Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Temmuz '06

 
Kategori
Sağlık
 

Yumurta aklandı…

Bir çok doktor yıllardır hastalarına "Sakın yumurta yemeyin, kolestrol yükselir" dediler. Sakın sakın ha yumurta yemeyin… Yüzümüze acıklı acıklı bakıp "Doktor bey hiç olmazsa haftada bir tane yiyeyim" diyenlere ters ters bakıp "Olmaz yasak" ihtarı yapıp, bazen de çok sevimli direnenlere "Ancak ayda bir olabilir, onun da sarısını yeme" dedik…

Mis gibi sarısını yemedikten sonra jöle gibi beyazını yemişim neye yarar? Kimse yemedi tabii ki… Gerçi ben yıllardır bu laflara itibar etmeyen dedemin her bir iki yumurta tükettiğini görüp dedemin de 86 yaşına rağmen dipçik gibi ortalıkta gezindiğini gördükçe "Acaba bu işte bir yanlışlık mı var" demeye başlamıştım.

Ben kolestrol korkusundan ayda bir yumurta yemeye çalışırken, bizim dede "bişe olmaz, bişe olmaz" deyip yumurtaları götürüyordu. Bir iki kez bu kadar yumurta yeme, senin yaşındakilere zararlı dedim, ama yanlış anlar, darılır diye fazla da üsteleyemedim. Annem bir kaç kez dedemin yumurta yemek için benim dışarı gitmemi beklediğini söyledi. Ben de görmemezliğe getirmeye çalıştım..

Ama bir gün gelip yumurta yasağının tam kalkacağı hiç aklıma gelmemişti..

Geçen aylarda tıp dergilerinde yayınlanan tıp makalelerinde yumurtanın söylendiği gibi kolestrol’ü yükseltmediği ve zararlı olmadığı açıklandı. Yale Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmada doktorlar ortalama yaşı 56 olan 50 sağlıklı yetişkine günde iki yumurta, bir başka ayni yaşlardaki 50 kişiye de yulaf yediriyorlar…

Amaç; kalp- damar hastalıkları riski açısından önemli bir gösterge olan damar içi tıkanmanın üzerinde yumurtanın zararlı etkilerini görmek… Altı haftalık süre sonunda damar içi tıkanmanın çoğalmadığını, yumurta yiyenlerde toplam kolestrol ve kötü kolestrol ( LDL ) seviyelerinde hiçbir artış görülmemiş.

Benim dede seneler sonra haklı çıktı. Gerçi buna benzer çalışmalar Türkiye’de de yapıldığı yazılmıştı. Amerikan Tıp dergilerinde yayınlanınca, yapanlar da Amerikalı olunca bütün dünya dikkat kesildi ,yumurta kurtuldu..

Kendi insanımızı ve çalışmalarımızı küçümseyip ,bilimsel çalışmalar için yabancıların tasdikini beklemek bizler için acı olmuyor mu ?

Yumurta A, D, B, E vitaminleri, zengin demir ve çinko taşıyan son derece yararlı bir besindir. Düşünün bir çok hayat burada başlıyor.

İçindeki amino asitler nedeniyle çocukların günde bir yumurta yemeleri gelişmeleri bakımından çok yararlı.. İçindeki “betaine” maddesi kalp rahatsızlıklarına, antioksidan “” Lutein “ maddesi bakımından çok zengin.

Kolestrol sorunu olanlar bile haftada 3-4 yumurta yiyebilir.

Yumurtayı rafadan yemeyi tercih edin. Köy tavuklarının yumurtalarını yemeye bakın…

Bu haberi okuyup da “ Bak zararsızmış , kırın bana tereyağında ikiyumurta “ deyip masa başına oturmayın. Sakın ha yapmayın.

Yumurtadaki kolestrol ile yağdaki kolestrol çok farklı şeyler..

 
Toplam blog
: 453
: 1059
Kayıt tarihi
: 24.07.06
 
 

1933 Kayseri'de doğdum. Kayseri Lisesi Ankara Veteriner Fakültesi, İstanbul Üniversitesi Diş Heki..