Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Şubat '08

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

Sivas işitme engelliler derneği başkanı Mustafa Epik' in başarı sırları

İŞİTME ENGELLİ OLMASINA RAĞMEN SİVAS ANADOLU ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİNİ BİRİNCİLİKLE TAMAMLAYAN MUSTAFA EPİK:” ENGELLİ OLMAMIZ BAŞARILI OLMAYA ENGEL DEĞİL Kİ”
SORU- Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız Mustafa ? Hangi okulları tamamladınız ?

M EPİK- 02.09.1981 tarihinde Sivas’ta doğdum. 10 yaşında bir yere düşerek başımı çarpmıştım. 2 gün sonra aniden işitmemi kaybettim. O günden sonra annemin ve doktorların çabaları sonucunda konuşmamı kaybetmedim. Daha doğrusu özel eğitim aldım. Bu özel eğitim evde oldu.Misafir falan gelince özürlü olmamdan dolayı bir köşeye itilmeyip , misafirlerin içine alındım. Hem konuşma yeteneğimi kaybetmedim hem de konuşmamı geliştirdim. HEM DE DUDAK OKUMA ÖĞRENDİM. Şu Anda dudak okuma yöntemi ile normal insanlarla anlaşıyorum. İlk orta ve liseyi Sivas’ta okudum.Liseyi Sivas Anadolu Endüstri Meslek Lisesi Yapı Ressamlığı branşının okul birincisi olarak tamamladım. Okulda tek işitme engelli olmama rağmen bu başarı bana büyük cesaret verdi. Sonra Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Operatörlüğü bölümünü kazanıp Temmuz 2000 de başarı ile okulumu tamamladım. Okuluma devam etmek istedim ama maddi imkansızlıklar müsaade etmedi. Ekim 2000 de iHLAS Holding Bünyesinde İhlas Net’te iş buldum. 1 ay çalıştım Kasım 2000 de ise İstanbul Üniversitesinin açtığı özürlü memur sınavını kazanarak Cerrahpaşa Tıp Fakültesinde çalışmaya başladım. Ailevi nedenlerden dolayı Ağustos 2004 de de Sivas Cumhuriyet Üniversitesine nakloldum halen Kütüphane ve dökumantasyon dairesi başkanlığında çalışmaktayım Sivas’ta. Bekarım.

YORUMU – Görüldüğü gibi insan işitme engelli olmasına rağmen çalışırsa engelli olmasına rağmen sağlamların okuduğu bir okulda okul birincisi dahi olabilmektedir.Bu da ona başarı kapıları açar, başkalarına muhtaç olmamasını sağlar.

SORU- Neden illa da Üniversitede okumak istediniz ? Üniversite okumak size ne kazandırdı?

M EPİK_ Özürlü Olmamız Üniversitede okumamız ya da başka iş yapmamıza engel değildir.Yeter ki çalışalım gerisi peşinden gelecektir. Üniversite okumak ya da bir şeyler başarmak “ özürlüdür yapamaz” diyen bir kesime iyi bir mesaj olacağı kanaatindeyim.

YORUMU – Toplumumuzun ne yazık ki en büyük önyargısı “ Özürlüdür yapamaz” yargısı var.İşitme engelli verilen işleri yaptığı zamanda karşısındaki normal insanlar rekabet edemeyince “onu nasıl harcarız, onu başarısız nasıl gösteririz” önyargısı ile hareket etmekteler. Toplumun başarılı engellileri sevmediği kanaatindeyim.

SORU- Ailenizden bahseder misiniz ? Anne ve babanız ne iş yapar? Kardeşiniz nerede okur? Üniversite okumanızda ailenizin size desteği ne oldu? Bugüne kadar gerek ÖSS kazanmanızda gerekse Üniversite tamamlamanızda ne gibi destek sağladı aileniz size?

M EPİK- Annem ev hanımı. Babam ise Sivas Belediyesinden emeklidir. Kız Meslek Lisesinden mezun olan bir kız kardeşim var. Ailemin bana olan desteğinde anlatacak kelime bulmam zor. Kısaca onlar olmasa bu günlere gelemezdim demek isterim.

YORUMU – Her sağlam insana olduğu gibi engelli insanlara da en büyük destek ailesinden gelmeli ve ailesi işitme engellilerin önündeki engelleri yıkmak için büyük çaba harcamalıdır bence.

SORU- Kitap okumakta mısınız ? Kitap okumanın ÖSS ve Üniversite yaşamında size ne gibi katkıları oldu?

M EPİK- Evet kitap okumayı çok severim.Nedense film sinema v .b hiç sevmem. Bunda işitme engelli olmamın da büyük etkisi olduğunu düşünmekteyim. Kitap okumamın tam işitme engellilere göre bir iş olduğunu düşünmekteyim. Hem okuyorsun hem bir şeyler anlıyorsun hem kelime hazinen gelişmiş olmakta. Bu bir gerçektir. İşitme engelli arkadaşlarımızın çoğunun kelime hazinesi çok az.Okuma oranı çok düşük seviyede.

YORUMU – Okumanın önemini Yüce yaratıcı bizlere daha ilk indirmiş olduğu ayetlerle duyurmuştu.Toplumumuzun büyük kesimi ne yazık ki okumadığı gibi okuyanı da sevmemekte ve onlara karşı önyargılı tutumunu devam ettirmekte ve “ okumakla alim olunmaz” gibi düzeysiz yakıştırmalarda bulunmakta bunun çaresi de okumanın önemini toplumda imam, öğretmen gibi insanların çok okuyarak topluma örnek olmasıdır.OKUMANIN ÖNEMİNİ Avrupa’nın gelişmiş ülkeleri kadar anlasak ve okuyan bir toplum olsak AB ye belki fiziki olarak olmasa da beyinlerimizle gireriz.

SORU- Mustafa arkadaş seçimine dikkat eder misin? Bu hayatta sana ne kazandırdı?

M EPİK- Tabii ki buna dikkat etmekteyim.Senin arkadaşın nasılsa sende öylesin. Öyle olma yolundasın. Kendi fikir ve gayeme uygun arkadaşlarla beraber olmaya özen göstermekteyim. Ancak diğerlerini de yok görmek büyük yanlışlıktır. Herkesin fikrinin aynı olması da imkansızdır. Bu yüzden her kesimin fikrine saygı duyarım.Ancak bu onlardan yana olduğum anlamına gelmez.

YORUMU – Güzel Arkadaştan faydalanmak için insan gerekirse şehirlerden şehirlere bile koşarak gidebilmeli ve Mustafa da arkadaşlarını görebilmek ve onlardan faydalanabilmek için başka şehirlere çoğu zaman gitmektedir.Değerli arkadaş, başkalarına iyiyi güzeli aşılayan arkadaş mücevhere benzer ve nerede olsa olsun aranarak bulunmalı ve ondan faydalanılmaya bakılmalıdır.

SORU- Daha önce Üniversite tamamlamış insanlardan faydalandın mı nasıl ?

M EPİK – Faydalandım tabii. ÖSS hazırlanırken çevremdeki arkadaşlarımın yardımını da aldım. Bilmediğim ufak tefek şeyleri bana öğrettiler. Ama bu ufak tefek şeyler benim ilerde büyük işler başarmama olanak sağladı. Örnek vermem gerekirse Üniversite kazanan bir insan psikolojik olarak rahatlaması lazım. Çünkü yeni okul, yeni arkadaşlar ve ilerde yapacağınız meslek buradan çıkacağı için rahat olması gerek.Buradaki arkadaşlar beni bu duruma hazırlayarak gönderdiler Eskişehir’e.

YORUMU – Bugün nedense sağlam olsun işitme engelli olsun insanlar kendilerini yeterli görmektedirler ve tecrübelerden , kendilerinden daha önce güzel başarılar elde etmiş insanlardan faydalanmamakta direnmekteler ve bunun da kendilerini fayda sağlamakta olduğunu bilirler.Kendini başkalarından yardım alamayacak kadar akıllı görenler ne yazık ki hayatta fazla başarı sağlayamayan insanlar olmuşlardır.

SORU- ÖSS adil mi sence ÖSS ye alternatif önerilerin var mı Mustafa Kardeşim.?

M EPİK- ÖSS adil değil. Meslek lisesi gibi bazı okullar arasında ayırım yapılmakta . Adil ve düzenli bir sistem gönlümden geçer. Puan adaletsizliği ayırım yapılmasını önleyecek tedbirler alınması çok önemlidir. Sınava girmeden bir kademe aşağı gibi bir durum bu.

YORUMU – Bunun yanında işitme engelliler dahil olmak üzere daha az puanla güzel okullar kazananları bu sistem teşvik etmekte.İnsanların olumsuzlara bakmak yerine çok çalışarak olumlu şeyleri örnek alırlarsa o zaman başarı onlarla olabilir.

SORU- Sence işitme engelliler Üniversite tamamlamış olsa daha mı rahat iş bulmuş olurlar? ÖSS kazanmaları için engellilere nasıl bir destek sağlanabilir?

M EPİK- Bence şu an Üniversite okuyan engellilere oranla okumayan daha kolay iş buluyor. Bunu çıplak gözle de daha iyi görerek anlarız. Durum böyle olunca engellilerde Üniversiteden soğuyor ve tembelleşiyor. Ne de olsa Üniversite tamamlanınca iş bulmamız zor diye. Bu yüzden onları okumaya yöneltmek için iş imkanı sağlanmalı. Bu durum henüz yeni yapılıyor ama tam anlamıyla yapılması uzun yıllar sürer. ÖSS içinde eğitimden başka imkanın olmadığını düşünmekteyim.

YORUMU – Üniversite okumayan işitme engelliler her ne kadar rahat iş bulmaktaysa da bu işler genelde boyacı badanacı , odacı , müstahdem veya sıradan memurluk gibi işler olmakta ve bu maddi ve manevi tatmin sağlamamakta insana maddi ve manevi olarak rahat olmak için engellilerin Üniversite okumaya gayret etmesini önermekteyim.Başarılı olmak isteyen engelli her zaman olumlu örnekleri göz önüne almalı bence olumsuzluklar bize bir şey kazandırmadığı gibi morallerimizi de bozar ve olumlu düşünmenin önemini kavrayarak olumlu düşünerek işitme engelliler hayatta Başarlı olmaya baksınlar.

SORU- İşitme Engellilerin mevcut duruma göre daha iyi eğitim alması için başka neler yapılmalı?

M EPİK- Normal insanlar okullarda okuyor ama ekstradan dershane özel hoca ile çalışarak başarıyı yakalamaktalar.Bu durumu aynen engellilere aktarmak istemekteyim. Ama çok zor.Gerek aileler gerekse dernekler kendi özür gruplarını iyi bildiklerinden kendi üyelerine eğitim için çaba harcamaktadırlar. her şeyi devletten beklemeleri yanlıştır. Örneğin ben hem İstanbul’da hem de Sivas’ta işitme engelli arkadaşlara eğitim konusunda destek oluyorum . Şu an Çarşamba ve Cumartesi günleri çalışmaktayız. bir şeyler öğreniyoruz.Normal insanın çok şey bilmesi gereken konuları işitme engelli arkadaşlarımızın bilmemesi ayrı bir konu.

YORUMU – İşitme engellilere faydalı olmak, bilgili ve tahsilli olanların onlara ders vermesi güzel ama insan ne kadar bilgili olsa dahi karşısındaki insan ancak anlayacağı kadar anlayabilmekte .Anlamamakta direnen insanlara bir şeyler anlatmakta akıntıya karşı kürek çekmek gibi bir şey bence.

SORU- Başka neler anlatacaksınız bize Mustafa Kardeşim ?

M EPİK- Tüm engellilerin tek çatı altında toplanması en büyük temennim. Hepimiz engelliyiz. Neden ayrım yapılıyor diye düşünmekteyim. İlginize tekrar teşekkür ederim.

ASIL BEN TEŞEKKÜR EDERİM Mustafa

RÖPORTAJ TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..