Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ocak '14

 
Kategori
Okullar
 

Sınıf tekrarı - “Çift dikişler”

Sınıf tekrarı - “Çift dikişler”
 

Sınıf tekrarı çözüm mü?


Başarısız bir yılı tekrarlayan “çift dikişli” öğrenci durumuna düştünüz mü hiç? Düştünüzse, neler hissettiniz yeni ders yılı başladığında? Neler çektiniz çevrenizden o yıl? Okuldan soğudunuz mu?

Sınıf tekrarı yapan bir öğrenci çok kritik bir döneme girer. Aile ve çevre baskısından bunalır. Öğretmenlerin gözünde başarısız olmuş öğrenci damgası yer. Okula karşı olumsuzluklar besler. Özgüvenini yitirir. Her şeyin bittiğini düşünür.

Sınıf tekrarı” - “Çift Dikiş” öğrencinin cezalandırılması demek değildir. Onlar için bir şans daha vermektir. Biz size güveniyoruz. Bu sefer başarabilirsiniz demektir.” diyor, Macar eğitimci Jozsef Kaposi.  Güzel bir yaklaşım.

Öğretmenler kurulunda “ders kurtarmalar”, sorumlu sınıf geçmeler,  çoğu kez o öğrencilerin gelecek yıllarda “çift dikiş” yapmalarını engelleyemedi. Gelecek yıla bir kambur daha ekledi. Bazılarında alışkanlık yaptı.

Bir ara sınıf tekrarı ilköğretimde iken “aile iznine” bile  bağlandı. Lise son sınıflar için Eylül’de “af” lar çıkarıldı. O da yürümedi. Yap-Boz tahtası gibi, yine eski sisteme dönüldü.

Sınıfta kalmanın neredeyse kaldırıldığı bir sistemde (ilkokulda yok), 6. 7. ve 8. sınıflarda öğretmenler kurulu kararıyla ve Eylül’de çıkan “af”larla, 9.10. ve 11. sınıflarda ise “ortalama yükseltme sınavlarıyla” başarılı sayılan öğrencilerin amaca uygun yetiştirilmeden mezun edilmelerinin yararı kime?

Başarısız öğrencinin sınıf geçmesine izin vermek yerine, onun başarısız olma nedenleri üzerinde durmak gerekir. Onun eksikliklerini tamamlamak en doğru yoldur.

Aslında en büyük sıkıntı öğrencilerin olduğu kadar, sonuçta aile ve devletin de sorunu haline geliyor. Lise 9.sınıflarda, ortalama %25 öğrenci sınıf tekrarı yapmaktadır. “Çift dikiş” sağlam olur derler, ama çift dikiş yapan öğrencinin kime ne yararı var? Sınıf tekrarının maliyeti  hem devlete, hem de  velileredir.

Milli Eğitim Bakanlığı, 2014 yılı için ortaöğretimde sınıf geçme oranlarını yüzde 96’ya çıkarmayı, 9. sınıfta okulu terk eden öğrenci oranını yüzde 5’e indirmeyi hedefliyor.

Akademik olarak, ders programlarının içeriği ve öğretim metot ve tekniklerinin uygulanabilirliği ve öğretim ortamlarının amaca uygunluğu ele alınır ve düzenlemeler bunlara göre yapılırsa, çift dikiş’in (sınıf tekrarının) önüne geçilebileceğini sanıyorum.

Sınıf tekrarı konusunda, öğrencilerin ve velilerin iyi bilmesi gereken hususu, 7.Eylül 2013 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan konuyla ilgili yönetmeliğin 59.maddesinde bulabilirsiniz.  Dikkatle okumanızı öneririm. Uygulama sonuçlarını önümüzdeki yıllarda göreceğiz.

“MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ”

Sınıf tekrarı ve öğrenim hakkı

MADDE 59- (1) Öğrencilerden;

a) Doğrudan, yılsonu başarı puanıyla  veya sorumlu olarak sınıf geçemeyenlerle devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar sınıf tekrar eder. Sınıf tekrarı hazırlık sınıfı hariç, orta öğrenim süresince en fazla bir defa yapılır. Öğrenim süresi içinde ikinci defa sınıf tekrarı durumuna düşen öğrencilerin ders yılı sonunda okulla ilişiği kesilerek Açık Öğretim Lisesine veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıtları yapılır.

b) Okuldan mezun olamayan on ikinci sınıf öğrencilerinden sınıf tekrar etme hakkı bulunanlar başarısız olunan ders sayısına bakılmaksızın sınıf tekrar edebilir. Ancak, sınıf tekrar etmek istemeyen öğrencilerden sınıf tekrarı yapmış olanlar bir, sınıf tekrarı yapmamış olanlar ise iki öğretim yılı daha başarısız oldukları derslerden sorumluluk sınavına girebilir. Bu sınavlar sonunda da başarısız olan öğrencilerin öğretim yılı sonunda okulla ilişiği kesilerek Açık Öğretim Lisesine veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine kayıtları yapılır.

c) Özürleri nedeniyle; okula devam edemeyen, okula devam ettikleri hâlde iki dönem puanı alamayan öğrenciler, durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla, o yıla ait öğrenim haklarını kullanmamış sayılır. Öğrenim hakkının kullanılmamış sayılması hâli, öğrenim süresince iki eğitim ve öğretim yılıyla sınırlıdır.”

İlk yarıyılın bitmesine 3 hafta var. Öğrenci ve velilerimizi uyarıyorum. Özellikle öğrencilerin “çift dikiş”-sınıf tekrarı, durumuna düşmemeleri için,  yukarıdaki yönetmelik hükümlerini çok dikkatle okumalarını ve önlemlerini ona göre almalarını öneririm.

Sevgi ve saygılarımla.  

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..