- Kategori
- Eğitim
Sokrat semineri
Sokrat Semineri Sokrat semineri üst düzey bir metnin grupla çalışarak anlaşılmaya çalışılmasıdır. Öğrencileri üst düzey, derin anlamlar bir metin üzerinde çalışarak, metni analiz ederek grupça tartışarak metindeki derin anlama ulaşmaya çalışırlar. Bu teknikte öğrencileri üst düzey metni okuma, dinleme, analiz etme, yorumlama, anlama ve tartışma amaçları ile ele alırlar. Metnin bu yapısı tartışmayı zenginleştir. Seminere tüm katılanlar metni okumalı, anlamaya çalışmalı, metni analiz etmeli ve yorumlamalıdır.
Özellikleri
Anahtar elemanları ya da kavramları
Metin: Önemli, güçlü ve derin değerler ve fikirler içermelidir. Metin üst düzeyde olmalıdır, ama bu düzeyin dozu yine öğrencilere göre ayarlanmalıdır, metin belli bir dozda belirsizlik içermelidir. Ama bu belirsizlik öğrencilerin metni çözümlemekten vazgeçmelerine neden olmamalıdır. Metin aynı zamanda farklı bakış açıları ve farklı yorumları çağrıştırıcı olmalıdır. Gazete makaleleri, şiir, dergi, ünlü deneme veya konuşmalar, sanat, müzik ...üzerine yazılmış yazılar olabilir. Metin adelet, eşitlik, etik, güzellik, gerçek vb. gibi soyut konuları ele alıcı olabilir. Sınıf ortamı: Tartışmaya uygun olmalıdır. Daire ya da kare şeklinde düzenlenmelidir. Öğrenciler birbirlerini görebilmeli ve rahatça etkileşebilmelidir. Tartışma kuralları belirlenmelidir. Sorular: Metni çözümleyici önceden hazırlanmış sorular olmalıdır. Sorular açık uçlu olmalıdır. Sorular metni analiz etmeye, anlamaya, tartışmaya yönlendirici olmalıdır. Sorular üç çeşittir:
Örnek metni yorumlama hizmet eden anahtar sorular:
Örnek tartışmaya yönlendirici sorular:
• Örnek seminer kapanış soruları: ,
Örnek semineri değerlendirme soruları:
Sokrat semineri üç düzeyde düşünülmeli ve planlanmalıdır: Seminer öncesi, seminer sırası ve sonrası. Seminer öncesi
· Söz alarak konuşun · Birbirinizi dinleyin, söz kesmeyin · Birbirinize saygılı olun · Metin üzerinde görüş bildirin konunun dışına çıkmayın · Fikrinizi söyleme konusunda istekli ve cesur olun · Fikirlerinizi değiştirmeye açık olun Seminer sırasında
Uygulanışı: 50-80 dakika sürebilir, 25 ya da daha altıda sayıda gruplarla uygulanabilir.Ama ideal öğrenci grubu 13-15 kişi olmalıdır. Küçük yaş gruplarında etkili uygulanamaz. Zorlayıcı ve üst düzey metinler kullanılmalıdır. Öğrencilerde eleştirel ve analitik düşünme, tartışma becerilerinin gelişmesi sağlanır. Öğrencilerin entelektüel olgunluk kazanmalarına yardımcı olunur. Metnin anlaşılmasına her katılımcı katkı sunar. Metnin anlaşılmasında aktif katılım ve işbirliği vardır. Öğretmen seminer sürecinin hem kolaylaştırıcısı hem de katılımcısı olabilir.Öğrencileri cesaretlendirmeli teşvik etmelidir. Konuşmaya davet etmelidir.
Seminer sonrasında Seminer sürecini semineri değerlendirme soruları ile değerlendirin, öğrencilerin seminer deneyimlerini paylaşmalarını sağlayın Sokratik seminere sınıfın tümü katılmayabilir. Sınıfın bir bölümü katılabilir, aktif olarak tartışabilir, diyaloglarda bulunabilir. Bir bölümü gözleyici ve dinleyici olabilir. Hatta uygumalama akvaryum tekniğinde olduğu gibi içe içe çember şeklinde öğrenciler oturtulabilir. İç çemberdekiler katılımcı, dış çemberdekilerde gözleyici ve dinleyici olabilir. Seminer sonunda aşağıdaki sorular hem katılımcılara hem de gözleyicilere sorularak seminer değerlendirilebilir.
Sokrat seminerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde aşağıdaki ölçütler dikkate alınmalıdır.
Fikret KONCA / Program Geliştirme Uzmanı
Konu İle İlgili Ayrıntılı Bilgi İçin Kaynaklar
1- Ball, Wanda H., & Brewer, Pam. (2000). Socratic seminars in the block. Larchmont, NY: Eye on Education
2- Metzger, M. (1998). Teaching Reading: Beyond the Plot: Uusing Socratic seminars in high school education. Phi Delta Kapan. November 1, 1998:80, s: 240(1)
3- Socratic Seminar A Reading and Discussion Strategy. (
4- Tanner, M. L. & Casados, L. (1998). Promoting and studying discussions in math classes, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 41, 5, 342-351
. 5- Tredway, L. (1995) Socratic Seminars: Engaging Students in Intellectual Discourse. Educational Leadership 53(1), 26-29
6- Walter, P. Teaching Background: Socratic Seminar. (http://www.nwabr.org, Erişim: 08.01.201)