Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

14 Ekim '08

 
Kategori
Otomobil
Okunma Sayısı
5639
 

İlk Türk otomobilleri... / Ekonomimiz...

İlk Türk otomobilleri... / Ekonomimiz...
 

***İLK TÜRK OTOMOBİLİ - DEVRİM***


Sevgili (MB) Milliyet Blog ve Antidepresan T.A.Ş Arkadaşlarım...!

Bu yazımın konusu "İLK TÜRK OTOMOBİLLERİ" olmakla birlikte, yazımın muhteviyatı (içeriği) birazcık bu son Dünya ekonomik krizine bağlı olarak "TASARRUF" ve "YERLİ MALI ÖZENDİRME" şeklinde olacaktır...

Malumunuz, eski (MB) "Milliyet Blog" arkadaşlarım, benim (22.08.2007) tarihinde yine "Otomobil" kategorisinde yazmış olduğum ;

* Türkiye'de üretilen ilk Türk otomobilleri
* Linki * http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=58958

yazımı hatırlıyacaklardır. O yazımda, ilk Türk üretimi otomobili olan ve 1960' tarihinde, Eskişehir TCDD Lokomotif atölyelerinde tamamen TCDD mühendisleri tarafından yalnızca beş tane üretilen "Devrim" adı verilen örnek otomobillerdir. Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markaları ise aşağıda olup, isterseniz tekrar bir özet olarak hatırlayalım ;

TÜRKİYE'de ÜRETİLEN İLK TÜRK OTOMOBİLLERİ
(ANADOL YIL-1966) (MURAT-124 YIL-1970) (RENAULT-12 YIL-1972)

Bu konuda daha geniş bir bilgi sahibi olmak isteyenler, şayet arzu ederlerse yukarıdaki *Link* den faydalanabilirler.

"Devrim" adı verilen bu örnek otomobiller için ;
*Yıl=1961'de (1, 4-Milyon TL)' sı Eskişehir'de (T.C.D.D.) lokomotif atölyelerinde üretimi düşünülen ilk Türk otomobili "DEVRİM" projesinin tahsisatı için, ayrılmış para miktarı olup, daha sonra, *Yıl=1961'de (400-Milyon TL) Sanayi Bakanlığı yerli otomobil fabrikası kurmak için, gerekli para ihtiyacını tesbit etmiş ve ancak *Yıl=1961'de (30.000-TL)' sına üretilebileceği, Sanayi Bakanlığı tarafından, yerli otombil imalatındaki, bir otomobil maliyeti için tesbit edilen bu paranın fizbil (olumlu) olmadığını anlayınca bu işden vaz geçilmiş.

"Anadol"
Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markasıdır. *Yıl=1966'da (26.800-TL)' sına ilk çıkan yerli otomobil "ANADOL"un piyasa satış fiyatı olarak tesbit edilmiş,

"MURAT-124"
Türkiye’de 1971-1977 arasında 134 bin 867 Murat 124 üretildi. *Yıl=1971'de (400-Milyon TL) 'sına Bursa'da TOFAŞ otomobil fabrikası tesisinin maliyet bedeli olan fabrikası açıldı. Yine *Yıl=1971'de (57.000-TL) 'sına Yerli (MURAT-124) otomobilinin piyasayada satış fiyatı tesbit edildi,

"Renault 12" Kırk yıldan fazla bir süredir üretim bantlarında bulunmuş. 1968 yılının Kasım ayında vizyona çıktığı Paris Otomobil Fuarı’dan bugüne kadar 21 ayrı ülkede üretim lisansı alınmış. Son Renault 12 üretimini ise Türkiye gerçekleştirmiştir. *Yıl=1975'de (63.000-TL)'sı idi bir Renault-12 (Oyak) otomobilin satış fiyatı.

1983 yılı Türkiye genel seçimlerinden sonra, iktidara gelen hükümetin ekonomik politikaları ile artık Türkiye'ye dışarıdan her malzemenin gümrük vergileri ödenmek kayıdı ile ithalatı, yani dış alımı serbestleştirildi. Tabi bu arada ön sıralara otomotiv sektörü hemence çıkıverdi. 1984 - 1985 yıllarından başlamak üzere büyük ithalat paketleri ile "Japon", "Kore", "Alman", "Fransız" otomobilleri, kamyonetleri, münibüsleri, otobüsleri v.s... v.s adeta Türkiye çıkarması yapmışlardı.. Nerdeyse artık bu araçları Türkiye'nin her köşesinde görmek mümküdü...

Elbetde, bu ithal yabancı ülke araçlarının ilk zamanlarda Türkiye'ye getirilmesinde, rekabet nedeni ile yerli otomotiv sanayimizin kendine bir çeki düzen vermesi açısından, yani başka bir deyimle kalite ve maliyetleri yönlerinden bir imtihandı... Ancak bu rekabet zamanla Türk otomotiv sanayimize ve milli ekonomimize girdi, çıktı yönünden (ithalat ve ihracaat) - (dış alım ve dış satım) zararlar vermeye başladı ister istemez...

Düşünebiliyormusunuz, Türkiye 2000 - 2001 yıllarında büyük ekonomik krize girdiği zaman, dışarıdan ithal edilen otomotiv araçlarının takribi ithal maliyet bedeli (6.000.000.000-$ / Dolar) yani yaklaşık 6-Katrilyon TL (Türk Lirası) idi. Şimdi bu rakamları görüyoruz ve bile bile içeride ekonomimiz çöküyor. Bankalar ve firmalar iflas, bunların personeli zorunlu olarak tensikat nedeni ile işten çıkartılıp, işsizler ordusuna katıldılar..

Bilmem hatırlayabilenleriniz vardır mutlaka içimizde, 1957-1960 yıllarında ben ilkokulda okurken " YERLİ MALI HAFTASI" olur ve çocuklara bu konu en iyi şekilde öğretmenlerimizce anlatılırdı.

Malumunuzca, daha Türkiye'miz 2001 krizinin tam manası ile yaralarını yeni yeni iyileştirirken, şimdi de başımıza bir "Global", "Küreselleşme" ekonomisinin iflası ile 1929 - 1930 büyük Dünya ekonomik krizinin bir benzeri olan Eylül / 2008 Dünya büyük ekonomik kriz bulutlarının içine girmiş durumdayız hep beraberce...

Şimdi, hepimiz için devir , "TASARRUF" devri olarak önümüze ikramiye şeklinde bir takım ekonomik paketler elbetde ister istemez konulacaktır. İşte bizler buna en çok "YERLİ MALI" kullanma felsefesi ile iğneden ipliğe, otomotiv araçlarından, tükenmez kaleme kadar mümkün olduğunca dış menşeyli yabancı ülkelerin ithal mallarını mecbur olmadıktan sonra kullanmamaya el biriliği ile milletce şayet riayet (kurallara uyabilirsek) edebilirsek, bizler bu büyük ve baş ağrıtıcı ekonomik krizden çok daha kısa zamanda sıyrılabilirz...

Hedefimiz daima, raflarımıza dışarıdan, yani dış ülkelerden satın alınan ithal malları ile doldurmak değil, ürettiğimiz kaliteli ve iyi yerli mallarımızı raflarımızdan dış ülkelere satabilmektir... Bunu milletce başarabildiğimiz takdirde, bizleri hiç bir kimse tuş (yıkamaz) edemez...!

Şunu hiç bir zaman unutmayalım lütfen..! "Devrim" otomobilinden , bugün dış ülkelere her türlü otomotiv araçları satan ve yabancı ülkelerde otomotiv sektörü ile ilgili fabrikalar kuran bir 73-Milyon nüfuslu dev bir ülkeyiz...!

Sizlere bol bol sevgiler ve saygılar sunarım, efendim...

NECİP KÖNİ - A D A N A / TR

*RESİM* http://www.devrimotomobil.com/upload/resim/96.jpg


*RESİM GALERİSİ* Necip KÖNİ - Arşiv

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Babamın da bi Toros'u vardı yeşil.Bi salınırdı ki köyümüzün yollarında.Tabi o zamanlar her şey gibi o da kıymetliydi;zira gelin arabası bilem olmuştu :)) Sevgiler efendim!

Serçe! 
 15.10.2008 20:55
Cevap :
MERHABALAR TUGBA..! BREEE SEN KAC DOGUMLUSUN Ki..? RENAULT-12>> TOROS MODELi DAHA SONRAKi YILLARDA ORTAYA CIKMISTI..! TUGBA KARDES BENiM BU YAZIMDA VERMEK iSTEDiGiM MESAJ ANLASILIYOR DEGiL Mi..? BU BUYUK DUNYA EKONOMiK KiRiZiNDE ARTIK iTHAL MALI YABANCI ULKE MALI OTOMOBiLLERiNi ALMAYALIM KAMPANYASI.. CUNKU BU DAR PARA PiYASASINDA DOViZLERiMiZ VATANIMIZDA, PARALARIMIZ DA CEPLERiMiZDE KALSIN FELSEFESi..!:-)) ANLAYIK..? (Nasildi.? Anladin mi.? demek Antakya sivesi.?) TUGBA`CIGIM DESTEK ve KATKINDAN DOLAYI SANA COK COK TESEKKUR EDERiM..! GUZEL iSTANBUL`a SEVGiLER ve SELAMLAR YOLLARIM..! :-)))  15.10.2008 22:42
 

Necip bey eski arabalara mı bizlere özendiriyor ya da başka nostalji mi yaratıyor derken diğer arkadaşlardan gelen yorumlara verdiğiniz cevap biraz klasik oldu gibi. Evet dünya zor bir dönemden geçiyor. Bilindiği gibi ekonomik kriz aldı başını giidiyor. Allah yardımcımız olsun. Yeni şahsallı otomobillerimizi satıp eski marka yarl, malı otomobil almak akılca bir iş. Ama ben size hatta Türk milletine akılca bir öneride bulunacağım. Ah şimdi diyeceksiniz Ahmet Bey bisikleti öenerecek. Nereden bildiniz. Necip Beyciğim her neyse ben demeyim siz konuşun. Ben artık anlatmaktan yoruldum. Artık başka kategoride yazmaktayım. Sevgi ve saygılarım üzeriniz de olsun efendim. Ahmet Üstündağ-İzmir-TR

Ahmet Üstündağ 
 15.10.2008 18:24
Cevap :
MERHABALAR SEVGiLi AHMET BEYCiGiM..! :-)) ESTAGFURLAH NE DEMEK BENDE GERCEKTEN AYNI SEYi DUSUNURUM DOGRUSU SiZiN GiBi..HELE HELE DE GENCLER icin EN iDEALi BENCEDE BiSiKLET..(Tabii SEHiRLER ARASI DEGiL ELBETDE) :-))) SiMDi BUNU OKUYANLARIN BAZILARIDA GULECEKLER, FAKAT O GULECEKLERE DiYORUM Ki..LUTFEN HOLLANDA`ya GiDiNiZ..HOLLANDA`da AMSTERDAM`a GiDiNiZ VE GORUNUZ ORADAKi BiSiKLETLi VATANDASLARIN MANZARASINI..! AHMET BEY BEN GECENDE DE SiZE ACIKLADIM, SAYET BENiM iMKANIM OLSA (Maddi yonden degil) ZAMAN ve GENCLiK OLARAK, iLK FIRSATDA BiSiKLET SPORUNU YAPARIM..! GELELiM BU OTOMOBiL KONUSUNA, BEN BUNDAN SONRA (Bugun itibari ile) iTHAL OTOMOBiL ALMAYALIM DiYORUM..! KiMSE ALMIS OLDUGU ARABASINI SATSIN DEMiYORUM..! :-))) DOViZiMiZ YURDUMUZDA KALSIN, PARACIKLARIMIZDA CEBiMiZDE KALSIN DiYE..! :-))) ONUMUZDEKi SON ALTI AY COK CETiN GECECEK.YUCE ALLAH HEPiMiZE KOLAYLIKLAR ve SABIR VERSiN..! iSiMiZ COK COK ZOR..! :-((( iZMiR`e SEVGiLER ve SELAMLAR..! :-)))  15.10.2008 18:41
 

görsellerle dolu çok anlamlı bir çalışma. Geçenlerde öğrencilerim devrim otomobilleriyle ilgili bilgi soruyorlardı benden. Araştırın, internete bakın sonra konuşalım demiştim. Artık sayfanızı önerebilirim herhalde, teşekkürler, Adana'ya sıcak selam ve muhabbetlerle....

Fahrettin Çitil 
 14.10.2008 15:35
Cevap :
SEVGİLİ PEK MUHTEREM HOCAM,FAHRETTİN BEYCİĞİM..! ÖNCE ÖNERİNİZ İÇİN ÇOK ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM...! İNŞALLAH FAYDALI OLUR ÇOCUKLARIMIZA..! :-)) HOCAM BENİM BURADAKİ MESAJIM, BUGÜNLERDE MALUMUNUZ BÜYÜK EKONOMİK DÜNYA KRİZİ İÇİN MUTLAKA ve MUTLAKA BİZLERİNDE BİR TEDBİR ALMASI ŞART..! ARTIK BU İTHAL OTOMOBİLLERDEN MECBUR OLMADIKÇA ALMAMAMIZ..! DÖVİZLERİMİZ MEMELEKETDE,PARALARIMIZ CEPLERİMİZDE OLSUN...! YOKSA DURUM ÇOK KRİTİK..ÖNÜMÜZDEKİ AYLAR PEK NEŞELİ GÖRÜNMÜYOR GİBİ..! YERLİ MALI KULLANMAK ZORUNDAYIZ.. TABİİ KALİTEYİ BOZMADAN BUNU BAŞARMAK ZORUNDAYIZ MİLLETÇE.. İŞTE BİZLERE EKONOMİK KURTULUŞ SAVAŞI KOYDULAR ÖNÜMÜZE..! HEPİMİZE ALLAH KOLAYLIK VERSİN DEMEKTEN BAŞKA ÇAREMİZ KALMADI..! KATKI ve DESTEĞİNİZDEN DOLAYI ÇOK ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM..! ADIYAMAN'a SEVGİLER ve SAYGILAR SEVGİLİ HOCAM..! :-)))  14.10.2008 15:59
 

124,Ne arabaydı beee...Panoramik reklamıyla satılıyordu...Bindiğim ilk sessiz arabaydı...Şimdi,Dana Ferhat biniyor :))Anadol'u keçiler yemeye başlamıştı...:))Çok sert bir arabaydı...Reno 12 TSW, Anadolu köylüsünün merkebi oldu yıllardır...Selam ve Saygılarımla...

Mesut Selek 
 14.10.2008 14:59
Cevap :
SEVGİLİ HOCAM,ASLİ BAŞKANIM,MESUT BEYCİĞİM..! :-)) VALLAHİ RAHMETLİ BABAM SAYESİNDE "MURAT-124" ve "RENAULT-12" OTOMOBİLİMİZ OLMUŞTU "VOLKSWAGEN-1300" TOSBAĞ ARABAMIZDAN SONRA.. O DEVİRLERDE HEPSİDE AYRI BİR ZEVKDİ BİZLER İÇİN..! FAKAT MALUMUNUZ ŞİMDİLERDE GÜMRÜK KAPILARI AÇILIR AÇILMAZ ŞU ANDA NE ARARSAN VAR İTHAL ARABA OLARAK, HATTA HİNDİSTAN'ın "TATA" sı BİLE MEVCUT..! :-(( BENİM BU YAZIMDA ANALATMAK İSTEDİĞİM, PARACIKLARIMIZ CEBİMİZDE KALSIN..' HİNDİSTAN'a KORE'ye BOŞ YERE GİTMESİN..! ŞİMDİ BELKİ BİLİYORSUNUZDUR..iRAN'da OTOMOBİL ÜRETMEYE BAŞLAMIŞ..YAKINDA ONUDA CADDELERİMİZ,SOKAKLARIMIZDA RAHATLIKLA GÖREBİLİRİZ, ŞAYET BÖYLE SAVURGANLIK YAPARSAK..! :-(( ŞU ANDA DÜNYA EKONOMİK KRİZE GİRDİ..ÖNÜMÜZDEKİ AYLAR HEPİMİZ İÇİN (?) SORU İŞARETİ.??? BENCE MECBUR KALMADIKTAN SONRA MUTLAKA BİR TASARRUFA GİRMELİYİZ, BU İTHAL MALLARINDA DİYE DÜŞÜNÜRÜM DOĞRUSU..!!! KATKI ve DESTEĞİNİZDEN DOLAYI ÇOK ÇOK TEŞEKKÜR EDER, SEVGİ ve SAYGILARIMI SUNARIM SİZE, SEVGİLİ MESUT BEYCİĞİM..! :-)))  14.10.2008 15:23
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 298
Toplam yorum
: 2320
Toplam mesaj
: 392
Ort. okunma sayısı
: 7121
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster