Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Kasım '16

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Kişileştirme konuşturma

TÜRKÇEDE DEĞİŞMECELİ ANLATIM
Karlı dağların başında
Salkım salkım duran bulut
Saçın çözüp benim içün
Yaşın yaşın ağlar mısın
 
“Bulut” 
 
sözcüğüne insanda olan özellikler verilmiş.
 
“Çözmek,ağlamak” insanda bulunan özellikledir.
 
Dal bir gün dedi ki tomurcuğuna:
-Tenimde bir yara gibi işlersin
Titrerim rüzgarlar zarar vermesin.
 
“Dal”ın konuşması, 
 
“tomurcuğun dalda bir yara gibi işlemesi” 
 
insanla ilgili özelliklerdir.
 
İnsanla ilgili özelliklerin bunlara verilmesi sözcüğe yeni anlatım özelliği kazandırmıştır.
 
İnsan dışındaki canlı cansız varlıkları insan gibi düşünen, duyan,gören ve eylem içinde bulunan insan kişiliğinde göstermeye kişileştirme (teşhis), insan kişiliğinde gösterilen bu varlıkları konuşturmaya da konuşturma (intak) denir.
 
Kişileştirme aynı zamanda kapalı eğretilemedir.
 
Her konuşturmada kişileştirme vardır. Ancak her kişileştirmede konuşturma olmayabilir. Masallarda, Fabllarda başvurulan söz sanatıdır.
 
Örnek:
 
Deniz beni bekliyor.
*
Yavuklum sokaklar
 
Beni bekliyor.
*
Ben adımı kazıyorum
 
Yaz gölünde geyik gibi yüzen ağaca
 
“Deniz, sokaklar” 
 
bekleme özelliğini alarak 
 
kişileştirilmiştir.
 
“Beklemek” insana özgü bir özelliktir burada cansız varlıklara verilmiştir.
 
“geyik gibi yüzen ağaç” 
 
dizesinde benzetme ve kişileştirme bulunmaktadır. 
 
“Ağaç-geyik” arasında 
 
“yüzmek” yönünden benzerlik kurularak 
 
“geyik”te bulunan özellik 
 
“ağaç”a aktarılmış. 
 
Aynı zamanda 
 
“ağaç” yüzme özelliği kazanarak da 
 
kişileştirilmiştir
 
diye düşünebiliriz.
 
 
Toplam blog
: 1064
: 732
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..