Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Aralık '07

 
Kategori
Eğitim
 

Yorumsuz

1453 Yılında, Sıbyan Mektebi öğretmeni Amasya'lı Hüseyin Oğlu Ali'nin Tac-ül Edeb adlı kitabında, eğitim ile ilgili görüşleri sunulur. Bunlar:

1. Çocuk yavaş yavaş ve yumuşak davranışlarla mektebe alıştırıldıktan sonra az az eğitim ve öğretime geçirilmelidir.

2. İlk yapılacak şey, çocuğun yaratılışını tanımaktır.

3. Eğer uyanık, zeki ve anlayışlı ise dersi yavaş yavaş arttırılmalıdır.

4. Geç ve zor anlayan yaradılışta ise; yapabileceği kadar ders verilmelidir.

5. Verilen bir ders, öğretilmeden ötekine geçilmemeli, bir harf ya da kelimeyi bilmediği için çocuk dövülmemeli, anlatım kolaylaştırılarak öğretmeye çalışılmalıdır.

6. Bazı zihinler, birçok tekrardan sonra anlayabilir.

7. Hiçbir çocuktan ümit kesilmemeli.

8. Birçok zor anlayan çocuk, alıştırma yapa yapa zeki olanları bile geçebilir.

9. Öğretmen usanmadan çaba göstermeli, zihinleri geç gelişen öğrenciler üzerinde daha çok durulmalı.


Günümüzden tam 554 yıl önce dile getirilen Hüseyin Oğlu Ali'nin görüşleri, günümüz eğitimine şöyle uyarlanabilir:


1. Okul eğitimine (ilköğretimne, temel eğitime), okulöncesi eğitim (anasınıfı) ile başlanmalı, daha sonraları öğretime geçilmelidir.

2. Eğitimde ilk yapılacak şey; çocukları; bilişsel, duyuşsal ve devinişsel yönden tanımaktır.

3. Öğretim bireyselleştirilmeli ve bireyin zihinsel gücüne göre yapılmalı, birey zihinsel yönden gelişmiş ise, yöntem olarak konuları arttırma yoluna gidilmelidir.

4. Geç ve güç (ağır) öğrenenlere, öğrenebilecekleri kadar ders verilmelidir.

5. Öğretimde Tam Öğrenme uygularmalı, bir ünitede Tam Öğrenme sağlanmadan diğer ünitelere geçilmemelidir. Öğretimde dayağa başvurulmamalı ve bol araç-gereç ve uygun yöntem kullanılmalıdır.

6. Öğrenme güçlüğü çeken çocuklara, bolca tekrar yaptırılmalıdır.

7. Hiçbir çocuk, zihinsel kapasite ve diğer özelliklerine bakılarak, eğitimin dışı bırakılmamalıdır.

8. Öğrenme güçlüğü çeken bir çocuk; planlı, sistemli ve sürekli çalışarak, kapasitesini kullanmayan (zeki) çocukları bile geçebilir.

9. Öğretmen, öğretimi bireyselleştirilmeli, ağır öğrenen çocuklarla daha çok alıştırma çözmeli ve bıkıp usanmadan tekrar yapmalıdır.


Eğitim ile ilgili, 554 yıl önce yazılı hale getirilen bu görüşlerin, bugün geçerli olmadığını ya da gerçekleştiğini kim söyleyebilir?

 
Toplam blog
: 425
: 3089
Kayıt tarihi
: 06.12.06
 
 

Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi..