Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Aralık '10

 
Kategori
Teknoloji
 

Sansürlenen Youtube tarafından sansürlenmek

Yıllar sonra bir Apple aldım. iMovie adındaki yazılımla birlikte geldi. Bu öyle bir program ki teknolojiden çok anlamayan ama ortalama zekadaki birilerine bile film çektirebiliyor. Çektiğiniz filmleri değiştirebiliyorsunuz, üstüne efektler koyabiliyor arka planını müzikle bezeyebiliyorsunuz. Çok kolaydı, ben bile yaptım.

Çeşitli efektlerle süslediğim çocukluk fotoğraflarımı sırayla dizdim. Her çocukluğu hakkında film yapan yönetmen gibi (insanlar o kadar çabuk şımarır ki şaşkına dönersiniz) bu görüntülerin üstüne in my life şarkısı koydum. Gerçekten de dakikalar mertebesinde hazır oldu film. Filmi milyonlara göstermeliydim, birkaç kişilik aile çevresi beni kesmezdi... Artık Youtube açıldığına göre milyonlara ulaşmanın en kolay yolu oydu. Tabii ki oraya koydum.

Ertesi gün inanamadığım bir mesaj aldım Youtube'dan... "Videonuz hakkında" başlığıyla gelmişti bu e-posta. Youtube bana Sony Music tarafından sahip olunan bir değeri ihlal ettiğimi, bu konuda adımlar atılacağını söylüyordu. Sizin bir şey yapmanıza gerek yok denmişti mesajın sonunda. Öyle gizemli bir mesajdı ki bir anda camdan içeri özel timler girerek bilgisayarıma el koyacaklar beni de Guantanamo'da yargılayacaklar gibi hissettim.

Benim derlediğim filmde benim fotoğraflarım ve in my life şarkısı vardı... Eğer Sony benim bilmediğim bir zaman diliminde bebeklik fotoğraflarımın hakkını almadıysa kesinlikle şarkı için başlatmışlardı bu işi. Biraz derinlemesine araştırma yapınca Youtube'un Sony Music için hareket ettiğini okudum. Ama bir tuhaflık vardı: Sony Music için atılan bu adımlar sonucunda video Almanya sınırları içinde yasaklanmıştı.

İşler bu noktada çok fazla çetrefilleşiyor: Bunları isterseniz birlikte inceleyelim:

  1. Hani Youtube her videou inceleyemez, konan içeriklerle başa çıkamazdı? Ben videoyu koyduktan sadece 3 saat sonra bu adım nasıl atılmıştı? Şarkı nasıl ayrıştırılıp Sony'e ait olduğu ortaya çıkarıldı ve bu adımlar atıldı?
  2. Youtube'un Türkiye'ye özel bir şey yapamayacağı söyleniyordu. Ama Youtube Sony için, Sony adına adımlar atabiliyorsa Türkiye için de atabilirdi. Eğer hiç yapılmıyorsa anlarım. Ama eğer yapılıyorsa benim için de yapılmasını isterim. Adımın Japonca bir isim olması ya da olmaması bir şey farkettirmemeli.
  3. Hani Youtube ülkeler bazında adım atamazdı? Benim cahillikle koyduğum yşarkı neden sadece Sony Music Entertainment Germany'i ilgilendiriyor da İngiltere'sini İtalya'sını ilgilendirmiyor bilmiyorum. Zaten sorunsalımız da bu değil. Ama sadece birkaç saat içinde Almanya'ya özel adımlar atıldı ve benim içeriğim sadece o ülkede yasaklanarak "sözde kriz" atlatımlış oldu.

Şimdi gelelim bu hikayeden alınacak derslere:

  • Youtube dünyanın en büyük teknolojiye sahip kurumlarından biridir. Günde milyon videonun girdiği bir yapıda hangisinin kendi işine gelmediğini sezinleyebilmektedir.
  • Youtube için önemli olan, ülkelerden çok reklamveren ve içerik sağlayan şirketlerdir. Eğer birini utacaksa hangisinin tarafından olacağı aşikardır
  • Youtube istediği zaman istediği filtreyi istediği ülkeye anlık olarak uygulayabilmektedir. Bunu yapamadığını söylerse "gücün Türkiye'deki şişmanın videolarına mı yetiyor" sorusunun tek muhattabı olmak durumundadır.
  • Youtube bu ülkeye gereklidir. Youtube ile video izlemek, video yayımlamak çok güzeldir. Ama su içinde onlarca alternatifi vardır. Videosunu milyarlarca kişiye göstermeyi düşünmeyen, sadece linkini sağa sola atmak isteyenler için Türkiye'de de ofisi olan Türkçe yayın yapan Dailymotion da güzel bir alternatiftir.
  • Türkiye'de özgürlükler adına Youtube açılsın diye bu kadar iş yaptıktan sonra bunlara muhattap kalmak, insanı kendi kendiyle karşı karşıya getiriyor.
 
Toplam blog
: 69
: 9106
Kayıt tarihi
: 06.07.06
 
 

Yaklaşık 10 sene Milliyet gazetesi ve yayın grubunda çalıştıktan sonra basın ve sosyal medya danış..