Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Aralık '07

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Renklerle ilgili

Renk
Resim tarihinde Rönesans’tan Empresyonizm’e kadar yumuşak bir şekilde modle etmek anlayışı hakim olmuştur. Ne var ki bu uygulama tuvalde kirli bir görünüş yaratmıştır. Renkleri ilk defa hayata kavuşturan Empresyonist ressamlardır. Böylece saf ve temiz renklerle ışığın ve gölgenin karşılıkları bulunmuştur. Fakat uygulamalarında kullandıkları aşırı parlak renkler nedeniyle göz yorulmuş, renkleri uyuşturmak için ara renklerden faydalanmışlardır.(gri kahverengi gibi renkleri kullanmadıkları için)

1670 yılında Newton karanlık bir odada açtığı delikten giren güneş ışığını prizmadan geçirmiş ve beyaz bir perdeye düşürmüş. Sırasıyla mor, mavi, yeşil, sarı, turuncu ve kırmızı renkleri perde üzerinde görmüştür.

Işık olduğu zaman görebildiğimiz üç ana renk vardır. Kırmızı, sarı ve mavidir. Diğer renkler bu üç ana rengin karışımından oluşur. İnsan gözleri mor ötesi ve kırmızı altı renkleri göremez.

Ana renkler; kırmızı, mavi, sarı

Zıt renkler; yeşil x kırmızı, mor x sarı mavi x turuncu

Ara renkler; yeşil, mor, turuncu

Nötr renkler; kahverengi, gri, siyah, beyaz

Renk armonileri
Kontrast renk armonisi mavi x turuncu, kırmızı x yeşil, sarı x mor

Ana renk armonisi sarı-kırmızı-mavi

Ara renk armonisi (uyumsuz renklerin armonisi) mor-yeşil-turuncu

Komşu renk armonisi Yeşil-mavi-mor (mavi armonisi)

Turuncu - kırmızı - mor (kırmızı armonisi)

Yeşil -sarı- turuncu (sarı armonisi)

Renklerin dili
Renkler yaydıkları ışınlara göre insanı duygusal bakımdan etkiler. Yapılan araştırmalara göre çoğunluğun kabul ettiği ifadeler şöyledir:
Sarı; neşe, uzaklaştırıcı, mutluluk,

Mavi; içine çekici, dinlendirici, boşluk, huzur,

Kırmızı: şiddet, heyecan, iyi şans, şöhret

Mor- eflatun; denge uyum, asalet, ulaşılamazlık, zenginlik,

Yeşil; rahatlık, ilim, gelişim,

Beyaz; saflık, temizlik, ulaşılması zor, iddialı,

Turuncu; neşe, mutluluk, güç,

Siyah; Gizem, yokluk, boşluk, hüzün, bilgelik,

Gri, kahverengi; olgunluk, istikrar,

Pembe; aşk

Renklerle ilgili uygulamalar

İki zıt renk yan yana kullanılırken arada mutlaka geçiş rengi bulunmalıdır. Geçiş rengi, iki zıt rengin karışımı olduğu gibi; gri, siyah, beyaz, kahverengi gibi nötr renklerdir.

Hakim bir renk olmalı, öyle ki resmin dörtte üçüne yakını aynı renk olur.

Kontrast renkler dikkatle kullanılmalı, örneğin mavi ana rengimizse portakal rengi az kullanılmalı, çok kullanılırsa etkisi gittikçe azalır.

Aynı renk aynı tonda bir kaç yerde kullanılmamalı, tonu değiştirilerek kullanılmalı.

Renk uzaklaştıkça grileşir, açılır ve soğur.

Sıcak renkler dikkatle kullanılmalı, sıcak- soğuk dengesine dikkat edilmezse kötü etki yaratır.

Kullanılan renk resmin her yerinde bulunmalı.

Nesnelerin gölgesinde nesne renginin zıt renginden bulunur.

Ana renkler yan yana kullanılmaz, araya mutlaka bir geçiş rengi uygulanmalıdır. Örneğin, sarı ile mavi kullanılacaksa araya yeşil (yani iki rengin karışımı) ya da siyah, beyaz gri gibi nötr bir renk kullanılmalı. Aksi halde kötü bir etki yaratır. İki ana rengi birlikte uyumlu kullanmanın başka bir yolu da; her iki renge biraz birbirinden karıştırmaktır.

Renk Uygulamalarında bilinmesi gerekenler
Sarı; dağınıklık etkisi verir, beyazla karıştırılınca etkisi artar.

Karıştığı renge parlaklık, şeffaflık verir. Çok az mavi ile birlikte kırmızı bulaştırılırsa fıstık yeşili olur.

Mavi; koyulaştıkça etkisi artar.

Turuncu; Kırmızıya ilave edildiğinde yumuşatır. Sarıda ise dağınıklık etkisini azaltır.

Siyah; Boşluk etkisi verir. Sessizlik hareketsizlik ifade eder.

Tek başına kullanılmaz. (Ana renklerden biriyle karıştırılarak) Aslında ressamlar siyahı üç ana rengi karıştırarak elde ederler.

Beyaz; Katıldığı rengi yumuşatır, soldurur.

Beyaz da siyah gibi tek başına kullanılmaz. İçine mutlaka ana renklerden karıştırmak gerekir. Rengimize bir miktar beyaz eklersek mutlaka başka bir renk daha eklemeliyiz. Yoksa renk önceki kullandığımız rengin yanında soluk görünür.

Beyazın gölgesinde her renkten vardır.

Gri; Üç ana rengin karışımıyla elde edilen siyahla beyaz ilave edilerek yapılırsa daha doyurucu bir gri olur. Siyahla beyaz karıştırılarak yapılan gri ise yavandır. Belki biraz renk karıştırılırsa daha iyi olur.

Kırmızı; Beyaz üzerinde lirik ve duygusal bir etki yaratır. Siyah üzerinde ise tedirgin edici bir özellik kazanır.

Kahverengi; Sıcak bir renktir. Üç ana rengin ya da zıt renklerin karışımıyla elde edilirse güzel tonlar çıkar. (Örneğin kırmızıya biraz yeşil eklenirse). Her renkle uyum sağlar. Çünkü içinde her renkten vardır.

Renk yaparken dikkat edeceğimiz en önemli hususlarda biri de karıştırmayı yeterince yapmaktır. Boyalar birbiriyle iyice karıştırılmazsa kirli görünür

Temiz, parlak, canlı, sıcak, koyu renkler yakınlık etkisi; kirli, soluk, soğuk renkler ise uzaklık hissi verir.

Zıt renkler yan yana gelince birbirlerinin etkisini artırır. Bu etki aralarındaki orana göre değişir. Eşitlemeye yaklaştıkça etki azalır.

Zıt renkler birbiriyle karıştırılırsa rengin şiddeti azalır.

Renk yanındaki renge göre değer kazanır. Yani yanındaki renge uygunsa güzel görünür. Bu da tonuna, sıcak-soğuk olmasına bağlıdır.

 
Toplam blog
: 5
: 12599
Kayıt tarihi
: 18.12.07
 
 

1949 Isparta’da doğdu, Antalya’da büyüdü. Eğitim: 2000 -İşletme Fakültesi’ni bitirdi. ..