Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Aralık '12

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Renkler ve Şirketler

Renkler ve Şirketler
 

Bana rengini söyle, sana vizyonunu söyleyeyim! (I.T)


Renkler üzerine Kansas Üniversitesinde yapılan bir araştırma için sanat müzesinde halının altı elektronik bir sistemle donatılmış. Duvar rengi de beyaz ve kahverengi olarak değişebilir şeklinde düzenlenmiş. Düzenek çalıştırılıp arka fon beyaz kullanıldığı zaman, insanlar müzede daha yavaş hareket etmiş, daha uzun süre kalarak daha çok alan gezmişler. Arka fon kahverengiye döndüğü zaman ise insanlar müzede daha hızlı hareket edip, daha az alan gezmiş ve kısa sürede müzeden çıkmışlar. Bu nedenledir ki hiçbir fast food restoranının duvarlarını beyaz göremezsiniz. Hepsinin sandalyeleri ve masaları açık kahve, duvar boyaları ise kahverengi, şampanya ve pembe karışımıdır. Batılı şirketler bu renklerin insanlar üzerindeki etkilerini keşiflerinden bu yana iş yaşamında bunu sıklıkla kullanırlar. Ancak ülkemizdeki lüks tutkusu nedeniyle bu bilgilerden habersiz, duvarları kahverengi ağaç kaplamayla dekore edilmiş restoranlara da rastlamaktayız.

KAHVERENGİ aynı zamanda rahat bir renk olarak da kabul edilir. Günlük yaşamda karşınızdakinin kendisini rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Ünlüleri ustaca konuşturmasıyla ünlü Larry King'te kahverenginin bu gücünü kullanan bir televizyoncudur. Ancak iş görüşmelerinde veya profesyonel toplantılarda kahverengi giymekten kaçının. Çünkü  "you blend in people". Kahverengi toprak rengidir ve diğer insanlar arasında kaybolup gidersiniz...

KIRMIZI, tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır ve iştahı açar. Şöyle bir düşünün dünyadaki gıda firmalarının hemen hepsinin logosunda kırmızı kullanılır. Coca Cola, Mc Donalds, Pizza Hut, Burger King..... gibi; bu liste binlere kadar uzar gider. Bu noktada bir dipnot vermek isterim. Maymunların dışında, araştırılan tüm hayvanların renk körü olduğu görülmüştür. Yani boğalar arenada kırmızıya değil, kendilerine sallanan beze saldırırlar.

YEŞİL, güven veren etkisi nedeniyle bankaların logolarında tercih ettikleri 2 renkten biridir. Yaratıcılığı arttırır. Bazı büyük otellerin mutfaklarında duvar renginin, aşçıların yaratıcılığını arttırmak için yeşile boyandığı da söylenir. Tabiatı hatırlatması nedeniyle rahatlatıcı ve sakinleştirici bir etkisi de vardır. Yeşil alanlarda insanların daha az miğde ağrısı çektiği tespit edildiğinden hastane logolarında ve iç dizaynlarında da yeşile rastlanır.

SİYAH, gücü ve tutkuyu temsil eder. Siyahın anlamı kültürlere göre farklılık gösterir. Ülkemizde ve pek çok yabancı ülkede siyah matemi simgelerken, Japonya da siyah mutluluğun simgesidir. Konsantrasyonu sağlayan etkisi de vardır. İnsanlar siyah fonda daha kolay konsantre olurlar. Einstein da konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan odaya girip, öyle düşünürmüş.

MAVİ, sakinliktir. Tansiyonu düşürdüğü söylenir. Araplarda kanın akışını yavaşlattığına inanılır. Bu nedenledir ki nazar boncuğu mavi taşlıdır. Mavinin sakinleştirici etkisi nedeniyle batıdaki köprülerde intiharı önlemek amacıyla korkuluklar mavi renge boyanır veya ışıklandırılır. Ne yazıkki biz tüm bu araştırmalardan habersiz, spot ışıkları ve sahne görüntüsü vererek Boğaz Köprüsünü şov atmosferine dönüştürmüşüz. Amerikadaki bir ilkokulda yapılan çalışmada beyaz ve turuncu olan duvar renkleri maviyle değiştirilmiş. Bunun sonucunda çocukların yaramazlıklarının ve hareketliliklerinin azaldığı görülmüştür. Bu nedenledir ki anasınıflarının duvarlarında açık mavi kullanılır.

Mavi ve lacivert sonsuzluğu, otoriteyi ve verimliliği çağrıştırır. Bu nedenle dünyadaki firmaların yarısından fazlası logolarında maviyi ve laciverti kullanırlar. Hilton amblemindeki rengi laciverte, insanların zihninde bu etkiyi yani daha büyük kuruluş imajı oluşacağını bildiği için çevirmiştir.

MOR, nevrotik duyguları açığa çıkarttığı, insanları biliçaltında korkuttuğu tespit edilmiş bir renktir. Bu nedenle iş dünyasında bu renge rastlayamazsınız. Elbette bu bilgilerden yoksun olanlar hariç.

PEMBE ise insanlara rahatlık ve güven verir. İçtenliktir, samimiyettir. Kendinizi rahat hissetmeniz için  bazı ünlü giyim firmaları tezgahtarlarına pembe renkli gömlek giydirirler. Bundan haberdar olsa bizim çek-senet mafyası da tahsilata pembe gömlek ile gider herhalde.

SARI, geçiciliğin ve dikkat çekiciliğin ifadesidir. Bu yüzden tüm dünyada taksiler sarıdır. Dikkat çeksin ve geçici olduğu bilinsin diye. Ayrıca araba kiralama şirketleri de sarıyı bu nedenle kullanırlar. "Ürün geçecidir. Lütfen geri getirin" demek isterler.  Tam da bu nedenle hiçbir banka sarıyı kullanmaz. (Turuncu veya bakır rengi hariç.) Çünkü paranın geçici değil kalıcı olmasını isterler. 

BEYAZ istikrarı, devamlılığı ve temizliği simgeler. Bu nedenle üzerinde şaibeler olan bir yönetici veya politikacıysanız beyaz giymelisiniz. Çünkü beyaz sizin temiz olduğunuz imajını verir.

Renklerin doğru kullanılması ilk izlenim için çok önemlidir. Çünkü en son akılda kalan ilk izlenimdir. İlk izlenim dediğimiz şeyde karşılaşmanın ilk 30 sn. ile 4dk.lık zaman diliminde geçen süredir. İnsanlar söz konusu olduğu zaman ilk izlenimin çok büyük bir kısmı görünüştür, ancak iş dünyası söz konusu olduğunda ilk izlenimde akılda kalan, şirketin temsil ettiği amblemin rengidir. İşte renklerin iş dünyasındaki serüveni.... Sevgiyle ve renkli kalın...

 

İdem Kucur TONOZ

Psikolojik Danışman&Integral Yaşam Koçu

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 14
: 436
Kayıt tarihi
: 01.10.12
 
 

Burslu okuduğum Ankara Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Bölümünden mezun olduktan sonra profes..