Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Mart '19

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

15 Mart Tüketici Hakları Günü

Dünya ortalama bir insan profili oluşturmuş onu baz alarak politikalar oluşturuyor dünyayı ona göre tasarlıyor. Şu kadar boy ve kiloda gibi sınırlandırmalar yapıyor. Normal ve anormal kavramlarıyla da bu profili güçlendiriyor. Düşünün bir otobüse bindiniz kısa boylusunuz  tutunacak yer ararsınız uzun boylusunuz ve taksiye bindiniz sanki kabire girmiş gibi olursunuz. Benim gibi şişman olursunuz giyecek elbise bulmakta zorlanırsınız. Bizde bize yaşatılan olaylardan biraz bahsedelim.

Bu gün bir gazetede şunu okudum. Bir Avukat merdivenlerden düşüyor ve çeşitli yerlerinden yaralanıyor. Peki, bu arkadaşımız ne yapıyor. Önce hatanın kaynağını buluyor. Hata bende değil yanlış dizayn edilmiş standartlara uygun olmayan merdivenlerin suçlu olduğunu tespit ederek mahkemeye veriyor. Oysa millet ne yapıyor. Dur önünde masa sandalye var geçireyim yardım edeyim diyor. Bir günde yahu şunları ortaya koymayın gelen geçenin ayağına takılır ayıp be yahu demiyor. Mahkemenin sonucunu sabırsızlıkla bekliyorum. Bizde engelliler olarak biz suçlu değiliz bizi dar kalıplara sokan ön yargılarla kuşatan önümüze engel koyan bu toplum engelli ve toplum temelli rehabilitasyon şart.

Neyse somut örnekler üzerinden gidelim. Markete gidiyorum. Ne sesli kabartma etiketler var nede etiket gömme sistemleri sesli uyarılar var. Tek tek elleyerek yâda market görevlisini çağırarak işimi görüyorum. Ve tüketici olarak bana hangi market görevlisi yardımcı olursa ona gidiyorum. Erişilebilir olması daha iyi olurdu. Sanal marketçilik gelişiyor. E-Ticaret sistemi gelişirse o zaman her alışverişimizi internet üzerinden yaparız. Bir mağazaya gidiyoruz. Kulaklık alacağız. abi cim şunun bir örneğini aç görelim diyorsun. Görevli olmaz diyor iyide ben malı görmeden nasıl alacağım. İşte E-Ticaret siteleri görmeyenlere uygun hale gelirse bu mağazacıların ağız kokusunu hiç çekmeyeceğiz. Diyelim ki buzdolabı çamaşır makinesi alacağız ya kabartma işaretler yâda mobil uygulamalara uyumlu olması gerekir. Yavaş yavaş bu konularda çalışmalar yapılıyor. Engellilerinde müşteri olduğunu firmalar kabul eder ve onlara da uygun çözümler üretirse iyi olur. Yalnız burada şöyle bir uyarı yapalım. Görmeyenlere yâda farklı engel guruplarına özel üretim yapılma fikri doğru bir fikir değil. Nasıl olmalı bazı telefonlar gibi herkesin alabildiği ama içinde engellilere özel uygulamalarında olduğu ürün tercihleri hem piyasada satılır hem de bizim hayatımızı kolaylaştırır.

Yavaş yavaşta olsa engelliler müşteri olarak görülmeye başlandı. Tekerlekli sandalyeler. Bu konuda bakanlık ve tüketiciler ve dernekler form yapmalı. Her engel durumuna uygun sandalyeler üretilmeli şeker ölçüm cihazları şeker ölçüm cihazları İngilizce Türkçe konuşan şeker ölçüm cihazları olmalı. sgk bu cihazları ödeme kapsamına almalı. Engellilerde yaşadıkları sorunları bizlerle kamuoyuyla etkili ve yetkililerle paylaşmalı. Raporlama süreçlerini kolaylaştırır.

üketici dernekleri engelliler ve tüketim meseleleri üzerine çalışmalar yapmalı bizler birlikte çalışmaya hazırız.

Salih Arıkan, Tel: 0506 514 96 93

 

 
Toplam blog
: 1156
: 67
Kayıt tarihi
: 17.11.16
 
 

1977 Manisa Akhisar'da doğdum. 1986 İzmir Bornova İzmir Körler Okulu'na başladım. 1997 İzmir Karaba..