Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Mayıs '09

 
Kategori
Dekorasyon
Okunma Sayısı
3479
 

Zihinsel engellilerde meslek eğitimi.

Zihinsel engellileri mesleğe alıştırma (kaynaştırma) çalışmaları

Çağımızda zihinsel yetersizlik anlamında “zeka yetersizliği”, “zeka özürü”, “normal altı zeka”, “oligofreni” ve yakın zamanda “gelişimsel engellilik” ve “gelişimsel gecikme” gibi terimler kullanılmaktadır. A. B. D. ’de 1970’den beri kullanılan “gelişimsel özürlülük” (developmental disability) terimi ise, zihinsel yetersizlik, serebral palsi, otizm ve zihinsel yetersizlik ile yakından ilişkisi olan diğer nörolojik bozukluklar gibi ileri derecede ve süregen zihinsel ve fiziksel bozuklukları tanımlamak için de kullanılmaktadır...

Zihin Engelliler
Zeka Nedir?
Zihinsel engelliliğin ne olduğunu anlayabilmek için, zeka kavramının ne anlama geldiğini bilmek gerekmektedir. Bu nedenle öncelikle zeka tanımlarını incelenebilir.
Alfred Binet’e (1857-1911) göre zeka, iyi akıl yürütme, iyi hüküm verme ve kendi kendini iyileştirme kapasitesidir. Binet zekanın altı özelliği olduğunu öne sürmüştür. Bu özellikler şunlardır:
• Anlamak,
• Hüküm vermek,
• Akıl yürütmek,
• Düşünceye belirli bir yön verme ve bunu devam ettirmek,
• Kendi kendini eleştirmek, (kendi yanlışlarını bulup düzeltmek),
• Düşünceyi arzu edilen bir amacın gerçekleşmesine yönlendirmek (Çağlar, 1979: 1).
Bu kurama göre Dr. Simon ve Binet bir ölçek geliştirmiş ve Paris’te zihinsel engelli çocukları belirlemede kullanmışlardır (Çağlar, 1979: 2).
Thorndike (1874-1949) göre zeka, birbirinden ayrı faktörlerden meydana gelmiştir ve faktörler birbirinden bağımsızdır. Genel bir zeka yoktur. Zeka değil, zeka çeşitleri vardır. Bir problemin çözümünde birden fazla faktör rol oynar. Zihnin ayrı faktörleri vardır. Faktörler ortak özelliklerine göre gruplanabilir. Bu gruplar şunlardır;
• Kelime anlamı,
• Aritmetik akıl yürütme,
• Kavrama,
• İlişkileri görsel algılama (Çağlar, 1979: 3).
Wechslere göre zeka, bireyin gayeli davranma, mantıklı düşünme ve çevresiyle ilişkilerinde etkili olma kapasitesinin tümüdür (Çağlar, 1979: 7).
Stern’e göre zeka, bireyin düşüncesini yeni durumlara bilinçli olarak uydurma yeteneğidir (Çağlar, 1979: 7).
Yörükoğlu’na göre zeka, zihnin öğrenme, öğrenilenden yararlanabilme, öğrenilenleri yeni durumlara uygulayabilme ve yeni çözüm yolları bulabilme yeteneğidir. Yörükoğlu’na göre zeka, nesneler, sayılar, düşünceler ve olaylar arasında bağlantı kurabilmeyi buradan da yeni bir sonuca gitmeyi gerektirir.
Çağlar’a (1979: 8) göre ise zeka, bireyin sahip olduğu beden, zihin, sosyal yetenek ve fonksiyonlarının bütünleşerek oluşturduğu çok yönlü bir beyin, öğrenme, uyum sağlama ve yeni bir şey yapma gücüdür.
Bütün bu tanımlardan hareketle zeka, bireyin kendi zihinsel potansiyelinin farkında olması ve toplumun kendisinden beklenen davranışları sergilemesidir, diyebiliriz.

Yukarıda birçok pisikiyatrist profösörlerin yaptığı zeka tanınmlalamalarını görmekteyiz. Bu tanımlamalara göre zihinsel geriliği olan bir öğrenciyi mesleğe alıştırmak zor ama imkansız değildir. Onların yapabileceği sevebileceği (öncelikle yapabileceği;yapabildikçe sevecektir, sevdikçede daha çok yapmak isteyecektir) bir mesleğe başlatıp onlara elimizden geldiğince destek verip onların bu hayyatda var olduklarını kendilerine ve çevrelerine kanıtlamalarına yardımcı olmamız gerekmektedir. Bundan öncelikle öğrencinin ailesi okulda müdürü müdür yardımcısı ve öğretmenleri sorumludur.

Örneğin zihinsel engelli bir öğrenci ilköğretimini tamamladıktan sonra kendilerine özel okullarda ( iş-meslek okullarında) kendilerinin seçtiği bir atölyede (mobilya, el sanatları, ev ekonomisi, dikiş nakış v.b) meslek hayatına adım atmak istiyor. İlk tercihini yaparken mutlaka aileden bilgi alınıp (okul bittiğinde devam edebileceği ve okulu bitirdikten sonra ailenin destekleyebileceği bir alan seçmesi) ve okulda müdürün ve atölye öğretmenlerinin değerlendirmesiyle öğrenci alana yerleştirilir. Bu alanda öğrenmesi gerektiği bilgileri 4 senede öğrenerek bu meslek alanında dış piyasada bulunan atölyelerde çalışmaya devem ettirilmeli ( burada da öğrencinin ailesine büyük iş düşmektedir.)

Şimdilik size zihinsel engellilerin mesleğe başlaması için yapması gerekenleri yüzeysel olarak anlattım. İlerde sizlere daha ayrıntılı bilgiler vermek istiyorum.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 5
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 1654
Kayıt tarihi
: 10.05.09
 
 

Ben 1979 Malatya merkez doğumluyum. ilkokul(1985_1990)Ortaokul(1990_1993) ve liseyi(1993_1996) Malat..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster