Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '13

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Zamanda yolculuk; Kariye Müzesi

Zamanda yolculuk; Kariye Müzesi
 

Zamanda yolculuk yapabilsem ömrüm yetermiydi acaba merak ettiğim mekanlara, milyaryıllara... Dünyanın tam ortasında doğu ile batı arasında İstanbul'un tarihi surlarıyla meşhur Edirnekapı'da gelecek henüz mümkün olmasa bile zamanda bizi geçmişe götüren bir yer mevcut. Kariye Müzesi ... İçiçe kimliklerin karıştığı kıymeti bilinmeyen semtin bir sokağında hazine saklı. İnanamadım. Sanki zamanda sıçrayış yaptım. Şaşkındım. Çünkü şehrin gürültüsü aniden kesildi. Çeşitli hediyelik eşyaların satıldığı tezgahlar eşliğinde sanat galerileri vardı. Soluklanabileceğiniz çay bahçesi hatta konaklayabileceğiniz otelide cabası... Yeşillikler içinde bu sakin, huzur dolu sokakta dünyanın 4 tarafından gelen turistler vardı. N'olmuştu caddedeki sisli havaya... Derken! Kariye Müzesinin bahçesinden müzeye girdim. Döndüm, döndüm yine döndüm kendi eksenimde gözlerimi tavana dikmiş olarak. Bülent Ersoy olsaydı "fevkaladenin fevkinde" derdi.:) Banada "özlemişim" dedirtti. Heyecanlanmayı... Heyecanlandım. Yüzümü abuk bi gülümseme aldı bakarken ikonalara, sütunlara... Her defasında ilk defa görüyormuşum gibi. Zevkle bakıyorum. Mimarisine, freskolara, mozaiklere...

Kariye, naos, kuzey taraftaki iki katlı ek yapı (anneks), iç narteks, dış narteks ve güney taraftaki mezar şapeli (parekklesion) ile beş ana mimari birimden oluşmuştur. Mevcut kilisenin ana yapısı, kubbe ile örtülü kısaltılmış Yunan haçı planlı bir yapıdır. Kubbe, kiborion şeklinde yani dört adet paye ile taşınan yüksek kasnaklıdır. 16 uzun pencere açıklığı iç mekana bol gün ışığı sağlar. Daha önce çan kulesinin olduğu bölümde bugün minare yer almaktadır. Bizans dini resim sanatında mozaik ve fresko süslemeleri kullanılmıştır. Resimlerde İsa’nın yaşamını, mucizelerini, Meryem’in yaşamını anlatan, birbirlerini takip eden sahneler bulunur. Eski Ahit’ten alınmış dini hikayeler ile mahşer günü, diriliş, son yargı gibi sahneler, fresko olarak işlenmiştir.

Hikayesi büyük olan yapının tarihi 4.yy'la kadar dayanır. Yüzyıllarca pek çok kez yıkılmış yeniden inşa edilmiş ve bişekilde ayakta kalmayı başarmıştır. Grekçe kent dışı anlamına gelen "Khora" artık tarih olan Konstantinos'tan kalma İstanbul'umun en büyük miraslarındandır. Doğu Roma İmparatorluğu döneminde kilise İsa'ya adanmıştır. Kilisenin dışında birde manastır bulunmaktaymış. Ancak zamanla yapının manastır kısımları yıkılarak kaybolmuştur. Sultan Fatih'in 1453 İstanbul'u fethinden sonra yapı, zarar görmemiş ve kilise olarak kullanılmaya devam edilmiştir. Ta ki Sultan II.Beyazıd'a kadar... Atik Ali Paşa dönemi 1511'de yapıya medresede eklenerek camiye çevrilmiştir. 18. yy'da yapıya, Kızlarağası Hacı Beşir Paşa tarafından bir mektep ve aşevi eklenmiştir. Bugün bu ek yapılar da yok olmuştur. Kariye Cami’si, Bakanlar Kurulunun 29/08/1945 tarihli kararı ile Müzeye dönüştürülmüştür. Çeşitli restorasyonlarla günümüze gelen bu anıt müze eşsiz görüntüsüyle zamana ve doğal afetlere inat tarihe ışık tutmaktadır.

Kaynakça; http://kariye.muze.gov.tr/

 
Toplam blog
: 93
: 565
Kayıt tarihi
: 01.07.06
 
 

Sanatla ilgileniyorum. Işık olan yerde zaten beyaz vardır. Karanlıkta kalanlar siyahtır. Renkler ..