Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mayıs '10

 
Kategori
Güncel
 

Hocamız Prof. Dr. Doğan Aksan da “üstü kalsın” dedi...

Hocamız Prof. Dr. Doğan Aksan da “üstü kalsın” dedi...
 




Birden 45 yıl öncesine gittim.

1960‘tan beri önünden geçtiğim Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’ne Türk Dili öğrencisi olarak girmiştim.

Fakültenin alnında Atatürk’ün o unutulmaz sözü vardı:

Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.


Türk Dili’nde uzun boylu bir hocamız vardı; o zamanlar doçentti.

Adı, Doğan Aksan’dı.

Hocamız Doğan Bey, dün bu dünyadan 81 yaşında göçüp gitti.

Işıklar içinde yatsın...

*****

Doğan Bey, Genel Dil Bilim dersine girerdi. Öyle, kasım kasım kasılan, tepeden bakan, yüksek perden konuşan bir hoca değildi.

Dersleri ayrı bir tat verirdi.

Anlattıklarını düşünceyi geliştirme yollarından yararlanarak ne de güzel anlatırdı!

Filoloji dediğimiz bölümlerden ( İngiliz Dili ve Edebiyatı, Alman Dili ve Edebiyatı) öğrenciler de derslerimize gelirdi.

Ben, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak görev yaptığım sürece ve sonrasında hep hocamızın “anlatım/ öğretme biçimi”ni örnek aldım.

Doğan Bey, öğrencilerine karşı çok saygılı, içten davranırdı.

Bizim okuduğumuz yıllarda, bir dersten geçmek için, önce yazılı, sonra da sözlü sınavda başarılı olmak gerekiyordu.

Yoksa, sil baştan!

Hiç unutman, sözlü sınav için odasına girdiğimde, masasına oturmadı. Masanın önündeki koltuğa oturdu, ben de karşısına, gösterdiği yere oturdum.

Hemen sorulara başlamadı; söyleşi havasında sorular sordu. Ardından adımı, okul numaramı sordu. Numaramı 18345 diyeceğime, 18445 demişim.

Elindeki listeden 18345 diye düzeltti.

Babacan bir tavırla:

“Heyecandan!” dedi.

Doğan Bey’i bir kez daha sevdim.

Sonra, soru-yanıt faslı başladığında ben de rahatlamıştım.

******

Cemal Süreya’nın dediği “Her ölüm erken ölümdür” dizesi Doğan Bey için de geçerli.

Sevgili Hocamız Doğan Bey, “üstü kalsın” diyerek bize, yaşama “Elveda!” dedi.

Işıklar içinde yatasın!

Kitapların bize yadigar kaldı.

Ailesine, sevenlerine, öğrencilerine başsağlığı dilerim.

*****

Prof. Dr. Doğan Aksan kimdir?

1929’da İzmir’de doğdu.

1948'de Ankara Atatürk Lisesi’ni, 1952’de Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi. Ardından bu bölüme asistan olarak girdi.

1952’de Humboldt bursunu kazanarak Bonn Üniversitesi Dil Bilim Enstitüsünde bilimsel çalışmalara katıldı. Daha sonra Frankfurt Üniversitesi Doğu Dilleri Kürsüsünde Türk Dil Bilimi dersleri verdi.

1952’den bu yana dil bilimi, anlam bilimi ve Türk dili konusunda sayısız araştırmalar yaptı.

Türk Dil Kurumu’nda Dil Bilim ve Dil Bilgisi Başkanlığı görevinde bulundu.

1998 yılında Türkiye Bilimler Akademisi Hizmet Ödülü aldı.

1996 yılında Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Dil Bilimi Bölüm Başkanlığı’ndan emekli oldu.

*****

Doğan Aksan'ın Yapıtlarından Bir Demet:

Anlambilimi ve Türk Anlambilimi (Ana Çizgileriyle)

Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu

Her Yönüyle Dil. Ana Çizgileriyle Dilbilimi I, II, III

Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi,

Anadilimizin Söz Denizinde

Türkçenin Gücü

Türkçenin Bağımsızlık Savaşı

Türkçenin Zenginlikleri İncelikleri

Türkçeye Yansıyan Türk Kültürü

Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını

Yaşayınca...

Yunus Emre Şiirin Gücü

Nazım Hikmet Şiirin Gücü

Halk Şiirinin Gücü

Anadilimizin Söz Denizinde

 
Toplam blog
: 2458
: 2418
Kayıt tarihi
: 10.11.08
 
 

24 Kasım 1944'te İspir'de doğdum. Ankara Kurtuluş Lisesi'ni, Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Tü..