Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Ekim '06

 
Kategori
İnternet
 

Yeni projelere isim bulmak

Yeni projelere isim bulmak
 

Web 2.0 kavramı bilgisayar teknolojileri konusunda kitaplar yayınlayan O'Reilly Media tarafından ilk defa 2004 yılında kullanıldı. Kasıt internet temelli servislerin ikinci jenerasyonunu ifade etmekti yani şimdi çokça örneğini gördüğümüz sosyal ağ siteleri(linkedin.com), bloglar, iletişim araçları(voip) ve folksonomies adı verilen paylaşım siteleri.

Doğal olarak Türkiye’de bu yeni dalgada yerini almaya çalışıyor ve çeşitli projeler geliştiriliyor. Bir çok projenin geliştirildiği bu noktada Web 2.0’ın bence yanlış ama kendine has özelliklerinden biriside projelere verilen adlar(digg, podango, tabblo vb.) ve logonun şekli (http://msig.info/web2.php)

Bu yüzden bu tip projelerle uğraşanlar için projelerine(yada bir diğer deyişle yeni doğacak bebeklerine) nasıl ad bulacakları konusunda yardımcı olmak istiyorum;

1. Kısa olmalı
Sitenize belkide günde birkaç kez girileceğini düşünerek kısa tutmanızda fayda var. AskJeeves sitesi bile adını Ask olarak değiştirdi. Kalite ve fonksiyonalitede yeterince rekabet edemiyorsanız bile en azından kullanıcıların servisinize daha hızlı erişimini sağlayabilisiniz. Bir sitenin web adresinin kolay yazılabilmesi sitenin tekrar ziyaretinde çok önemlidir. Bu konudaki ideal uzunluk 5-6 harftir. 2 kelime özellikle olmamalıdır.

2. Jenerik mi Orijinal mi
Okunduğunda verilen hizmeti yada kazanılacak değeri çağrıştıracak bir adı pahalıda olsa almanızda fayda var. Locatr, Bookmarkr, Zooomr, Preloadr, yada Frappr gibi isimler sizi Yahoo gibi sitelerle aynı seviyeye çıkartmaz. Yaptığınız işi ve verdiğiniz hizmeti ifade edecek yeni bir isim türetebilirsiniz.

3. Kulaktan kulağa yayılmasını destekleyin.
Şirket isimlerinin söylenmesi genellikle kolaydır ama internet projelerinde kısa ve kolay isimler olmalıdır. İnsanların kulaktan kulağa yayabilecekleri basitlikte bir isim olmalı. Siz hiç "PriceWaterhouseCoopers’ın web servisi var mıdır?" diye sorulduğunu duydunuz mu?

4. .com adresi yakalayın
Nintendo yeni oyun konsolunu piyasaya çıkarıp adını Wii olarak belirlediğinde, Wii.com başkasının olduğu için yüksek paralar ödemişti. Bu yüzden projenize koyacağınız adın .com adresinin olmasına dikkat edin. Bir yandan da şu iki örneği aklınızda tutun; Disney’in sahip olduğu dig.com digg.com’un popülaritesi sayeside çok yüksek hitler aldı. Birde thefacebook.com yukarıdaki örnekteki etkiyi yaşamamak için alelacele facebook.com’u almıştı.

5. Tre(“-“) kullanmayın
Sadece özel durumlarda tre işe yarayabilir. (ör experts-exchange.com yerine expertsexchange.com) Tre’siz alan adı kalmadı diye almaya kalkışmayın. Sizin “tre”li alan adınız onu tre’siz yazacak kullanıcılarla başka siteleri beslemeniz anlamına gelecek.

6. Alan adınız çalınabilir
Yahoo sırf emniyet olsun diye Del.icio.us’ın delicious.com alan adınıda aldı. Sizin alan adınıza yakın yada benzer isimler başkalarınca alınabilir unutmayın.

7. Anlamlı tutmaya çalışın
Artık bir çok bilinen kavram alan adı olarak kalmadı ama bu sizinde bulamayacağınız anlamına gelmiyor. Aslında yapılan küçük bir numaradan size bahsedeyim: Açıklayıcı bir kelime ile anlamlı kelimeyi bir arada kullanmak. Örneğin Feed/Burner, You/Tube, Hot/Mail, vb. Açıklayıcı kelime sunduğunuz hizmeti yada ne yaptığınızı anlatır, anlamlı kelime ise olumlu bir duygu yaratır.

Web 2.0 ile ilgili detaylı bilgi için http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2

 
Toplam blog
: 578
: 5372
Kayıt tarihi
: 23.06.06
 
 

Superonline danışmanlık, İktisat Bankası' nda ilk palm bankacılığı uygulaması, 5 yıl Garanti E-Ticar..