Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Ekim '12

 
Kategori
Söyleşi
 

Gazeteci Yazar Cemal Tuzcuoğulları ile bir söyleşi

İLESAM denilince akla gelen ilk isimlerden birisi hiç şüphesiz ki Cemal Tuzcuoğulları. Telif hakları konusunda uzman bir kişilik olmasının yanı sıra gazeteci, yazar gibi unvanları naiflikle taşıyan, çalışmaya âşık, sevgi dolu yüreğinde muhafaza ettiği, alçakgönüllülüğü ile ön plana çıkan bir şahsiyeti, Cemal Tuzcuoğulları’nı tanıtmaya çalışacağım sizlere satırlarımda.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Merhabalar Cemal Bey, öncelikle söyleşi teklifimi kabul etmenizin ne büyük bir incelik olduğunu dile getirmek istiyorum.

Cemal TUZCUOĞULLARI: Sibel Hanım, beni sayfalarınıza konuk ettiğiniz için ben size çok teşekkür ederim. Şahsınızda basın dünyasını selamlarım.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Biz sizi İLESAM’dan tanıyoruz. Uzun yıllar Yönetim Kurulunda Genel Muhasip olarak hizmet ettiniz ve ediyorsunuz. Ancak; bildiğim kadarıyla edebiyata yönelik çalışmalarınızın büyük bir bölümü spor ve bilimsel araştırmalardan oluşuyor. Bunun özel bir nedeni var mı?

C. TUZCUOĞULLARI: Ben Zonguldak’ta yaşadım. Büyük Türkiye Gazetesi’ni 1976–1977 ve 1978 yıllarında yayınladım. Adalet ve Haber gazetelerinde günlük köşe yazarlığı yaptım. Bölgenin sorunlarına çözüm aramak için yaptığım çalışmalar beni bilimsel araştırma yapmaya yönlendirdi.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Sanırım Azerbaycan’da “Spor Tarihi Doktoru” unvanı verilmişti size. O günleri anlatır mısınız?

C. TUZCUOĞULLARI: 1968 yılında Gemiciler Spor Kulübünü kurdum. Uzun süre bu kulübün başkanlığını yaptım. Milli takıma çok sayıda sporcu verdim. Gazetecilik yönümden dolayı çalışmalarımı yazmaya başladım. 2001 yılında “Atatürk ve Spor” isimli kitabı, Spor Bilimleri üzerine çalışma yapan iki oğlumla beraber yayınladık. Bu kitabımız çok beğenildi. Alanında ilk eser olması nedeniyle üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümleri tarafından büyük ilgi gördü. “Atatürk ve Spor” kitabını Azerbaycan’daki yazarlara gönderdim. Orada da büyük ilgi gördüğü için İlimler Akademisi tarafından doktora unvanı ile onurlandırıldım.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Atletizm, futbol ve boks ile uğraştığınızı okumuştum bir yerde. Spor sevgisi nasıl oluştu yüreğinizde?

C. TUZCUOĞULLARI: Spor sevgisi… İlkokul öğretmenim tarafından spor yapmanın sağlığımız için önemli olduğu ve yarışmalarda kazanmanın vereceği duygu aşılandığı için spordan hiçbir zaman kopmadım. Yıllar içerisinde de çalışmalarımı devam ettirdim.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Size İLESAM’ı sorsam, neler söylersiniz?

C. TUZCUOĞULLARI: Ben şahsen İLESAM’a çok önem veriyorum. İLESAM çatısı altındaki yazarlara, bilim adamlarına saygı duyuyorum. Türkiye için İLESAM çok önemli bir kuruluş. Bu kuruluşa sahip çıkılmasını bütün kalbimle istiyorum.

Sibel Unur ÖZDEMİR: İLESAM’a verdiğiniz hizmetler hiç şüphesiz ki Meslek Birliğine olan sevginizin bir göstergesidir. Telif haklarına olan hassasiyetinizi “Türkiye ve Telif Hakları” isimli kitabınızla ortaya koydunuz. Böyle bir kitap yazma fikri nasıl ortaya çıktı Cemal Bey?

C. TUZCUOĞULLARI: Türkiye’de yazarlar pek çok eser üretiyor. Fakat eserlerinden para kazanamıyorlar. Bu eserler, TV kanallarında kullanılıyor. Yazarların eserlerinden doğan telif haklarını hakkıyla alması benim ideallerim arasındadır. Her yazar eserinden doğan haklarının ne olduğunu bilmeli ve emeğinin karşılığını almalı, diye düşünüyorum.

Sibel Unur ÖZDEMİR: “Türkiye ve Telif Hakları” çok güzel bir kitap olmuş. Elinize sağlık. Ben böyle bir kitaba sahip olduğum için kendimi şanslı sayıyorum ve size bu kıymetli çalışmanızdan dolayı teşekkür ediyorum.

C. TUZCUOĞULLARI: Bilim adamı, yazar, edebiyatçı ve sanatçı telif hakları konusunda yazılmış olan her kitabı okumalı. Bilginin sınırı olmaz. Ne kadar fazla kitap okursak o oranda bilgi sahibi oluruz. Bu kitabı da bu maksatla yazdım.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Eserlerinizi konuşalım istiyorum birazda. Bugüne kadar basılmış eserlerinizden söz eder misiniz?

C. TUZCUOĞULLARI: Uzun süre gazetelerde fıkra, yorum ve makalelerim yayınlandı. Kırk yılı aşkın bir süredir T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın aylık yayını olan Milli Kültür Dergisi’nde, tarih ve edebiyat dergilerinde makalelerim yayınlandı. İlk kitabım Atatürk ve Spor, Dünya Lideri Atatürk, Türkiye’de Telif Hakları, Basında Telif Hakları I-II, Mahkemelere sunduğum telif hakları üzerine bilimsel raporlar kitabı, Dünya’da ve Türkiye’de Telif Hakları Kitabı, (Sayın M. Nuri Parmaksız ile beraber yazdık.) “Esere Saygılıyız, Korsana Karşıyız” kitabı da arkadaşlarla yayınladığımız ortak eserimizdir.Beypazarı Anıları kitabı bir günün belgesi gibidir. ( Bilindiği gibi yazar, şair toplam 30 kişi 09 Mayıs 2012 tarihinde Beypazarı merkezindeki liseleri ziyaret ettik. O güzel günün anısına hazırlanan bir anı kitabıdır, Beypazarı Anıları.)

Sibel Unur ÖZDEMİR: Peki, sırada ne gibi çalışmalarınız var?

C. TUZCUOĞULLARI: “Telif Hakları ve Okuma Kültürü” kitabının son kontrolleri yapılıyor. Sanat ve sanatçı üzerine görüşler adındaki çalışmam devam ediyor. Bu çalışmanın sanat dünyası tarafından büyük ilgi topladığını belirtmek isterim.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Ne güzel bir haber verdiniz Cemal Bey. Siz, genç nesillerin de her alanda bilgili olmasını arzuluyorsunuz. Bu konuda yaptığınız çalışmalar nelerdir?

C. TUZCUOĞULLARI: Yarın ülkemizin yönetimine aday olacak genç neslin bugünden çok iyi yetişmesini kısaca her alanda bilgili olmalarını arzu ediyorum. İçinde yaşadığımız çağ, bilgi çağı. Yarının hazırlığını bugünden yapmazsak, başarılı olamayız. 1980 yılından beri ülkemizde hiçbir ayırım yapmadan Doğu’dan - Batı’ya, Kuzey’den - Güney’e ilkokuldan-üniversiteye, halk kütüphanelerine, öğrenci yurtları ve cezaevi kütüphanelerine kitap bağışı yapmaktayım. Bilhassa eğitim kurumlarından çok sayıda teşekkür mektubu aldım. İstanbul Aydın Üniversitesi tarafından plaketle onurlandırıldım.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Faydalı işler yapıyorsunuz Cemal Bey. Çalışmalarınızdan dolayı sizi yürekten tebrik ediyorum. Gençleri telif hakları ve korsana karşı bilinçlendirmeyi hedefleyerek şiire, sanata, kültüre olan ilgilerini artırmak için İLESAM, Beypazarı Milli Eğitim Müdürlüğü ve Beypazarı Belediye Başkanlığının işbirliği ile 09.05.2012 tarihinde düzenlenen “Beypazarı Kültür ve Sanat Gezisi” etkinliğine en ince ayrıntılarına kadar yer vererek bu organizasyonu ölümsüzleştiren “Beypazarı Anıları” kitabı fikri nasıl oluştu yüreğinizde, diye sormak istiyorum.

C. TUZCUOĞULLARI: Hayatım boyunca tarih hep ilgimi çekmiştir ve çok sevmişimdir. İşte bu nedenle gelecek nesillere rehber olabilmek için bir belge veya iz bırakmak istedim. Beypazarı gezisine katılan arkadaşlarım birbirlerini unutmasınlar ve Beypazarı’nı her yönüyle tanısınlar, diye hazırlandı bu eser.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Bizlere birazda gazetecilik yönünüzden bahseder misiniz?

C. TUZCUOĞULLARI: Bundan 45 yıl önce Zonguldak basınında önceleri haber yazmaya, daha sonra yorum ve köşe yazıları hazırlamaya başladım. Bu durum günlük akışa dönüşerek sürdü. Halen, ulusal basında ve dergilerde yazılarım devam etmekte. Önceleri hobi olarak gördüğüm uğraşımı, basın ve gazeteciliği, sonraları iş olarak kabullendim.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Gazetecilik ve yazarlığı meslek olarak edinecek gençlere neler söylemek istersiniz?

C. TUZCUOĞULLARI: Ben hiçbir zaman gazeteciyim, diye ortaya çıkmadım. İnsanları sevdim, onların sorunlarını dinledim. Çözüm bulmaya çalıştım. Gazeteciyim deseydim, art niyetli kişilerin yalan yanlış bilgileri önüme gerçekmiş gibi gelebilirdi. Bunları temizlemek ise çok zaman alırdı. Araştırmalar yaptım ve her zaman herhangi bir siyasinin yelpazesine girmeden doğruları yazmaya özen gösterdim.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Söyleşimize eklemek istediğiniz başka bir şey var mı Cemal Bey?

C. TUZCUOĞULLARI: İnsanımızın huzura ve hizmete ihtiyacı var. Ben bunu vermeye çalışıyorum. İlkokuldan üniversiteye kadar gençliğin bilgilenmesi en büyük arzumdur.

Sibel Unur ÖZDEMİR: Genç kuşağın sizin engin deneyimlerinizden yararlanacağı çok şey var. Bu güzel söyleşinin bir parça da olsa onlara yol gösterici olduğunu düşünüyorum ve size çok teşekkür ediyorum. Cemal Bey.

C. TUZCUOĞULLARI: Sibel Hanım bu söyleşi için çok teşekkür eder. Sizlere ve çalışma arkadaşlarınıza daima başarılar dilerim.

Son Söz: Tarafsız basın geleceğin tarihini bugünden yazar. (C.T.)

SÖYLEŞİYİ GERÇEKLEŞTİREN: Sibel UNUR ÖZDEMİR

 




 

 

 
 
Toplam blog
: 755
: 776
Kayıt tarihi
: 13.06.07
 
 

Ankara'da doğdum. İlk, orta, lise ve üniversite eğitimimi Ankara'da tamamladım. AÜİF iş idaresi b..