Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mart '11

 
Kategori
Felsefe
 

Zamanı akıtmak 30

30-]Mekân değişikliği size bir zamanın geçtiğini söyletecektir. Ama garip bir idraksizlik hissedersiniz. Bir takım zamanın geçtiği ile ilişki eşen boşluklar hissedersiniz. Zamanın geçtiğine ilişkin hiçbir ayırt edici hatırlamanız yoktur. Sadece içsel zihni faaliyetlerin düşünmesi enerji harcama ilişkilenmesi ile yol yordam, tutturmaya çalışırsınız. Zamanın hızlı ya da geçmesine ilişkin, diğer bileşen ilişkiler sizde yoktur.

Hareket noktanızla, ulaşma noktanız arasındaki, mekân (uzam) devinim alanları, genel bir devinmenin görece tümel görünümüdürler. Bu iki nokta arasında, seçim eşecek olan kümeler ve alt ilişkilerine değin ayırt ediciliğiniz de, bir uzay zamana değin anlaktı görüngün lüktürler. 

Örneğin, yol boyunca; ağaçların seyrelip sıklaşmaları, toprak renginin farklılaşması ve araziye değin dalgalanan yapı engebesi bu kabilden uzay devinim geçişme girişmesi olacaktır. Yine uzam alanındaki kayalıkların bulunması, uzam boyutta otluk alanların, çıplaklık oluşturan alanların bulunması, ha keza bu kabilden bir olay zaman girişmesidirler. 

Uzam zaman alanda havanın açık veya gölgeli oluşu, yol boyu hizmet alanlarının görülmesi; görülen hayvanların dağılım sıklığı ya da seyrekliği, araç içi seyrediş konumlanmaları vs. hep değişken iliş kinlikle ayırt etmeler sıklaşmasıdır. Yol boyu gözlenen ilişkilenen olaylar, sizin süreçli, eksen kesiminiz, üzerinde bulunacaktırlar. Sizin eksen kesiminizle (yol boyu sürekliliği olanla) alt ilişkilerine değin küme olayları, aynı eksen kesimli eksenlerin (iç iç elik) olay sıkışmaları şeklinde olacaklardır. 

Sizin bu gözlem alanınızdaki; söz gelimi, üç saatlik yolculuk zamanınız boyunca görsel izlenimler edinmeniz deki olay akışının; hızı ve zamanı da, farklı olacaktır. Siz, aynı girişme olanlı yolculuk uzam devinimli olay ufku alanınızı bu kez de; üç saat yerine bir saatlik süre içinde geçiniz. Bu kez izlenimsel olan, alt küme olaylarını ayırt etme ve olay ufku eksenine, bu izlenim, olay kayıtlarınızı sıkıştırmanız için geçen zaman, hızlı ve daha farklı olacaktır. 

Burada paradoksa olan, sizin iki mekân arasını kat ederken kullandığınız taşıtınıza değin olan hız artırımının size etkisidir. Bu hız artımı, sizin olay sarım ekseninizi üçte bir boyuta düşürecektir. Bu aynı zamanda sizin azalan sarım ekseniniz üzerinde olacak iç içe olay eksenlerinin de daha ufak olarak parça olaylara dönmesidir. Yani dış gözlem olay sayısı aynı kalırken, sarım ekseni çevre iç hacmi daralıyor ama iç olaylarca da, şişiriliyor. Yüzey gerilimi artıyor. Bu zamanın daha da hızlı olmasıdır. 

Eğer taşıtınız daha da yavaşlarsa, bu kez olaylar sarım ekseninizin boyu uzar. Sarım ekseninin boyunun uzaması da, genişleyen yüzeyle, yüzey geriliminin düşmesidir. Seyredişe dek anı olayları aynı kalırken, seyir olaylarına dek ayrıntılarındaki gözlemler artacaktır. Yine de eksene bağlı iç hacmi, yüzey gerilimi yapacak denli şişemeyecektir. Bu kez de eksene bağlı iç olaylar girişmesi azalmış gibi olup, girişmeleri şiddetli olamayacağından, zaman yavaş akacaktır. 

Olay ufku uzamı (iç hacim büyümesi), olaylardan hızlıysa, zaman yavaşlar. Olay ufku uzam süreci (iç hacmin artması) olayların hızından yavaş ise, zaman hızlanır. Taşıtınız da, dış gözlem alanına göre, örnek uzam devinim zaman alanlarına, etkiyen bir olay ufku değiştiricisidir. 

Hem olay ufkumuzun ekseni boyunca yer değiştirmekle tüm eksen boyu olayları sanal hıfz edişle kendisi etkilenecek. Hem eksen boyu yaratacağı etkisi hıza bağlı olan hava sirkülasyonu gibi etkisi kısa süreli olacakken (çünkü taşıt yer değişmektedir.) bir noktaya atık bırakmasının atık etkisi gibi etkilemesi uzun süreli de olabilecektir. Hem olay ufkunun bir parçası hem de olay ufkunun sanki bir dış olay ufku yer değiştirenidir. Yani olay ufkunda oturmuş bir noktada kalmayandır. Hem de atığı ile hava sirkülâsyonu yaptırması vardır. 

Burada taşıtın hava sirkülasyonu yaptırma eylemi, bir olay alanı noktasına göre başlayıp bitmesi olayın zamanın kesikli topağıdır. Ama hemen bitişik nokta alanlarda hava sirkülasyonunun başlayıp biten devamlılığı da kesikli olanın sürekliliğidir. Bir nokta için biten, devamı nokta için başlayan ve olaylar başlatan dalga atımıdır. Her topak atım, kendi olay eksen ufku ile sınırlıdır. 

Yine taşıtımız, egzoz kıvılcımı ile yörünge boyu yangın alanları başlata bilicidir. Yine yol eksenince de otu, böceği ezmesi ile denk geldiği cisimleri parçalaması gibi süreçleri, eksen boyu nokta alanları içine taşıtınız, olaylarını enjekte ya da boca edecektir. Böylece taşıtınız ihraç olasılıklarıyla, o olay alanının ufkunda, hem bir etkendir, hem bir değişkendir, hem de değiştiricisidir. 

Yine taşıtımız, evrensel genel bağıntının özel göreceli durum oluşudur. Yani ulaşılan iki nokta arası tümel bağıntılılığın bir kümesidir. Taşıtımız kendi iç ilişkin devinim noktalarının düzenlenişi ile bir form ve devinme ortaya koymaktadır. Yani kendi iç işleyişinde de olayları çoğaltır. Örneğin; artan hızla birim zamanda, fazla yakıt pompalanması gerçekleşir. Ve yakım hücresine fazla enerji için fazla yakıt gönderilmesi gibi kendi olayları, taşıtın iç işlem sayısını çoğaltır bir faktördür. 

Böylece tekerin birim zamandaki dönüş sayısı çoğalır. İç işleyiş aktarımına dek noktalarının dönme ve iç ilişkileri aktarma birim süreleri, sayıca daha çok olay ilişki alanlarına bölünür. Sizin yol boyu eksen sarım süreniz kısalır. Daha da fazla birçok işlemlerin, birim zamana sıkıştırması söz konusu olur. 

Yani yolculuğunuzun üç saatlik süren zamanı boyunca yaptığı işlemdeki olay sayısı ve işlemi gerçekleştiren birim noktalı alan eksen, hücre bölünmeleri, bir milyon ise, şimdi artan hıza göre boyun eksen boyunun azalmasıyla bir birimlik süre boyunca, eksen nokta boyu da üçte bire düşmüştür. Artan hızla geçen süre (eksen boyu olay ufku) öncekine göre üçte bir azalmışken aynı eksen boyunca hücre bölünmesi üç milyon olmuştur. Olay sayısı, yavaşlayan olay ufkuna göre aniden artmıştır. Olayın hızı, bağlı olduğu kabın (olay ufku ekseninin) hızından büyük olmuştur. 

Sürecek 

 
Toplam blog
: 418
: 104
Kayıt tarihi
: 26.11.10
 
 

26 yıllık sınıf öğretmenliğinden sonra emekli oldu. Şiir çalışmaları ve deneme türü olan, toplum ..