Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Eylül '08

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
23143
 

Yumurtanın faydaları nelermiş?

Yumurtanın faydaları nelermiş?
 

Bu gün herkesin özenle yemesi gereken ve her zaman her yerde bulabileceğimiz bir besin maddesinden bahsedeceğiz.

Yumurta;

Önce yumurtanın faydalarına bir bakalım;

Yumurta ne kadar yararlıdır?
Yumurta mükemmel bir gıda olup en güzel yiyecektir. Yumurta yüksek değerde protein ihtiva ettiği için yemeklerde kullanılabilir. Yumurtada 10 temel aminoasit mevcuttur.

Yumurta, ayrıca A, D, E vitaminleri, thiamin, niacin, riboflavin, demir ve fosfordan oluşan 11 temel gıdayı temin eder. Yemeklerinize koyacağınız birkaç yumurta (60-90 gr) balık veya beyaz et yerine geçebilirmiş.

Yumurta nasıl korunur?
Yumurta çabuk bozulan gıdalardan olduğu için buzdolabında karton ambalajıyla muhafaza edilmelidir.

Yumurta; oda sıcaklığında 7 gün, buzdolabında 1 ay süreyle sağlıklı olarak muhafaza edilebilir.

Yumurta sarısındaki renk farklılığının sebebi nedir?
Yumurta sarısının koyuluğu tavuğun yemine göre değişebilir ve yumurtanın besleyiciliği veya kalitesi üzerinde herhangi bir etkisi yoktur.

Tavuk yeminde önerilen miktarından daha fazla buğday bulunursa yumurta sarısı açık, mısır bulunursa koyu olabilmektedir.

Kahverengi yumurtalar beyazlara göre daha besleyici midir?
Hayır. Yumurtanın kabuk rengi tavuğun cinsiyle alakalıdır. Kahverengi ve beyaz yumurtalar besleyicilik yönünden aynıdır.

Pişmiş yumurta ne kadar saklanabilir?
Kabuğun kırılmasından sonra 7-9 gün buzdolabında saklanabilir.

Kaç çeşit yumurta vardır ?
1- Klavuz : 42 - 48 gr ağırlığındaki yumurtalardır.
2- Piliç : 48 - 53 gr ağırlığındaki yumurtalardır.
3- Yarka : 53 - 58 gr ağırlığındaki yumurtalardır.
Klavuz, piliç ve yarka yumurtaları 24. hafta evresine kadar olan tavuklardan elde edilir.
4- Yeni Ana : 58 - 62 gr ağırlığındaki yumurtalardır.
5- Eski Ana : 62 - 67 gr ağırlığındaki yumurtalardır.
Yeni ana ve eski ana yumurtaları 24. hafta ve 34. hafta arası evrede tavuklardan elde edilir.
6- Duble : 67 gr ve üstü ağırlığındaki yumurtalardır.
Duble yumurta 34.hafta ve daha ileri evresinde olan tavuklardan elde edilir

Yumurta dondurularak saklanabilir mi?
Çiğ yumurta 18°C' de 1 yıl süreyle saklanabilir. Yumurtanın sadece sarı kısmının veya tümünün donması için bir kaseye kırılması gerekmektedir. Hava kabarcıkları oluşmayacak şekilde yavaşça karıştırmak gerekir.

Yumurta sarısında topaklanmayı önlemek için yumurtaya aşağıda belirtilen miktarlarda tuz veya şeker ekleyiniz.

Her 1 fincan (250 mL) yumurta için 2 mL tuz

Her 1 fincan (250 mL) yumurta için 15 mL şeker

Yumurtanın dondurulduğu kap biraz geniş olmalıdır. Donmuş yumurta nispeten daha az yer kaplar, eridiğinde yeniden genişler Pişmiş yumurtanın dondurulması tavsiye edilmez. Kolay stok için yumurtaları küp şeklinde kaplarda dondurmak ve plastik kaplara almak gerekir.

