Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Nisan '18

 
Kategori
Haftasonu
 

Yürüyen Köşk

Yürüyen Köşk
 

Atatürk bir Ağustos yazında Ertuğrul yatıyla Yalova’ya yaklaşırken çok güzel bir çınar ağacı görür kıyıda. Hayranlıkla izler bir süre.

Çınar ağacının yanında bir ahşap ev, altında kahvesini yudumladığı bir kare geçer hızlıca aklından. Derken Atatürk’ün bu hayaline uygun mini bir ahşap köşk yapılır (Eylül 1929)

Atatürk 1930’un Haziranında bu Köşk’e geldiğinde köşkün personeli ağaçtan şikayetçi olur. Dalların, köşkün çatısına ve ahşap duvarlara zarar verdiğini, ağacın kesilmesi gerektiğini arz ederler.

Atatürk öyle sinirlenir ki duyduklarına... “Bir dal bile kesilmeyecek, derhal bir çözüm bulacağım” der.

Birkaç mühendisle toplantı yapar o gece. İstanbul’dan tramvay rayları getirtilir. Sonraki 3 gün ise köşkün etrafındaki toprak büyük bir dikkatle kazılır. Temel seviyesine inildiğinde raylar döşenmeye başlanır.

Köşk santim santim yapılan titiz bir çalışma sonucu rayların üzerine oturtularak, doğuya doğru 5 metre kaydırılır.

Çınar ağacı bugün 396 yaşında.
Ömrünü Atatürk’e borçlu.
Tıpkı bizim ömrümüzü ona borçlu olduğumuz gibi.

Köşk, rehber eşliğinde her yarım saatte bir 2 lira’ya gezilebiliyor.
İçerde fotoğraf çekmek yasak.

Köşkün içini gezdikten sonra yanıbaşındaki cafeye oturdum.
Bir çay söyledim.
Çay geldi.
Bugün 396 yaşında olan o çınar ağacına baktım.
Köşkü kaydırmak yerine, yıktırıp başka bir köşk de kolayca yapılabilirdi pekala dedim.
Ancakkkk, Atatürk halkına çevrecilik bilincini nasıl verebilirdi ?
“Değil bir ağaç, tek bir dal bile korunmalıdır“ diyerek ağacın önemini halkına ve tüm dünyaya göstermiş oldu.
Çayım bitti.

Atatürk’ün sayesinde yaşayan bu ulu çınarı selamlayıp ayrıldım Yürüyen Köşk’ten.

Dışarıya çıktığımda betonlaşmış Yalova’ya karıştım.

Çevre bilinci aşılamış bir Ata’dan nasıl oldu da bu denli çevre katili bir nesil olabildik?

Beton bloklardan ilerlerken yanımda anneme dönüp sordum;
“Memleket nereye gidiyor böyle anne?“
“Memleket nereye gidecek, bizim götürdüğümüz yere” dedi o da.

Evet, beton Türkiye’ye doğru yol alıyorduk.

İyi pazarlar

Zuhal x


Bana Instagram sayfamdan da ulaşabilirsiniz @banabiyersoyle

 

 
Toplam blog
: 31
: 583
Kayıt tarihi
: 28.03.18
 
 

Hazine her zaman altın pırlantayla olmuyor. Gezerken araştırırken, okurken öğrendiklerin, bugün d..