Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '13

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitim politikaları ve programları

Eğitim politikaları ve programları
 

İnsan beyni günümüzün en büyük gücü. Çok büyük kapasiteye sahip insan beyninin işlenmesi toplum refahı ve insan mutluluğu açısından vurgulanması gereken hususlardan biri.

İnsan beyni karmaşık bir yapı. Büyük bir hızla ilerleyen bilgi ve teknoloji çağında bile beyin yapısı hakkında bildiklerimiz çok az. Beyin kapasitesi tam olarak henüz bilinemediğinden, bu konuda verilen oran ve yüzdelerin yanlış olacağı konunun uzmanları tarafından dile getiriliyor. Ne kadarı kullanılıyor, yüzde kaçı kullanılmıyor gibi sorular havada.

İnsan beyninin işlemesi, sağlıklı aktif yaşamla birlikte iyi beslenme, bilinç düzeyi ve kapasitesi, buna bağlı olarak verilen eğitimle  yakından ilgili.

Eğitimin niteliği, eğitim içeriklerinin çağdaş olup olmadığına bağlı.

Bir ulusun üretken, verimli olabilmesi, uluslar arası rekabet ortamında geleceğin başarısı ve geleceği görme eğitimin kalitesi ile ilintili.

Son yıllarda gündemin birinci sırasını teşkil eden,  toplum içindeki bireyler arası demokrasi anlayış ve kültürü, resmi eğitim içerikleri ile doğrudan bağlantılı.

Bilimsel içeriklerden uzak, kalıplara sıkıştırılmış, doğma ağırlıklı eğitim programları, birey yaratıcılığını öldüren, toplumu uyuşukluğa iten, sorgulamayan, edilgen bireylerin oluşmasının nedenleri.

Eğitim politikaları uzun bir süreç içinde bireysel ve toplumsal yaşamı doğrudan etkiliyor. Günlük olay ve olguların etkisi altında acele kararlarla yapılan eğitim programları somut etki ve sonuçlarını 20- 25 yıl gibi uzun yıllar sonra gösterir. Bu bakımından geçici olarak iktidarı temsil edenler kendi ideolojilerine uygun eğitim programı yapma hakkını kendilerinde gördüklerinde, acele verilmiş kararların olumsuz sonuçlar yıllar sonra görüleceği kesin. Toplum kalkınması ile  donanımlı birey arasındaki ilişkiyi kavrayamayan uluslar geri kalmış ülke konumundan kurtulmakta güçlük çekiyorlar.

Birey eğitimine verilen değerin önemi büyük. Birey eğitimi, ekonomik ve sosyal başarı sağlamanın yollarından biri.  Eğitimin verildiği yer, aileden başlayarak okullarda ve yaşamın içinde devam ediyor. Toplum içinde birlikte yaşayan bireyler birbirinden etkileniyor.  ”Üzüm üzüme bakarak kararır.” sözü konuyu vurguluyor.

Yurdumuzun farklı coğrafi bölgelerden oluşmasına paralel olarak, ekonomik ve sosyal yapısında da farklılıklar zaman içinde artıyor. Türk halkının Japonya, Almanya gibi homojen bir yapıya sahip olmayışı, aynı standart yapıya dayanan eğitim programlarının uygulanmasında zorluklar yaratıyor.  Hazırlanmış eğitim programları ve buna bağlı olarak basılıp dağıtılan kitapların hepsi tüm bölge ve yörelerde aynı. Ortalama bir seviye tutturularak  hazırlanmış ders kitaplarının eğitim açısından aynı etkiyi gösterdiği kuşkulu.

Yer, mekan, araç gereç yokluğundan dört duvar arasında ezbere eğitim yıllardır devam ediyor. Umut olarak gösterilen akıllı tahtalar, tablet bilgisayarlar yaygınlaştırılıp çalıştırılabilse bile sistemde bir değişiklik getirmeyecek.

Eğitimin ana unsurlarından biri öğretmen.Türkiye’de öğretmen yetiştirilmesinde geçmiş yıllara göre geriye gidildiği doğru.

 Öğretmen yetiştiren üniversitelere seçilen öğrencilerin yalnız test usulü ve genel sınavlarla alınmış olması uygulamada başarı getirmiyor.Test sınavı öğretmen adayı seçiminin sadece ön bölümü olmalı... Konuşma, anlatım yetenek ve becerisi öğretmen olacaklar için bir zorunluluk. Konuşma özürlü, anlatım yeteneğinden yoksun aşırı ruhsal problemleri olan biri mevcut sisteme göre öğretmen olabiliyor.

Öğretmen kimdir, öğretmen nasıl olmalı, sorularının cevabı evrensel.

 Eğitimde yönetici atamalarında politik zaaflar,  ülkenin geleceği ile ilgili. Eğitim yöneticiliği, eğitim ve öğretimde doğrudan etkili. Okul müdürleri bir anlamda eğitimin garantisi. “Bir okulda; sınıf, kitaplık, laboratuar, öğretmen aynı kalsın, yöneticiyi değiştir, o okul düzelir, “ sözünün gerçek payı var.

Eğitim, eğitimcilerin işi olmakla birlikte, politika üretenlerin, siyaset yapanların; ülke kalkınmasında, birey refahında, güzelliklerin ön plana çıkmasında, özgür düşünebilen, demokrasi bilincine sahip, üretken ve yaratıcı birey yetişmesinde eğitimin önemini kavramaları ülkemizde çok şeyi değiştirecektir. Hüseyin Seyfi

 
Toplam blog
: 498
: 1546
Kayıt tarihi
: 12.08.07
 
 

Öğretmen Okulunu ve İktisat Fakültesi Kamu yönetimi bölümünü bitirdim, eğitimciyim, İyi derecede ..