Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Haziran '13

 
Kategori
Deneme
 

Neden, 'Mevlana' demiyorum?

Neden, 'Mevlana' demiyorum?
 

Mevlana Celaleddin-i Rumi..
13. yüzyılda yaşamış bir halk ozanı, bir hak aşığı, bir panteist...
Hümanizm tahtına Dante'den önce oturmuş;
'Sen İlahi Komedyayı yaza dur, Mesnevi bana da, tüm insanlara da yeter' demiş bir insan.
- Tabii bu söylem uydurması bana ait-

Celaleddin-i Rumi'ye genel itibariyle 'Mevlana' denilir, hep bu sözle anılır. Mevlana'nın kökenini, anlamını kimse bilmez. Mevlana, Arapça kökenli bir isim.. Anlamı, 'Sahibimiz' demek... Mevlana, Tanrıya verilen bir isimdir.

740 yıl evvel hayata veda etmiş bir insanı 'sahibimiz' diye anmak ne kadar doğru?
Dini bakımdan sorduğum sanılmasın. Dini bilen yanlış olduğunu da bilir...
Edebiyat, Sosyolojik ve kültürel bakımdan da uygun değildir...

Kölelik gibi lanet ve insanlık dışı sistemi çağrıştıran Efendi, Sahip gibi kelimeleri kullanmak modern insan hayatına, insanlık anlayışına, hümanizme ne kadar uygun?
Hiç uygun değildir.

Batılılar gibi Rumi diyelim, ya da gerçek adıyla analım: Muhammet Celaleddin.
Bir arkadaşım, 'Romalı Celaleddin' diye anardı, adlandırması çok hoşuma gitmişti; ama bir Spartaküs savaşçısı izlenimi uyandırmıştı zihnimde.

Muhammet Celaleddin yaşasaydı, kendisine 'Mevlana' denilmesine kızar ve küserdi; tıpkı Şems ortadan kaybolduğunda hayata küstüğü gibi...

 -Mustafa Yıldırım - 13.06.2013

 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..