Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Temmuz '09

 
Kategori
Deneme
 

Kâğızmanlı Hıfzı Recep

Kâğızmanlı Hıfzı Recep
 

Resimi internetten aldım.


Anadolu Selçuklu Devleti'nde paramızın bir tarafında Anadolu Selçuklu Sultanı, diğer tarafında ise Ermeni Kralının resmi vardır. Ermeniler ile dostluğumuz tarihe baktığımız zaman eskidir. Osmanlı zamanında ise 600 yıllık tebaamızdır. Osmanlı'nın son dönemlerinde ise dış güçler tarafından kullanılmıştır Ermeniler... 

Bu konu ayrı bir araştırma ve inceleme konusudur, en iyisi uzmanlara bırakmak lazım... 

Tarihi hiçkimse bugünkü ortam ve şartlara bakıp da değerlendiremez. Olaylar ancak o günkü ortam ve şartlar içerisinde değerlendirilebilinir ve anlaşılır. 

Erzurumlu Nene Hatun'u, Erzurum Aşkaleli (Onbaşı Fatma Savaşkan) Kara Fatma'yı, Kozanlı, vatanı milleti için gözünü budaktan sakınmayan evet Kozanlı Kara Fatma'yı bilmeyenlerin Ermeniler hakkında lehte ya da aleyhte konuşma hakları da lüksleri de yoktur, olamaz da... 

Çanakkale Savaşı'nda Diyarıbekirli Mustafa Çavuş yaz ve kış yalnızca kaput giyerdi ve üzerinden hiç çıkarmaz idi. Yaz mevsiminde komutanı yüzbaşı, "Mustafa oğlum çıkar şu kaputu kış gelince gene giyersin" der, ama gerçek başkadır. Diyarıbekirli Mustafa Çavuş'un üstünde kaputtan başka giyeceği yoktur. Durumu gören yüzbaşı başını çevirir ağlar... 

Ya düşmanın attığı el bombalarını havada yakalayıp da atan Dinarlı Mehmet Çavuş...? Mehmet Çavuş havada yakaladığı bir bombayı düşman mevziilerine atmakta geçikince bomba elinde patlar ve sağ eli kopmak üzeredir. Sol eli ile sağ elini kopartıp atan Dinarlı Mehmet Çavuş sol eli ile havada yakaladığı bombaları gene atmaya devam eder... 

Diyarıbekirli Mustafa Çavuş ile Dinarlı Mehmet Çavuş'un kardeşliklerini bilmeyenlerden, mazisini, atalarını bilmeyenlerden ama popçu Tarkan'dan tutta tuttuğu takımın kalecisinden yedek oyuncusuna kadar hepsini bilenlerden hiçkimseler kusura bakmasın ama yarınlar adına hiçbir şeyler bekleyemez oldum ben!.. 

Bernard Shaw der ki: 

"Halkının futbol ile yiyecek ve içeçekten başka hiçbir şeyi ciddiye almadığı bir ülkede, baş olmaktansa köpek bile olmayı yeğlerim." 

* * * 

1918'de 25 yaşında iken Gamir denilen zindan damında Ermeniler tarafından şehit edilen Hıfzı 1893 doğumlu ve Kars Kağızmanlıdır. 

Hıfzı Recep hakkında en iyi araştırmayı yapanlardan biri de Kağızmanlı Halk Ozanı Sadık Miskini’dir. (*) 

On beş yaşında iken komşu kızı Sona’ya aşık olan Hıfzı bakın ne der:
“Girdik on beş yaşımıza
Ağu düştü aşımıza
Neler neler geldi başımıza
Bir ben bilirim bir Mevla bilir…” 

Bu aşkı duyan kızın babası Sona’yı döver. 

Ve Hıfzı:
“Bizi bilmez idi eller
Çürüsün diyen diller
Bileklerinden kırılasın
Sevdiğime vuran eller…” 

Sona’nın babası atının üzerinden düşer, bilekleri kırılır. 

Hıfzı ile evlenen Sona, 18 yaşında iken ölür… 

Hıfzı’nın en güzel eseri 15 yaşında ölen amcakızı Ziyade için yazdığı Sefil Baykuş’ dur. 

Hıfzı amcakızının mezarı başında:
“Sefil Baykuş ne gezersin bu yerde
Yok mudur vatanın illerin hani
Küsmüş müsün selamımı almadın
Şeyda bülbül şirin dillerin hani…” 

Mezarındaki amcakızı Ziyade’den:
“Emmim zade küsmemişem ben senden
Ölüm lal eyledi dillerim yoktur
Eydi kametimi büktü belimi
Kalkamam ayağa hallarım yoktur…” 

Umarım Anadolu değerlerimizle bizim olarak, ilelebet Türk Yurdu olarak hep yaşar. Çünkü Anadolu’dan başka gidip yaşayabileceğimiz yok başka bir Anadolu… 

(*) Sadık Miskinİ: Arif Sağ’ın: 

“Sevenlere gönül verdim
Yola çevirdiler beni
Damla bile değil idim
Göle çevirdiler beni…” 

Türküsünün ve Muslugümeli Elif Türküsünün söz yazarıdır. 

Sevenlere Gönül Verdim adlı türküyü Semra Algül ve Erol Köker de söylemektedir. Bir telefon konuşmamda Sadık Miskini'ye (Sait Küçük), "Hocam sizin türküyü Erol Köker'den dinledim" dediğimde Erol Köker adını ilk kez duyduğunu söyledi, üzüldüm. Sözlerini yazıp bestelediği bir türküyü söylerken Erol Köker'in Sadık Miskini'den izin almadığına üzüldüm... Bir kez daha üzülmemek adına Semra Algül'ü tanır mısınız deye soramadım. A.D. 

Kaynakça:
Günür Karaağaç & Mücahit Önal & Sait Küçük
Kağızman’a Ismarladım Nargele

Dip Not:
Sözlerini Sadık Miskini'nin yazdığı benim de düzenlemesini yaptığım ve kaynak kişi olduğum Karakeçili Yörük kızı Muslugümeli Elif'in türküsünü bestekarı Mehmet Kartal'dan eğer isterseniz, www.haydanfm.com dan dinleyebilirsiniz. 

*** 

 
Toplam blog
: 74
: 1455
Kayıt tarihi
: 24.06.09
 
 

Haydanlı Eğitmen Aziz Doğan'ın oğluyum. Köyceğiz doğumluyum. Isparta Meslek Yüksek okulu muhasebe me..