Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Necip Köni - Adana / TR

http://blog.milliyet.com.tr/necipkoni

14 Ekim '08

 
Kategori
Otomobil
 

İlk Türk otomobilleri... / Ekonomimiz...

İlk Türk otomobilleri... / Ekonomimiz...
 

***İLK TÜRK OTOMOBİLİ - DEVRİM***


Sevgili (MB) Milliyet Blog ve Antidepresan T.A.Ş Arkadaşlarım...!

Bu yazımın konusu "İLK TÜRK OTOMOBİLLERİ" olmakla birlikte, yazımın muhteviyatı (içeriği) birazcık bu son Dünya ekonomik krizine bağlı olarak "TASARRUF" ve "YERLİ MALI ÖZENDİRME" şeklinde olacaktır...

Malumunuz, eski (MB) "Milliyet Blog" arkadaşlarım, benim (22.08.2007) tarihinde yine "Otomobil" kategorisinde yazmış olduğum ;

* Türkiye'de üretilen ilk Türk otomobilleri
* Linki * http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=58958

yazımı hatırlıyacaklardır. O yazımda, ilk Türk üretimi otomobili olan ve 1960' tarihinde, Eskişehir TCDD Lokomotif atölyelerinde tamamen TCDD mühendisleri tarafından yalnızca beş tane üretilen "Devrim" adı verilen örnek otomobillerdir. Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markaları ise aşağıda olup, isterseniz tekrar bir özet olarak hatırlayalım ;

TÜRKİYE'de ÜRETİLEN İLK TÜRK OTOMOBİLLERİ
(ANADOL YIL-1966) (MURAT-124 YIL-1970) (RENAULT-12 YIL-1972)

Bu konuda daha geniş bir bilgi sahibi olmak isteyenler, şayet arzu ederlerse yukarıdaki *Link* den faydalanabilirler.

"Devrim" adı verilen bu örnek otomobiller için ;
*Yıl=1961'de (1, 4-Milyon TL)' sı Eskişehir'de (T.C.D.D.) lokomotif atölyelerinde üretimi düşünülen ilk Türk otomobili "DEVRİM" projesinin tahsisatı için, ayrılmış para miktarı olup, daha sonra, *Yıl=1961'de (400-Milyon TL) Sanayi Bakanlığı yerli otomobil fabrikası kurmak için, gerekli para ihtiyacını tesbit etmiş ve ancak *Yıl=1961'de (30.000-TL)' sına üretilebileceği, Sanayi Bakanlığı tarafından, yerli otombil imalatındaki, bir otomobil maliyeti için tesbit edilen bu paranın fizbil (olumlu) olmadığını anlayınca bu işden vaz geçilmiş.

"Anadol"
Türkiye'de toplu olarak üretilen ilk otomobil markasıdır. *Yıl=1966'da (26.800-TL)' sına ilk çıkan yerli otomobil "ANADOL"un piyasa satış fiyatı olarak tesbit edilmiş,

"MURAT-124"
Türkiye’de 1971-1977 arasında 134 bin 867 Murat 124 üretildi. *Yıl=1971'de (400-Milyon TL) 'sına Bursa'da TOFAŞ otomobil fabrikası tesisinin maliyet bedeli olan fabrikası açıldı. Yine *Yıl=1971'de (57.000-TL) 'sına Yerli (MURAT-124) otomobilinin piyasayada satış fiyatı tesbit edildi,

"Renault 12" Kırk yıldan fazla bir süredir üretim bantlarında bulunmuş. 1968 yılının Kasım ayında vizyona çıktığı Paris Otomobil Fuarı’dan bugüne kadar 21 ayrı ülkede üretim lisansı alınmış. Son Renault 12 üretimini ise Türkiye gerçekleştirmiştir. *Yıl=1975'de (63.000-TL)'sı idi bir Renault-12 (Oyak) otomobilin satış fiyatı.

1983 yılı Türkiye genel seçimlerinden sonra, iktidara gelen hükümetin ekonomik politikaları ile artık Türkiye'ye dışarıdan her malzemenin gümrük vergileri ödenmek kayıdı ile ithalatı, yani dış alımı serbestleştirildi. Tabi bu arada ön sıralara otomotiv sektörü hemence çıkıverdi. 1984 - 1985 yıllarından başlamak üzere büyük ithalat paketleri ile "Japon", "Kore", "Alman", "Fransız" otomobilleri, kamyonetleri, münibüsleri, otobüsleri v.s... v.s adeta Türkiye çıkarması yapmışlardı.. Nerdeyse artık bu araçları Türkiye'nin her köşesinde görmek mümküdü...

Elbetde, bu ithal yabancı ülke araçlarının ilk zamanlarda Türkiye'ye getirilmesinde, rekabet nedeni ile yerli otomotiv sanayimizin kendine bir çeki düzen vermesi açısından, yani başka bir deyimle kalite ve maliyetleri yönlerinden bir imtihandı... Ancak bu rekabet zamanla Türk otomotiv sanayimize ve milli ekonomimize girdi, çıktı yönünden (ithalat ve ihracaat) - (dış alım ve dış satım) zararlar vermeye başladı ister istemez...

Düşünebiliyormusunuz, Türkiye 2000 - 2001 yıllarında büyük ekonomik krize girdiği zaman, dışarıdan ithal edilen otomotiv araçlarının takribi ithal maliyet bedeli (6.000.000.000-$ / Dolar) yani yaklaşık 6-Katrilyon TL (Türk Lirası) idi. Şimdi bu rakamları görüyoruz ve bile bile içeride ekonomimiz çöküyor. Bankalar ve firmalar iflas, bunların personeli zorunlu olarak tensikat nedeni ile işten çıkartılıp, işsizler ordusuna katıldılar..

Bilmem hatırlayabilenleriniz vardır mutlaka içimizde, 1957-1960 yıllarında ben ilkokulda okurken " YERLİ MALI HAFTASI" olur ve çocuklara bu konu en iyi şekilde öğretmenlerimizce anlatılırdı.

Malumunuzca, daha Türkiye'miz 2001 krizinin tam manası ile yaralarını yeni yeni iyileştirirken, şimdi de başımıza bir "Global", "Küreselleşme" ekonomisinin iflası ile 1929 - 1930 büyük Dünya ekonomik krizinin bir benzeri olan Eylül / 2008 Dünya büyük ekonomik kriz bulutlarının içine girmiş durumdayız hep beraberce...

Şimdi, hepimiz için devir , "TASARRUF" devri olarak önümüze ikramiye şeklinde bir takım ekonomik paketler elbetde ister istemez konulacaktır. İşte bizler buna en çok "YERLİ MALI" kullanma felsefesi ile iğneden ipliğe, otomotiv araçlarından, tükenmez kaleme kadar mümkün olduğunca dış menşeyli yabancı ülkelerin ithal mallarını mecbur olmadıktan sonra kullanmamaya el biriliği ile milletce şayet riayet (kurallara uyabilirsek) edebilirsek, bizler bu büyük ve baş ağrıtıcı ekonomik krizden çok daha kısa zamanda sıyrılabilirz...

Hedefimiz daima, raflarımıza dışarıdan, yani dış ülkelerden satın alınan ithal malları ile doldurmak değil, ürettiğimiz kaliteli ve iyi yerli mallarımızı raflarımızdan dış ülkelere satabilmektir... Bunu milletce başarabildiğimiz takdirde, bizleri hiç bir kimse tuş (yıkamaz) edemez...!

Şunu hiç bir zaman unutmayalım lütfen..! "Devrim" otomobilinden , bugün dış ülkelere her türlü otomotiv araçları satan ve yabancı ülkelerde otomotiv sektörü ile ilgili fabrikalar kuran bir 73-Milyon nüfuslu dev bir ülkeyiz...!

Sizlere bol bol sevgiler ve saygılar sunarım, efendim...

NECİP KÖNİ - A D A N A / TR

*RESİM* http://www.devrimotomobil.com/upload/resim/96.jpg


*RESİM GALERİSİ* Necip KÖNİ - Arşiv
 
Toplam blog
: 298
: 8548
Kayıt tarihi
: 07.06.07
 
 

Necip KÖNİ - İnşaat Mühendisi olup, güzel sanatlar onun bir hobisidir. Resim yapmak (karakalem çalış..