- Kategori
- Eğitim
hurufu mukatta
Hurufu mukatta
Harf kelimesinin çoğulu olan hurûf ile "kesilmiş, ayrılmış" demek iken, Mukattaa, "kesmek, bir şeyi bütününden ayırmak" mânasına gelen “kat” kökünden türemiştir.
Kur’an’da 29 adet surenin başında ve 14 harf ile karşımıza çıkıyor.
Tek veya grup hâlindeki harflerdir.
Anlaşılmaz, sırlı, şifre gibi tanimlar yapılmış . Kuran mubin iken bunun gibi tanımlar yapmak yanlıştır. Üstüne üstlük bu harflerin geldiği ayetlerde “apaçık kitabın ayetleridir” tanımı var. Apaçık kitab derken “işte bunlar” diyerek de bu harfleri işaret ediyor. Ayetlere baktığımızda bunları birebir göreceğiz .
Yunus 1: Elif, lâm, raa. İşte bunlar hakim kitabın âyetleridir.
Yusuf 1: Elif Lâm Râ. Bunlar, mübin Kitab'ın âyetleridir.
Hicr 1: Elif Lâm Râ. Bunlar, kitabın ve apaçık olan Kur'an'ın âyetleridir.
Kasas suresinde aynı temayı görüyoruz.
Harflerin ardından neden apaçık tanımlaması geliyor? Çünkü kuran harflerle mushaf haline geldi. Öğrenmemiz için harflere muhtacız. Yoksa bizler Allah in ilmini nasıl anlarız. Bu harflerin öğretildiği yerlerde tenzil kavramına dikkat çekiliyor ve bu kavram ayetlerde çokça geliyor. Tenzil bizim algılayabilecegimiz seviyeye indirgemektir. Tenzil, Rabbimizden bize emrinin gelişinde indirgemeyi anlatır. Onun katından ilminin olduğu gibi geldiğini düşünemeyiz.Olduğu gibi gelse anlaşılmaz olurdu. Apaçık olmazdı.İndirgenerek açık, anlaşılır hale geldi Tenzil: Kutsal kitap nasıl anlayalım ön yargısını da tuzla buz eder.
Bu harfleri gördüğümüz yerlerde ayetlerin devamına baktığımızda şunlar öğretilir. Vahyin tenzili, inzali, resul, kitab, kuran vahiy ....kısacası kuran in diline vurgu yapıyor. Ayetleri bu harflerle inşa ettim diyor. Ibrahim suresi 4 te söyle bir öğreti var. Her resule kendi kavminin diliyle vahyi gönderdik der. Sadece kuran da bu harflerin olduğunu dusunmeyelim. Bütün vahiyler harflerle kavimlerin diline dönüştürüldü. Bu bağlamda şura suresi ilk ayetler nurlandiriyor düşüncelerimizi. Bu ayetlere baktigimizda bu harflerden sonra gelen ayette “Sana ve senden öncekilere böyle vahyettik" der .
Insanlık var oldukça Rabbim vahiy tenzil etmistir. Her nerede vahiy tenzil olduysa oranın diliyle ,o harfler kullanılarak tenzil olmuştur.
Şura suresi (1-2) Hâ - Mîm / Ayn - Sîn - Kaf.
42.3: Mutlak güç sahibi, hüküm ve hikmet sahibi olan Allah, sana ve senden öncekilere işte böyle vahyeder.
Hiç şüphe bırakmayacak şekilde açık olduğunu, anlaşılır olduğunu, sırlı olmadığını akledebiliyoruz bu ayetlerle...
Ayetlerde gelen temalarla bir kaç örnek ayet vererek zikre bir virgül atalım.
Fussilet 1,2, Casiye 1,2, ahkaf 1,2,Secde suresi tenzil olan kitap.
32.2: Kendisinde hiçbir şüphe bulunmayan bu Kitab'ın tenzili, âlemlerin Rabbi tarafındandır.
Ibrahim 1 ,inzal edilen kitab.
14.1: Elif, lâm, raa. Bu bir kitabdır ki (bütün) insanları Rablerinin izniyle karanlıklardan aydınlığa, o yegâne gaalib, hamde lâyık olan (Allah) ın yoluna çıkarman için onu sana indirdi.
Zikir sahibi kuran ...
Sad Suresi.1: Saad. O şanlı, şerefli Kur’an’a yemîn olsun ki
İnzal edilen kitap.
Taha.2: Biz bu Kur'ân'ı sana güçlük çekesin diye indirmedik.
Bizden öncekilere inzal olan vahiyler.
3.1: Elif Lâm Mîm.
3.2: Allah, kendisinden başka hiçbir ilâh bulunmayandır. Diridir, kayyumdur.
3.3: Sana Kitabı gerçek ile ve kendinden öncekini doğrulayıcı olarak indirdi, Tevrât ve İncil'i de indirmişti.
Özetle şöyle diyebiliriz. Bütün vahiyler kavminin diliyle ve onların harfleriyle inşa olmuştur. Kuran ise bu harflerle inşa olmuştur.