- Kategori
- Turizm
ALL INCLUSIVE (HER ŞEY DAHİL)
ALL INCLUSIVE (HER ŞEY DAHİL)
Son zamanlarda bir furyadır gidiyor. All Inclusive... gel vatandaş her şey dahil... Ye, iç, yat, kalk, eğlen, her türlü aktiviteden faydalan...
Adı üzerinde “All Inclusive” sistemi , otelcilikte müşterilerin ödedikleri fiyatın içerisinde otelin sunduğu tüm hizmetlerden, kalış/geceleme süreleri boyunca yararlanmaları demektir..
Hemen hemen tüm oteller, alt yapıları hazır olsun ya da olmasın bu furyaya kapılmış gidiyorlar... Müşteri açısından bakarsak olaya hiçbir sorun yok... Müşteri parayı veriyor ve hangi hizmeti arzu ederse onu istediği kadar tüketiyor... Otelciler açısından ise kişi başı her şey dahil alınan ücretin dağılımının ne şekilde olması gerektiğidir. Dolayısıyla her şey dahil de olsa otelci açısından müşteriye verilen tüm hizmetin ya da yapılan satışın her bir kaleminin fiyatları tespit edilmiş olması gerekir. Şöyle ki;
Bir müşteri düşünün 100 YTL her şey dahil otelde konaklıyor... Otel işletmesinin “Her şey dahil” adı altında bir gelir/satış kalemi olamaz.. Şayet bazı işletmelerde oluyor ise bunun adı Dünya literatöründe “Cash basis accounting” yani nakit esaslı muhasebedir ve ne uluslar arası muhasebe standartları (IAS) bunu emreder, ne de uluslar arası standartlara yakınlaşmaya çalıştığımız Türkiye Muhasebe Standartları bunu emreder... Arzulanan nakit esaslı “Cash basis acounting” değil, tahakkuk esaslı muhasebedir, yani “Acrual Basis accounting”. Çünkü verilen 100 YTL nin ne kadarının Oda, ne kadarının kahvaltı, ne kadarının öğle yemeği, ne kadarının akşam yemeği, yemeklerle beraber içecek almış ise mesala bira, kola, meyva suyu, bunların hepsinin son derece sağlıklı bir şekilde tespit edilmesi lazımdır ki kalem kalem ne satış yapıldığından ve maliyetlerinin ne olduğundan haberdar olalım...
Şimdi 100 YTL verip de otelde konaklayan müşterinin tükettiği/otelin sattığı malzeme ve hizmetlerin detaylarına inelim...
1.gün
ODA 60,00 YTL
YİYECEK
Kahvaltı 7,00 YTL
Öğle yemeği 8,00 YTL
Akşam Yemeği 10,00 YTL
Yiyecek Toplamı 25,00 YTL
İÇECEK
Bira 5,00 YTL
Kola 5,00 YTL
M.Suyu 5,00 YTL
Rakı 8,00 YTL
İçecek Toplamı 23,00 YTL
GENEL TOPLAM 108,00 YTL
100,00 YTL her şey dahil fiyat satış kalemleri üzerinden 8,00 YTL aşıldığı için ve bu 8,00 YTL de müşteriden talep edilmeyeceği için. Bu aşılan rakamı satış indirimi gibi (Rakıyı müşteriye ikram etmiş gibi) düşünebiliriz. Aksi de olabilir, yani 100,00 YTL all inclusive fiyat aşılmayabilir de.. Bakalım 2. gün ne yapmış müşteri...
2.gün
ODA 60,00 YTL
YİYECEK
Kahvaltı 7,00 YTL
Öğle yemeği 8,00 YTL
Akşam Yemeği 10,00 YTL
Yiyecek Toplamı 25,00 YTL
İÇECEK
Bira 5,00 YTL
Rakı 8,00 YTL
İçecek Toplamı 13,00 YTL
GENEL TOPLAM 98,00 YTL
İkinci gün ise limiti aşmamış müşteri. 2,00 YTL de eksik kalmış... Bu 2,00 YTL yi ise Oda, Yiyecek, İçecek gibi herhangi bir gelir kaleminin içerisine yerleştirmek yanlış olur. Çünkü gerçekte fiili olarak yapılan satış/tahakkuk eden gelir yukarıdaki gibi 98,00 YTL dir. Dolayısı ile bu 2,00 YTL “diğer gelirler “Other Income” gibi düşünülmesi gerekir... Çok küçük bir olasılık olmasına rağmen 3. gün de müşterinin yapmış olduğu tüketim satış fiyatları üzerinden tam 100,00 ytl olsun diyelim.
3.gün
ODA 60,00 YTL
YİYECEK
Kahvaltı 7,00 YTL
Öğle yemeği 8,00 YTL
Akşam Yemeği 10,00 YTL
Yiyecek Toplamı 25 YTL
İÇECEK
Bira 5 YTL
Rakı 8 YTL
Soda 2 YTL
İçecek Toplamı 15 YTL
GENEL TOPLAM 100 YTL
100,00 YTL charge/tahakkuk etmiş ve 100,00 YTL tahsil edilecek...
Gelir ya da satışlar kısmını bu şekilde irdeledikten sonra gelelim yiyecek içecek departmanının malzeme maliyetlerine
1.gün
YİYECEK
Kahvaltı 2,30 YTL
Öğle yemeği 3,30 YTL
Akşam Yemeği 3,30 YTL
Yiyecek Toplamı 8,90 YTL
İÇECEK
Bira 1,00 YTL
Kola 1,00 YTL
M.Suyu 1,00 YTL
Rakı 1,60 YTL
İçecek Toplamı 4,60 YTL
GENEL TOPLAM 13,50 YTL
1.gün 8,90 YTL yiyecek ve 4,60 YTL içecek olmak üzere toplam 13,5 YTL yiyecek içecek maliyeti oluşmuş.. 2. güne bakalım..
2.gün
YİYECEK
Kahvaltı 2,30 YTL
Öğle yemeği 3,30 YTL
Akşam Yemeği 3,30 YTL
Yiyecek Toplamı 8,90 YTL
İÇECEK
Bira 1,00 YTL
Rakı 1,60 YTL
İçecek Toplamı 2,60 YTL
GENEL TOPLAM 11,50 YTL
2.gün 8,90 YTL yiyecek ve 2,60 YTL içecek olmak üzere toplam 11,50 YTL yiyecek içecek maliyeti oluşmuş.. 3. güne bakalım..
2.gün
YİYECEK
Kahvaltı 2,30 YTL
Öğle yemeği 3,30 YTL
Akşam Yemeği 3,30 YTL
Yiyecek Toplamı 8,90 YTL
İÇECEK
Bira 1,00 YTL
Rakı 1,60 YTL
Soda 0,40 YTL
İçecek Toplamı 3,00 YTL
GENEL TOPLAM 11,90 YTL
3.gün 8,90 YTL yiyecek ve 3,00 YTL içecek olmak üzere toplam 11,90 YTL yiyecek içecek maliyeti oluşmuş..
Buraya kadar toparlarsak, All inclusive uygulayan otel işletmelerinde oluşturulacak muhasebe sisteminde gelirlerin/satışların çok iyi bir şekilde doğru olarak tespit edilmesi ve diğer maliyet kalemlerinin yanında özellikle müşterilerin tükettiği malzemelerin de çok iyi bir şekilde tespit edilmesi gereklidir. Muhasebe sistemi oluşturulurken de özellikle her şey fiyata dahil olacağı için muhasebe sistemin altyapısının da ona göre tesis edilmesi gereklidir. Bu alt yapı tüketilen malzeme ve hizmetlerin güçlü ve süratli bir şekilde hem satış ve hem de maliyet yönünden kuruşlandırılarak ortaya koyulmasını gerektirir.
Bu sağlanamadığı taktirde gerek satışlar yönünden ve gerekse maliyetler yönünden mali birimler otel yönetimini/genel müdürü destekleme konusunda her zaman eksik kalırlar. Ve genel müdürün de gözleri bağlı olarak işletmeyi çalıştırmasına yol açarlar. Gözleri bağlı olarak işletmeyi çalıştırmak ise maalesef uzun soluklu olamaz...
“All Inclusive” bir sistem midir ? bence hayır.. olsa olsa gelirleri arttırmak ve yüksek kapasiteye ulaşmak için geliştirilmiş bir satış yöntemidir diyebilirim..
Her şeyin fiyata dahil olarak satılacağı otellerde önemli olan tek şey bu her şey dahil fiyatın çok iyi tespit edilmiş olmasıdır. Bunun içinde ciddi anlamda ve her türlü olasılığın düşünülerek karar verilmesi gerekir. Çünkü üzerinde çalışılmadan belirlenecek fiyatlarla işletmenizde başa baş noktasına yıl içersinde hiçbir zaman ulaşamama olasılığınız yüksektir. Aynı şekilde All inclusive fiyatlar hem otelin uzun dönemde hizmet kalitesini düşürmemeli ve hem de diğer işletmelerle ya da daha global bakarsak diğer rakip ülke otelleri ile rekabet edebilir olmalıdır.
Bütün İktisat/Ekonomi teorilerinde Fiyat konusu çok önemsenmiş ve çok geniş yer verilmiştir. Aynı şekilde Mikro (İşletme düzeyinde) iktisat teorilerinde de fiyat konusu çok önemli olup işletmeyi kar şeklinde başarıya ve/ya zarar şeklinde başarısızlığa götüren önemli unsurlardan bir tanesidir.
Fiyatlamayı ezber yapıyorsanız işiniz Allah’a kalmış demektir. All Inclusive de olsa belirlenecek tek bir fiyatın üzerinde çok çalışılması ve gerekli analizlerin çok iyi yapılması gereklidir. Bu noktada Hubart’ın “Bottom up approaching” yöntemi de düşünülebilir fakat belirlenecek fiyatta - ortaya çıkabilecek fevkalade durumlar için - mutlaka bir esneklik payı olmalıdır.
Son söz; Her şey dahil satışta uygulayacağınız yanlış bir fiyat politikası,
- müşterilerinizin çok iyi, işletmenizin çok kötü,
- müşterilerinizin ve işletmenizin çok kötü
bir sezon geçirmesini, sağlayabilir... Aman dikkat...
13/06/2006
Adnan Şişman