Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Nisan '17

 
Kategori
Felsefe
 

Bengidönüş

Bengidönüş
 

Bengi Dönüş (ewige Wiederkehr)


Yaşadığın ve yaşamakta olduğun bu hayatı, yeniden ve sayısız kere daha yaşamak zorunda kalacaksın; içinde yeni hiçbir şey olmayacak: Yaşamındaki her acı, her sevinç, her bir düşünce ve her bir soluk, tarif edilemeyecek kadar küçük ya da büyük her şey, arka arkaya ve aynı sırayla, sana dönecek - ağaçların arasından süzülen şu alacakaranlık ve şu örümcek bile, şu an ve ben kendim bile. Varoluşun sonsuz kum saati, içinde toz lekesi olan sen ile, yeniden ve yeniden başaşağı çevrilecek!

F. Nietzsche- Şen Bilim

İnsanın tarihi ve insanlığın tarihi örtüşür. İlk bakışta, "e insanlığın tarihini insan yazdığına göre kendi tarihi gibi yazması gibi normaldir" denilebilir. Ama bu örtüşmedeki muamma benim için hala çözülememiş güncel bir konudur. Hegel'in insanlık tarihinden (felsefe) Freud'un insan tarihine (psikoloji) geçiş muammanın çözümüne bilimsel olarak en yakınlaştığımız yer. Neyse Alman Romantizmi ve İdealizmine dalmadan, dört sene önceki bir karalamamı hatırlattı hesabım, sizinle de paylaşayım:

"Burkay ölmekle ızdıraptan kurtulmuş olmadı. Her yıl bahar olup çiçekler açtıkça, Açığma-Kün’ü görüp sevdiği çam ağacının yanında ruhu dolaşıyor. “Izdırap çekiyorum. Sen de beni seviyor musun” diye inliyor. O günden bugüne kadar bin yıl geçtiği halde Burkay her bahar orada ağlıyor. Yanında duran Açığma-Kün “Sus, sus, ben de ızdırap çekiyorum” diye yanıp yakılıyor. Fakat “Ben de seni seviyorum” demiyor ve yıllar böylece akıp geçiyor."(ATSIZ, Ruh Adam)

Lise yıllarımdaydım bunu ilk okuduğumda. Eski bir Uygur destanı ile giriyordu romana Atsız. Sonra kendisi de aynı şekilde, yukarıdaki gibi bitiyordu kendini anlattığı romanını. O zamandan bu yana Atsız’ın bu bengidönüş vurgusu, bellek üzerine düşündürür beni. İnsanlığın ilk günlerinden mi gelir yoksa insanlığımın(doğumumun)ilk günlerinden beri mi taşırım belleğimin karanlık mahzenini? Nedenini bulamadığım ilkel kaygılar mesela? Ya da Burkay’ınki gibi bir ızdırap yaşarım endişesi? Nerde kök saldılar belleğime?

Belleğinin en aydınlık yerlerinde sıkılmadan gezenler, aynı zamanda tarihin yazıyla başladığına inanırlar. Oysa her aydınlık bir karanlığı gizler, sokak lambası üstündeki karanlık gökyüzünü saklar.

 
Toplam blog
: 60
: 348
Kayıt tarihi
: 07.09.16
 
 

SBF-Mülkiye mezunu, TCDD'de Memur. ..