Yumurta yemeklerinde dikkat etmemiz gerekenler…

Mikrodalga yemekleri için kaliteli kaplar seçmek gerekir. Yuvarlak kaplar yumurta için en ideal kaplardır.
Yumurtayı orta ısıda pişirmek gerekir. Yumurtayı yüksek ateşte pişirmek veya düşük ısıda uzun zaman pişirmek, yumurtanın sertleşmesine sebep olur.
Yumurtalar gözenekli yapıya sahiptirler ve buzdolabında ağır kokan yemeklerden uzakta tutulmalıdırlar. Karton kutuları onları bu tür kokulardan korumak için ideal bir saklama aracıdır.
Yumurtayı kırıp suda veya yağda pişirmek için mümkün olduğunca en tazesini kullanmak gerekir.

Bir yumurta sarısında 213 mg kolesterol bulunuyormuş. Yumurta beyazında, kolesterol ve yağ yokmuş.

Yumurta yüksek kolesterol içeriğine sahip besinimiz olması nedeniyle yıllarca kötü bir ün kazanmıştır. Besinlerdeki yüksek kolesterolün, kan kolesterolünde direkt artışa neden olduğu düşünülmüş ve bu nedenle yumurta tüm diyetlerden uzak tutulmuş ve korkak tüketilmiştir.

Gerçekte kan kolesterolünün büyük bir kısmı vücut tarafından yapılıyormuş.

Kolesterol; insanlar ve tüm hayvanlarda vücutta sentezlenen yağ benzeri bir maddeymiş. Sinir liflerinin yalıtımı, hücre duvarının bütünlüğünün sağlanması, D vitamini sentezi, çeşitli hormonların ve sindirim salgılarının oluşumu için gerekliymiş

Kan kolesterol seviyesinin düzenlenmesinde; genetik, yaşam biçimi ve beslenme şeklinin önemli ölçüt olduğu yapılan bilimsel çalışma sonuçları ile uzmanlar tarafından ortaya konulmuştur.

Doymuş yağların, kan kolesterol düzeyine etkisi yüksek kolesterollü diyetten daha fazlaymış.

Beslenmemizde kolesterolden çok, toplam yağ miktarı ve doymuş yağ asitleri oranına dikkat etmemiz gerekiyormuş. Düşük yağlı diyet tüketen sağlıklı bireylerde her gün bir yumurta tüketiminin sakıncası yokmuş.

Eğer kişide kolesterol metabolizması bozukluğu yoksa yeterli ve dengeli olarak tüm besin gruplarını tüketiyorsa ideal vücut ağırlığını koruyorsa, fiziksel olarak aktif ise ve sigara kullanmıyorsa, yumurtanın yüksek kolesterol içeriğinden dolayı endişe duyulmasına gerek yokmuş.

Yumurta, en fazla besin değerine sahip yiyeceklerden birisiymiş.

Yumurtada A, D, E ve B vitaminleri bulunuyormuş.

Yumurtanın sarısındaki A vitamini, gözün iyi görmesini sağlıyor ve dişlere sağlık kazandırıyormuş.

Yumurtada insanların ihtiyacı olan 13 vitamin ve mineralin bulunduğuna dikkat çeken uzmanlar, yumurtanın çok fazla tüketimi durumunda D vitamini eksikliğine bağlı kemik problemlerinin yaşanmayacağını vurguluyorlarmış.

Yumurtanın, vücudu enfeksiyonlara karşı koruyucu bir etkisi de bulunuyormuş.

Haydi afiyet olsun…

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
 
Toplam blog
: 3524
Toplam yorum
: 5989
Toplam mesaj
: 305
Ort. okunma sayısı
: 1533
Kayıt tarihi
: 23.03.08
 
 

Antalya'da 1956 yılında doğdum. Emekliyim, Üniversite mezunuyum. Evliyim, bir oğlum var Mimar. Günlü..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster