Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

GÖNÜL EKREN-BURSA-PSİKOLOJİK DANIŞMAN

http://blog.milliyet.com.tr/gonulekren

14 Eylül '08

 
Kategori
Çocuk Psikolojisi
Okunma Sayısı
1414
 

Görsel farkındalık

Görsel farkındalık
 

Görsel farkındalık


Araştırmalara göre, çocuğun görmesinin gelişmesi doğum sonrası devam etmektedir. Kullanılabilir düzeye gelebilmesi için sürekli ve kaliteli uyarılmasına ihtiyaç vardır. ‘Görme' için algılama yetenekleri de gelişmeli ve görüntülerin beyinde anlamlandırılması gerçekleşmelidir.

Görüşümüz aslında bir iletişim aracı, ve bizim ip uçlarımızdır. Nasıl mı? Fotoğraf sergilerine bir bakın, sanatçı kendini nasıl gördükleri ile ifade eder. Bu bir anlamda onun için anlamlı olan şeylerdir. Ya da onun dikkat ettiği, önem verdiği şeyler, ya da dikkat çekmek istediği şeylerdir.

Örneğin yeni bir araba aldığımızda yollarda aynı markadan arabaları görmeye başlarız ya da daha önce raflarda hiç dikkatimizi çekmeyen bir ürünün reklamını izledikten sonra, ihtiyacımız olmadığı halde onu rafta görüvermemiz gibi.

Bütün bunlar bizim, görsel algılarımız ve görsel seçeneklerimiz olmasına rağmen, bazen farkında olmadan da reklamlarda izlediğimiz ürünler gibi uyarcılar beynimize işler.

O zaman bu uyaranları bizler de çocuklarımıza verebilir ve seçeneklerini artırabiliriz.

“Sarah’ın mükemmel olduğu tek alan çizimdi. Sarah ders esnasında kağıtların kenarlarını süsler, yüzlerce karmaşık şekillerle doldururdu. Öğretmenleri çoğu zaman Sarah’ın bu sanat çalışmalarını bırakmasını ve dersle ilgilenmesini gerektiğini önerdi. Sarah, günlük çalışmalarında nadiren bilgileri hatırlardı. Zamanla Sarah 5. sınıfa geldiğinde öğretmeni, Sarah’ın çizim yapmasına izin verdiği zaman, derse katılımının arttığını fark etti.

Öğretmen bir gün fen dersinde dünyanın yapısı hakkında konuşuyordu. Sarah, ders esnasında çizimlerini öğretmenine gösterdi. Çizimler konunun anlaşıldığını gösteriyordu. Tüm ayrıntılar çizimlerde gösterilmişti. Sarah’ın çizimleri konunun tüm özetini içeriyordu.

Sarah’ın çizdiği diyagramlarla bilgi sembolize edilerek onun yaşamına öğrenme olarak geliyordu. Sarah bilgiyi görselleştiriyor, kavramları görsel ifadelere dönüştürerek tüm zihinsel becerileri kullanıyordu.”


Sarah 5. sınıfta da olsa öğretmeni ile öğrenme şansını yakalamıştı. Sarah’ın öğrenme yönetiminin, şimdi de yeni programlarda yer alan zihin haritası yada kavram haritasından farkı var mıydı?

Görsel öğrenen çocukların özellikleri neler bakalım;

Haritaları, çizgileri, grafik ve diyagramları yazılı materyallerden daha kolay okurlar.
Üç boyutlu ürünler hazırlamaktan hoşlanır
Sanat içerikli etkinlikleri severler.
Arkadaşlarına oranla daha çok hayal kurarlar.
Yaşına göre yüksek düzeyde beceri gerektiren figürleri ve resimleri çizerler.
Filmleri, slaytları ve diğer görsel sunuları izlemeyi tercih ederler.
Bulmaca çözmekten hoşlanırlar.
Resimli yayınlardan daha çok hoşlanırlar.
Elinde bulunan materyallere bir şeyler çizerler.
Daha önce gittiği yerleri kolay hatırlarlar.
Yaşına göre ilginç üç boyutlu yapılar veya modeller oluştururlar.
Okurken kelimelere oranla resimlerden daha çok öğrenirler.
Varlıkların görsel imgelerini çok iyi çizerler.
Görerek ve gözleyerek öğrenir
Kolaylıkla yön bulma becerisine sahiptir
Öğrendiği bilgileri hatırlamada zihinsel resimleri kullanır.
Çizmek, resim yapmak, boyamak ve modeller oluşturmaktan zevk alır
Origami ve maketler hazırlar. Bir objenin farklı açılardan perspektifini anlayabilir, onu zihninde canlandırabilir
Görsel-Mekansal zekası güçlü olan insanlar, aktris, fotoğrafçı, mühendis, kameraman, mimar, heykeltraş, tasarımcı, dekoratörlük gibi meslek alanlarında başarıyla çalışabilirler.

HEDEF FARKINDALIK:

Görsel farkındalık kazanımı,
Ayrıntı ve bütünün önemi,
Görsel ifadenin önemi,
Bu haftaki ödevimiz; yağtığınız çalışmaları bir ajandaya not alın.
NOT. Etkinlikler yazarın özgün çalışmaları olup, alıntı veya kopya yapılamaz.


PAZARTESİ
A4 kağıdına kalem ucuyla küçük bir delik açın. Ve bu delikten etrafa bakmasını ve gördüklerini anlatmasını isteyin. Daha sonra kağıda makasla daha büyük bir delik açın ve gördüklerini anlatmasını isteyin.

NOT:


SALI
Harita üzerinde oturduğunuz şehri ve yakınlarınızın bulunduğu şehirleri tespit edin.

NOT:


ÇARŞAMBA
Çocuğunuzun yaşına göre büyük bir posterin tersinden makasla gelişi güzel kesmesini ve daha sonra oluşturduğu puzzle yapmasını isteyin.

Not: parça sayısını yaşına göre belirleyin

NOT:


PERŞEMBE
Çocuğunuzun yaşına uygun bir çizgi roman kitabını birlikte okuyun.

NOT:


CUMA
Ailece karşı tarafımızdaki kişiye deyimleri resimle anlatma oyunu oynayın. Çocuğunuzun yaşına uygun deyimler seçin ve motive edin.

NOT:


CUMARTESİ
Aile fotoğraflarını çıkararak çocuğunuzla birlikte soya ağacı ya da zaman göre albüm oluşturun. Çocuğunuzun göremediği aile bireyleri hakkında bilgi verin.

NOT:


PAZAR
Fotoğraf makinesi yada kamera ile mevsimine göre evinizde yada doğada yakın ve uzak çekim yapın ve çektiklerinizi birlikte inceleyip ayrıntıyı ve bütünü görmenin önemi üzerine tartışın.

NOT:

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Editör'den Öneriler alanında yayınlanmıştır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Bende çocuk eğitimi ve psikolojisi hakkında derin araştırmalar yaptım ve eğitimini aldım.Yazınız çok güzel olmuş ancak bu konuda fazla bilgisi olmayanlar için yaş gruplarına göre neler yapılması gerektiğini belirtirseniz daha faydalı olur.Sadece bir öneri :)

GECEGUZELİ_41 
 24.09.2008 18:36
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 7
Toplam yorum
: 5
Toplam mesaj
: 6
Ort. okunma sayısı
: 807
Kayıt tarihi
: 24.07.08
 
 

Halen Bursa'da yaşıyorum ve özel bir kurumda görev yapıyorum. Özellikle çocuklarda erken yaşlardan b..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster