Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Aralık '13

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Sahip çıkamadığımız sanatçılarımız-Aşık Hasan Turan

Sahip çıkamadığımız sanatçılarımız-Aşık Hasan Turan
 

Sahip çıkmadığımız sanatçılarımız çok elbette... Ancak ben kültür sanat ile ilgilenen bazı Darendeli hemşerilerimizin bazı Darendeli sanatçıları görmezden geldiğinin gözden kaçmayan bir durum olduğunu belirtmek amacıyla bazı örnekler vermek istiyorum.

İşte Hasan TURAN...

İşte Ali GURBÜZ...

İşte A. Kadir PAKSOY...

İşte Takiyettin MENGÜŞOĞLU...

Bu sanatçılarımızı kendi alanlarında değerlendirdiğimizde kültür sanat dünyamızda önemli yer tuttuklarını görürüz.

Hasan TURAN

1924 yılında Darende Aşudu (Günpınar) köyünde doğdu. Yedi aylık bebek iken ana kucağında Çukurova’ya geldi. Ceyhan'ın Mustafabeyli köyüne yerleştiler. Köylerde çerçilik yaparak geçimini sağlayan babasını altı yaşında kaybetti, iki yaşındaki kız kardeşi Zeynep ile birlikte yetim kaldı. Dul kalan anası ve yetim kalan bacısı ile birlikte yaşamını sürdürmeye devam etti. Zeynep pamuk tarlalarında ırgatlık yapan ananın yanında büyürken, Hasan Turan köyün üç sınıflı okulunda okudu. Yedi yıl köyün buzağılarını güttü, 1942 yılında dördüncü sınıf açıldı ve yeniden öğrenci oldu, beşi bitirdi. Düziçi Köy Enstitüsüne girdi 1947 yılında Köy Enstitüsünü bitirdi. Mustafabeyli köyüne öğretmen olarak geldi. Burada emekli oldu, ilk belediye başkanlığı, Yatılı Bölge Okulu Müdürlüğü ve CHP Ceyhan ilçe başkanlığı da yaptı. Akciğer kanserine yenik düşerek 2002 yılında vefat etti.

Aşık Hasan Turan, "Ana Beni Eversene", "Şenola Düğün Şen Ola", "Nem Alacak Felek Benim", "Vermediler ne yapayım" gibi bestelenmiş şiirleriyle ve de onurlu bir eğitimci geçmişiyle aramızda yaşamaktadır. "Nem Alacak Felek Benim" adlıyla şiirlerinden bazıları Kültür Bakanlığınca kitap olarak yayınlandı. 

Hasan Turan ile ilgili bir basın haberini okuyalım:

Ceyhanlı Halk Ozanı Hasan Turan'ın Hayatı Kitap Haline Getiriliyor

Ceyhan Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Tarafından Ceyhanlı Halk Ozanı Hasan Turan'ın Hayatı Kitap Haline Getiriliyor.

Ceyhan Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü tarafından Ceyhanlı halk ozanı Hasan Turan'ın hayatı kitap haline getiriliyor. Belediye Başkanı Hüseyin Sözlü, "Ünlü halk ozanımız Mustafabeyli beldemizde ilk belediye başkanlığını, Yatılı Bölge Okulu Müdürlüğü'nü ve CHP Ceyhan ilçe başkanlığını da yapmış çok yönlü bir şahsiyettir. Yine başka bir hemşerimiz Dr. Halil Atılgan tarafından kaleme alınan ünlü ozan Hasan Turan'ın kitap taslağını inceledim. Çok duygulandım. Kendisine bu verimli çalışmadan dolayı teşekkür ederim." dedi. Başkan Sözlü, uzun bir araştırma ve incelemeden sonra kaleme alınan kitabı, Ceyhan Belediyesi kültür hizmetleri adı altında kitaplaştıracaklarını ifade ederek, "Göreve geldiğimiz günden bu yana belediye kültür yayınları ile Ceyhan tarihine ışık tutmakla birlikte kendi aydınımıza da sahip çıkma gayretine girdik. Bu tür hizmetlerimizi devam ettireceğiz." diye konuştu. Dr. Halil Atılgan ise "Aşık Ferahi, Hasan Turan gibi bölgemizin hatta ilçemizin bağrından çıkmış halk ozanlarımızla hemşeri olmaktan onur duyuyorum. Bu çalışmamızı belediye kültür hizmetleriyle ölümsüzleştirecek olan belediye başkanımıza çok teşekkür ederim." şeklinde konuştu. Öte yandan "Nemalacak Felek Benim", "Şiirleri" ve "Buruk Anılar" başlığı ile 3 bölüm ve 500 sayfadan oluşacak olan kitabın "Ana Beni Eversene" adıyla Mart ayı başlarında Ceyhan belediyesi kültür hizmeti olarak basılacağı bildirildi. (CİHAN)

Hasan Turan'ın Zaralı olduğunu belirten bir siteye kızının yazdığı yanıt:

Şükran Coşkun (05-10-2011): Ben Hasan Turan'ın kızıyım. Yukarıda yanlış bilgiler gördüm düzeltme gereği duydum. Hasan Turan Zaralı olmayıp Darende'nin Aşudu köyünde doğmuş, daha yaşını doldurmadan Ceyhan'ın Mustafabeyli köyüne yerleşmiştir. Çocukluğu, gençliği bu köyde geçmiş, bu köyün ilkokulunu bitirdikten sonra Düziçi Köy Enstitüsünü bitirip öğretmen olarak yine köyüne dönmüştür. Uzun yılar bu köyde öğretmenlik yaptıktan sonra yine bu köyün ilk belediye başkanlığını yapmıştı.

Eşinin adı Ayten Turan'dır. "Yurdanur" babamın çok sevdiği arkadaşının eşinin adıdır. Yurdanur hanım eşini kaybedince babamdan ricası üzerine adının geçtiği şiiri yazmıştır.

Hasan Turan 29 Eylül 2002 yılında vefat etmiştir.

Görüldüğü gibi Aşık Hasan Turan Ceyhanlı olarak kalıcı bir yapıtla anılmış, bizimkileri ise unutmayı sürdürmüşlerdir.

Hasan Turan'dan söz ettik, diğer şairlerden de söz edeceğiz...

Züğürt


Bir giyimlik şal mı verdi
Bir tutacak dal mı verdi
Tükenmeyen mal mı verdi
Nem'alacak felek benim

Ne değirmen ne taşım var
Ne devletli bir başım var
Ne de bir tek kardaşım var
Nem'alacak felek benim

Dost yanında hatırım yok
Bir semersiz katırım yok
Dört direkli çadırım yok
Nem'alacak felek benim

Bir okkacık yağım mı var
Bir dönümcük bağım mı var
Bir derdime bin dert ular
Nem'alacak felek benim

Dedi boyun eğ hükmüme
Bela verdi küme küme
Ferman okudu köküme
Nem'alacak felek benim

Yandım yandım kar mı verdi
Ekşi tatlı nar mı verdi
Sarı saçlı yar mı verdi
Nem'alacak felek benim

Senedim yok kalmak için
Dünyadan zevk almak için
Bir can verdi almak için
Nem'alacak felek benim

Hasan Turan boynum bükük
Yapraklarım dünden dökük
Felek vurdu bağrım sökük
Nem'alacak felek benim

Cemil Demirsipahi tarafından bestelenip, Yıldıray Çınar tarafından okunan şiir işin Hasan Turan şöyle der: "Bu şiir benim çocukluk yaşantımı yansıtır"

 
Toplam blog
: 38
: 621
Kayıt tarihi
: 03.12.12
 
 

1953 yılında Hekimhan-Ballıkaya (Mezirme) köyünde doğdu. Akçadağ İlköğretmen Okulunu 1972'de biti..