Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Eylül '10

 
Kategori
Doğal Hayat / Çevre
 

Bilimadamları onayladı.

Bilimadamları onayladı.
 

Marmara Denizi`nde ilk kez görülen, halk arasında fare balığı olarak bilinen Chimaera Monstrosa balı


22 Eylül, 2010 Çarşamba günü ''İnternet Haber''den aldığım bilinmeyen balığı araştırıp adını ve özelliklerini burada yayınlamıştım. Yazıya şöyle başlamıştım:

‘‘ 22 Eylül, 2010 Çarşamba günü ‘‘İnternet Haber’’de aşağıdaki ilginç haberi okudum. İçimde onu araştırma konusunda derin bir istek doğdu. Ben dağcılık yapmış bir çevre sevdalısıydım. Çevreye karşı duyarlılığımda son kertedeydi. Haberi okur okumaz hemen ''Google'' arama motorunu açtım ve balığın özelliklerini İngilizce olarak yazdım. Teker teker çıkmaya başlamıştı bilgiler. Araştırdıkça derinlere iniyor, ayrıntılı bilgiler edinmeye başlıyordum. Sonunda Türkiye’de ilk görülen bu canavar balığın adını ve kimliğini de bulduğumdan hiç kuşkum kalmamıştı. Bulduğum kaynakların adreslerini de verceğim İngilizce bilenler için. Kaynaklar İngilizce çünkü balıkçılarımız daha önceden böyle bir balık görmemişlerdi. Henüz etinin yenilip yenilemiyeceğini bile bilmiyorlardı.

Balıkçı arkadaşlar, tepe yüzgecindeki uzun kılçığa dokunmayın. Araştırmalarımdan zehirli ve iğnesi batınca çok acı verdiğini öğrendim. Aman sakın o başındaki zehirli iğneye dokunmayın.’’

Doğruluğundan kuşkum yoktu bulduğum sonuçların. Bu bilinmeye balığın adını ve özelliklerini araştırırken be ölçütüm vardı:

1) İp gibi yaklaşık 30 cm. uzunluğunda bir kuyruğu,

2) Uçan kuşların kanadını andıran geniş yüzgeçleri,

3) İnsan göz yapısına benzeyen başına oranla iri gözleri,

4) İri ve hantal bir başı,

5) Haberde verilen resimlerle araştırmalarım sonucunda elde ettiğim resim ve videolar

Bu kadar çok ölçütüm vardı bu tuhaf balığı tanımlayabilmem için. Ama yalnızce İngilizce biliyordum ve biyolog da değildim. Dikkatlice inceledim ve balığın adını doğru olarak buldum.

Bugün de ''Tüm Gazeteler'' haber portalında ''Cihan Haber Ajansı'' kaynak gösterilerek bu balık hakkında bilimadamlarının vardığı sonucu yayınlıyordu. Evet, adını bulmakta yanılmamıştım. 2 gün önceden internette yaptığım basit araştırmalarla ynı sonuca varmış ayrıntılı bilgiler ve kaynaklar sunmuştum. Verdiğim bilgilerin doğruluğu v burada doğruluğunun onaylanması içime bir ferhlık verdi. Araştırmalarımla insanları yanlış yargılara yönetmemiştim ve halkımızaydınlatıcı bilgiler vermiştim.

Marmara`da ilk kez görüldü


Marmara Denizi`nde ilk kez görülen, halk arasında fare balığı olarak bilinen Chimaera Monstrosa balığı, vatandaşların yakından incelemesi amacıyla Türkiye Deniz Canlıları Müzesi`ne hediye edilecek.


Marmara Denizi`nde hamsi avına çıkan balıkçıların ağlarına kanatlı ve ilginç görünümlü balıklar takılmıştı. Hamsi sürüsüyle birlikte Ege Denizi`nden Marmara`ya gelen balıkları vatandaşlar ve bilim adamları görmek için geliyor. Balıkları alan Balıkçı Kenan Restoranlarının sahibi Kenan Balcı, Beylikdüzü`ndeki yerinde balıkları sergiledi.

Vatandaşların yoğun ilgi gösterdiklerini söyleyen Kenan Balcı, 35 yıldır balıkçılık yaptığını, ilk kez böyle bir türle karşılaştığını söyledi. Balıkları halkın daha yakından incelemesi için satmayacağını aktaran Balcı, `Bu balıkları Türkiye Deniz Canlıları Müzesi`ne hediye etmeyi düşünüyorum. Böylece orada vatandaşların görmediği balık türlerinin yanında sergilenecek. Halkımız daha çok bilgi sahibi olacak.` dedi.

İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü Hidrobiyoloji Anabilimdalı`ndan Araştırma Görevlisi Cem Dalyan, balıkları incelemek için Beylikdüzü`ne gelenler arasındaydı. Balıkların fotoğraflarını çeken Cem Dalyan, bu balıkların uzun süredir Ege`de görüldüğünü, Akdeniz`de ise son 10 yıldır kayıt altında olduğunu belirtti.

Balıkların Marmara Denizi`nde ilk kez görüldüğünü ifade eden Dalyan, `Balıkçılar görünümünden dolayı bu türe fare yada kedi balığı ismini takmışlar. Bilim dünyasında gerçek adı Chimaera monstrosa`dır. Suyun 200 metre adlında yaşarlar.` diye konuştu.

CİHAN

 
Toplam blog
: 32
: 1827
Kayıt tarihi
: 07.08.10
 
 

1954 doğumluyum. Mersin'de doğdum. Emekli İngilizce okutmanıyım...