Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Mart '13

 
Kategori
Kitap
 

“Malatyalı Ressamlar” kitabı üzerine

23 Şubat 2013 günü Ozan-Der’de tüketici hakları ile ilgili bir semirner vardı. Buradan çıkınca ressam Cezmi Orhan’ı aradım, dersteymiş. Özlem, “haber veririm, görüşürsünüz” dedi. Oraya gittiğimde bir süre sonra geldi ve sohbet ettik, Ali Tura’yı sordu, aradım ama Ankara’da değilmiş…

Malatyalı ressamlar kitabı hakkında görüşlerini aldım ve not ettim. Çıktıktan sonra Yüksel Caddesi ile yeraltı çarşısı girişinde Arife Dinçer Peker ve Elazığlı olup Çankaya Belediyesinde çalışan Mimar Mualla Fikret ile karşılaştım. Cezmi Orhan’a uğradığımdan söz edince Arife, “Epeydir uğramamıştım, uğrayalım” dedi. Ben de “neden olmasın” deyip geri  dönüp Cezmi Orahn’a uğradık. Bir süre sohbet edip sonra döndük, karşılaştığımız yerde ayrıldık. Eve gelince Malatyalı Ressamlar kitabı ile ilgili bir yazı hazırladım.

 

Malatyalı Ressamlar Kitabı Hazırlama Düşüncesi…

 

Anıya Benzer adını verdiğim ve on beş yıla yakın bir süredir yazdığım günlüklerimden söz etmeliyim önce…

 

“5 Nisan 2007 Perşembe günü öğleden sonra Cezmi Orhan’la görüşmek için Kum Sanat’a gittim. Dersten çıkmasını beklerken Malatya’dan Yaşar (Karaaslan) aradı. İstanbul’dan Şemsi Belli ile ilgili bir etkinlik için adıma davetiye geldiğini, ayrıca Dinçer Ergenekonlu’nun da aradığını söyledi. Üsküdar Belediyesi düzenlemiş, Altunizade Kültür Sanat Galerisindeymiş...

 

Cezmi Orhan’la Malatyalı Ressamlar konusunda hazırladığım form üzerinde konuşarak düzeltmeler yaptık. Doğanşehirliler Derneği adına Malatyalı Ressamlar sergisi düzenlemek isteyen Cezmi Orhan, otuz kadar ressamı katabileceğini söylüyor sergiye… Malatyalı Ressamlar adıyla bir kitap hazırlamamı istiyor.”

 

Evet, Cezmi Orhan, “Malatyalı Ressamlar kitabı hazırla, Doğanşehirliler Derneği olarak basımını yapalım” demişti. O sıralarda sanatçı yaşamöyküleri derleme çalışmalrım sürüyordu ve bunun için anketleri geliştiriyordum. 2011 yılında Süleyman Özerol İle Ankara Sohbetleri Programında da Cezmi Orhan’ın katıldığı bölümde bu konuyu dile getirdik.

 

Bir süre sonra Cezmi Orhan beni aradı; Hasan Demirbağ’ın aradığını, Malatyalı ressamlarla ilgili bir kitap hazırlamak istediğini söyledi. Ben de senin çalışmandan söz ettim, “birleştirseniz diye söyledim” dedi. O da valiliğin bir projesinden söz etmiş. Ben de valilik kadar güçlü olamayacağıma göre uğraşamayanacımı belirttim.

 

Süreçte beni arayan Hasan Demirbağ bazı ressamların yaşamöykülerini istedi. Malatya Ansiklopedisi çalışması için de kullanılmak üzere elimde bulunan birçok sanatçı yaşamöykülerini gönderdim. Hatta Hekimhan ve  Arguvan kaymakamlıklarına kendim derlediğim Hekimhanlı ve Arguvanlı sanatçıların yaşamöykülerini ve temin edebildiğim kadar fotoğrafalrını da gönderdim.

 

Aslına bakarsanız Malatya valiliğinin kitap çalışmasının hızlandırılması gerektiğini düşündüğümden Sivas valiliğinin kitap çalışmasının yirmiyi aştığını dile getirerek, Malatya’nın geç kaldığını, ancak yapabileceğini dile getiren “Malatya da yapar” başlığı altında bir yazı yazmıştım geçen baharda ("Malatya'da yapar..."/Kültür-Sanat/Milliyet Blog, 18 Mayıs '12).

 

Derken Hasan Demirbağ, Cezmi Orhan ile ieltişimini sürdüreerk onun önerilerinden de yararlanmış ve kitabı hazırlamış. Malatya Valiliğince 2012 yılının Ağustosunda beş kitap basılmış. Basılanlardan biri de “Malatyalı Ressamlar” kitabıydı…

 

Ressam Cezmi Orhan’dan Kısaca Değerlendirme

 

Kitabı Cezmi Orhan’da gördüğümde, “Malatya’da çok iyi bir şey yapıldı” diye düşündüm. Bir süre sonra bana da gelen kitap takımı için teşekkür ediyorum... 

Ressam Cezmi Orhan’la görüşmemden aldığım notları da katarak bu kitap hakkında yazmak istedim.

 

Tasarım ve baskının iyi olduğunu, ancak sanatçıların belirlenmesinde daha seçici olunması gerektiğini belirten Cezmi Orhan, “Kentin kütüphanelerinde evrensel düzeyde bir sanat başvuru kaynakçası kazandırılması, önemli bir çalışma olarak değerlendiriyorum” değerlendirmesini yaptı.

 

Sonuç Olarak…

 

Sonuç olarak benim aslında pek söyleyeceğim bir şey yok. Malatya’da ilk kez böylesi bir çalışma yapıldı. Bu nedenle önem taşıyor ve bir boşluğu dolduracak nitelikte… 

Malatya Kitaplığı projesi kapsamında hazırlanan; Malatya Valiliği, Fırat Kalkınam Ajansı ve Malatya Kayısı Vakfı tarafından giderleri karşılanan, Promat Basım Yayın San. Tic. A.Ş., İstanbul tarafından basımı gerçekleştirilen 216 sayfalık büyük boy kitapta 55 sanatçının yaşamöyküsü ve örnek yapıtlarını görebilirsiniz.

 

Dileriz sürer ve eli kalem tutanların Malatya’nın ile ilgili yapıtları ortaya konulmuş olur…

 

23 Şubat 2013, Ankara

 

 
Toplam blog
: 24
: 1066
Kayıt tarihi
: 27.01.10
 
 

1953 yılında Hekimhan-Ballıkaya (Mezirme) köyünde doğdu. İlkokulu orada okudu. Akçadağ İlköğretme..