Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Aralık '14

 
Kategori
Edebiyat
 

Yahyâ Kemal'i okumak

Yahyâ Kemal'i okumak
 

Yahyâ Kemal


Günümüzde Yahyâ Kemal artan ilgiyle yeniden okunmaktadır. Yahyâ Kemal’in yeniden keşfedilmesinin sebepleri nelerdir?

Yahyâ Kemal, Türk toplumunda hızlı kültür değişmelerinin yaşandığı, geçmişten gelen kültür mirasımızın bir kenara atıldığı veya görmezden gelindiği bir dönemde cesaretle bunları sanatının merkezine koyarak, eski ile yeni arasında bir kültür köprüsü rolünü üstlenmiştir.

Yalnız bu yönü ile bile takdir edilmesi gereken bu büyük kültür ve sanat adamında bundan başka şu özellikler de ‚’’ Neden Yahyâ Kemal?’’ sorusuna cevap verir:

1. Yahyâ Kemal, hiç şüphesiz dilimizin en büyük şairlerinden biridir.  O, aynı zamanda Türk tarihinin, kültürünün  destanını yazan şairdir.

2.  Yahyâ Kemal,  Türk düşüncesinde ilk defa kültürde devam ederek gelişme (imtidat) fikrini ortaya koymuştur.

3.Yahyâ Kemal,  bize tarihimizi, dilimizi, vatanımızı, şehirlerimizi, İstanbul'umuzu, insanlarımızı, müziğimizi, mimari   eserlerimizi, sanatçılarımızı sevdirmiştir.

4.Yahyâ Kemal,  Türk rönasasına ilham kaynağı olacak isimdir. O, yabancılaşma, yozlaşma, arabeskleşme, lümpenleşme karşısında  köklerimiz  üzerinde    gelişme   için kendi kültür mirasımıza yönelmemiz gerektiğini bize  gösteren sanatçıdır.

5.Yahyâ Kemal fikirleri ve eserleriyle günümüz Türk toplumunun kimlik sorununa doğru teşhisler koyan düşünürdür. .

6.Yahyâ Kemal, Milli Mücadele yıllarında yazıları ve dersleri ile milletimizin  zafer umutlarını diriltmiştir.

7.Yahyâ Kemal bize vatan, tabiat ve sevgili ile barışık yaşamayı öğretmiştir.

 

I. Yahyâ Kemal kimdir?

 

2 Aralık 1884 de Üsküp'te doğdu. Ahmet Agâh adı verildi. Babasi Üsküp belediye başkanlarından İbrahim Naci Bey, annesi Nakiye Hanım’dır. Ailenin kökleri evlâd-ı fatihana uzanıyor. Niş fatihlerinden Şehsuvar Bey, Yahya Kemal'in bilinen en uzak ceddidir.

Beyatlı soyadını Şehsuvar'ın Türkçesi olduğu için almıştır.

Türkler Balkanların fethine 1.Murat zamanında 1362 yılında başlamıştır. Üsküp, 1392' de, Yıldırım Bayezit zamanında kesin olarak Türk hâkimiyetine girmiştir. Fatih'in 1453'de İstanbul'un fethi , sonra  Atina ve Bükreş'i alışı da Balkanlılarla ve diğer Avrupa devletleri ile sayısız savaşa neden olmuştur. Kanuni  1521’de Belgrad'ı, Macaristan'ı 1526’da aldı. Balkanlar Osmanlı’nın iç ülkeleri oldu. 1683 Viyana bozgunu, Osmanlı Rumeli'si için bir dönüm noktası olmuştur.

93 harbi, 1877-78 Türk-Rus Savaşı Rumeli'ni kaybımızın birinci bölümüdür. Bu savaşın sonunda Yahya Kemal'in anne ve baba tarafı Üsküp'e taşındı.Yahya Kemal'in çocukluğu Üsküp ve Rakofça kırlarında bulunan çiflikte geçmiştir. Şehirde evliya kahramanların türbeleri vardır. Y.Kemal, onların hikâyelerini dinler. Üsküp o dönemde adeta Fatih dönemini yaşayan bir şehirdir.

Yahyâ Kemal'in annesi duygulu, dindar, onurlu bir kadındır.

1892 Okula başladı. Mahalle Mektebinde üç yılda eski yazıyı öğrenemedi. Modern okulda  başarılı oldu.

1897 Türk-Yunan Savaşı. Bu yıllarda babasının Selanik'e taşınma isteği ile annesi hastalandı. Selanik te idadiye başladı. Babası ile Üsküp'e döndü.

1902'de İstanbul'a okuma için geldi. Abdülhamit döneminde, 1903’de Şekip Beyin telkini ile Paris'e kaçtı. Burada Jön Türklerin, Batı karşısındaki aşağılık duygularını ve azınlıkların Türkiye düşmanlıklarının farkına vardı.

Paris yıllarında şiir, tiyatro ve tarihe yöneldi. 1912’de İstanbul'a döndü, Tanburi Cemil Bey'in müziği ile  vatan kültürü ile tanıştı.

1912-13’de Balkan Savaşı’nda Üsküp ve Rumeli'ni kaybımız, Yahyâ Kemal’in ruhunda derin üzüntüler bıraktı. 

1914-1922’de İstanbul okullarında öğretmenlik yaptı. 1 Birinci Dünya Savaşı ve Milli Mücadele yılları ve bu döneme ait yazı ve şiirlerini yayınladı.

1922’de Atatürk'le Bursa'da buluştu.  1923’de Lozan'da delege, 1923-27’de milletvekili, 1927-1948’de Varşova, Madrid, Lizbon ve Karaçi'de büyükelçi oldu. 1949’de emekli oldu.1 Kasım 1958 vefat etti. Rumeli Hisarı Mezarlığı’na defnedildi.

1961'den itibaren ilk üçü şiirleri olan 12 eseri yayınlandı.Yahya Kemal Enstitüsü ve Yahyâ Kemal’i Sevenler Derneği kuruldu.

 

II.Yahyâ Kemal'in sanatı

 

Yahyâ Kemal, Türkçeye kudretli bir söyleyiş kazandıran son büyük şairimizdir. O sokaktaki dili, yani milletinin dilinden aldığı kelimeleri, şiir dili haline getirmiş ve Batı'daki saf şiire yönelmiştir.

Yahyâ Kemal'in şiirinde iç uyum (deruni ahenk) ve nağme duygusu vardır.  Yahyâ Kemal'in şiirlerinde lirizm şiirin temel ögelerden biridir.

Yahyâ Kemal, şiiri biçim ve ses olarak değerlendirir. Şiirlerinde ölçü olarak aruzu kullanır. Şiirinde kafiye/ uyak önemlidir. Şiirlerinde  rübai, beyit, gazel, kıta gibi değişik biçimler kullanmıştır.

 

III. Yahya Kemal'in fikirleri:

 

1. Türklük anlayışı:

 

Ona göre; Malazgirt'ten sonra Türklük, yeni vatanda kendi ırkından, İslâmiyet'ten, duyuş, yaşayışından ve kaderinden meydana gelmiştir. Milletin mayasında din vardır. Dini ayrı, okulu ayrı olanlar aynı milletin mensubu olamaz. Türklük kültürde aranmalıdır. Türk kültürüne sahip olan herkes Türktür.

Yahyâ Kemal Türk Milleti'nin oluşunda ve milliyet anlayışında dil, din, tarih, vatan ve güzel sanatlar üzerinde durmaktadır. Yol Düşüncesi şiirinde bu unsurlara yer verilmektedir.

 

"...Vatan şehirleri karşımda, her saat, bir bir,

Fetihler ufku Tekirdağ ve sevdiğim İzmir,

Şerefli kubbeler iklimi, Marmara'yla Boğaz,

Üzerlerinde bulutsuz ve bitmeyen bir yaz,

Bütün eserlerimiz, halkımız ve askerimiz,

Birer birer görünen anlı şanlı cedlerimiz,

İçimde dalgalı Tekbir'i en güzel dinin,

Zaman zaman da Nevâ-Kâr'ı , doğsun,  Itri'nin."

 

2.Tarih anlayışı                                                                                                                                                      

Tarih, milliyetçilik ruhunun kaynağıdır. Bizi Batı'ya karşı bu tarih şuuru aşağılık duygusundan kurtarır. Milli olmak, milleti doğuran tarihi sevmekle mümkündür. Milletimizin öz kişiliğini tarihte buluruz. Türkiye Türklüğünün tarihi Malazgirt'te başlar. Süleymaniye'de Bayram Sabahı isimli şiirinde ''Ta Malazgirt Ovasından yürüyen Türk oğlu'' derken, gözünün önünde canlanan tarih, Horasan'dan Malazgirt'e, oradan İstanbul'a yürüdüğü  asılardaki Türk oğlunun büyük ve heybetli yürüyüşüdür.

 

3. Vatan anlayışı

 

 Vatan fopraktır. Vatan cedlerin mezarlarının,cami ve mimari eserlerimizin bulunduğu topraktır. Vatan hatıralarımızın bulunduğu yerdir.

Vatan tehlikeye düşünce Türkiye'nin en uzak bölgesinden insanlar  ömürlerinde görmedikleri Istanbul'u korumak için  Çanakkale ye geldiler.

 

4. Irk anlayışı

 

Yahyâ Kemal, milletin bir unsuru olarak ırkı, kan veya kafatasının yapısı gibi maddi şeylerde aramaz. Ona göre ırk, bir vatan üzerinde yaşanmış tarihin verimidir.

Irkın seni iklimine benzer yaratırken,

Kaç fethe koşan tuğlar ufuklarla yarışmış.

Tarihini aksettirebilsin diye çehren,

Kaç fâtihin altın kanı mermerle karışmış.

 

5. Din anlayışı

 

Yahya Kemal,''En güzel din'' diye andığı İslamlığı milliyetimizin temel unsurlarından biri sayar. Türkler, hem İslâm’la yuğrulmuş, hem de İslam'ı yuğurmuşlardır.Toprağımız üzerinde bir Türkleşmiş İslâm söz konusudur. Türk Müslümanlığı,  Arap Müslümanlığı değildir. Yahya Kemal, Müslümanlığın kitabi tarafına bakmaz, Müslümanlık bu toprakta yarattığımız şekillerdir. Hattat Hamdullah'ın yazısı, Sinan'ın Süleymaniyesi, Itrı'nin tekbiri’ dir. Tarikat yaşayışları ve dine bağlı yaşayışlarımız (Kandil simidi, mahya, Ramazan davulu, Evliya türbelerini ziyaret) İslamlığa milli bir renk verir.

 

6. Dil anlayışı

 

Dil, milliyetimizin en önemli unsurudur. ''Herşeyin kaybedildiği anda vatan dilden ibaret kalsa, dilimize sarılarak kurtulma şansı vardır.'' Dilimize girmiş, Türklerin ses ve anlam kazandırdığı Arapça, Farsça, Frenkçe kelimeler kullanılmalı. Aksi takdirde kullanılmamalı.Türkçe söz dizimine, Istanbul Türkçesine bağlı kalınmalı.

 

7. Güzel sanatlar anlayışı

 

 Milliyet anlayışında güzel sanatların yeri önemlidir.

Müziğimiz;

"Çok insan anlıyamaz eski mûsikimizden

Ve ondan anlamayan bir şey anlamaz bizden"

Mimarimiz;

"Ulu mâbed! Seni ancak bu sabah anlıyorum;

Ben de, bir vârisin olmakla bugün mağrurum;"

şeklindeki mısralarında yer alır.

 

IV. Yahyâ Kemal’in bestelenen şiirleri:

 

Yahyâ Kemal’in 71 güftesini kullanan 59 bestekâr 141 eser yapmıştır. Yahya Kemal,Türk müziğinde şiirleri en fazla bestelen şairdir. Yahyâ Kemal şiirlerini en fazla besteleyenler; 20 eserle Çinuçen Tanrıkorur ve 17 eserle Münir Nureddin Selçuk’tur.  

 

V. Yahyâ Kemal şiirlerinde ana konular:

 

Ufuk, rindlik, ölüm, vatan, millet, milliyetçilik, su, deniz

 

VI.  Yahya Kemâl'in eserleri:

 

Şiir kitapları;

1.Kendi Gök Kubbemiz(1961)Kitap üç bölümdür.Birinci bölümde Milletimizin Türkiye toprakları üzerinde yarattığı  kültür özelliklerinden oluşan milliyetçilikle yazılmış şiirler yer alır. Yol düşüncesi adlı ikinci bölümde rindlik, ölüm gibi gibi konular yer alır. Vuslat adlı üçüncü bölümde aşk şiirleri yer alır.

2.Eski Şiirin Rüzgârıyla(1962)İçinde 71 şiir vardır ve altı bölümden oluşmaktadır.Kitabın ismini şair vermiştir.

3.Rübailer ve Hayyam Rübailerini Türkçe Söyleyiş(1963) Rübai dört dizeden oluşan, düşünce yanı ağır basan, rindlik ve gizemcilik dile getirilen şiirlerdir.

Düz yazıları;

Aziz İstanbul(1964)İstanbul hakkında yazılardır.

Eğil Dağlar(1966) Kurtuluş Savaşımızla ilgili yazılardır. Siyasi ve Edebi Portreler(1968) Tanıdığı siyaset ve edebiyatçıları anlatır. Siyasi Hikayeler(1968) Siyaset dünyasındaki kişilerler ilgili hikâyelerdir. Edebiyata Dair(1971) Edebiyat  ve şiir hakkındaki görüşleri  yer alır.

Çocukluğum, Gençliğim,Siyasi ve Edebi Hatıralarım(1973)Tarih Musahabeleri(1975) Türk tarihi ve tarihi olay ve insanlarla ilgili yazılar.

 

VII. Yahyâ Kemal ve Türk toplumu

 

Bu büyük şair, tarih, kültür, düşünce adamımıza Türk toplumu yeterince sahip çıkmamıştır. Hakkında yazılmış eserlerin sayısı 50'i geçmez. Batı’ da onun seviyesinde olmayan şairler  için onbinlerce kitap  yazılmaktadır.

Adına kurulan Enstitü, Dernek mali imkânsızlıktan çalışma yapamıyor. ’’Aziz İstanbul’’ diye sevdiği şiirleriye ölümsüzleştirdiği şehirde adı bir Ünivesiteye bile verilmedi.

Vefatının 50. yılında Kültür Bakanlığımızın  2008'i  '' Yahyâ Kemal Yılı'' ilan etmesine rağmen, onun daha büyük kültürel etkinliklerle anılması, fikirlerinin benimsenmesi,eserlerinin okunması en büyük dileğimizdir.

 

Kaynakça:


Ayvazoğlu, Beşir: Eve Dönen Adam,Ötüken,2003

Banarlı, Nihat Sami: Bir Dağdan Bir Dağa, Kubbealtı,1984

--------------------------: İstanbul’a Dair, Kubbealtı,1984

--------------------------: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, MEB,1987

Başer, Sait: Yahyâ Kemal’de Türk Müslümanlığı, Seyran,1998

Kabaklı, Ahmet: Türk Edebiyatı, İstanbul,1983

Tanpınar, Ahmet Hamdi: Yahya Kemal,YKY,2001

Uyguner, Muzaffer: Yahyâ Kemal, Bilgi,1992

Ünver, Süheyl: Yahyâ Kemal’in Dünyası,Tercüman,1980

 

Aralık / 2014

 

www.zekionsoz.com
 

 
Toplam blog
: 100
: 2186
Kayıt tarihi
: 28.01.12
 
 

1945 Bayburt'ta doğdu. Yüksek öğreniminden sonra çeşitli liselerde öğretmen ve yönetici olarak ça..