Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Haziran '09

 
Kategori
Sivil Toplum Kuruluşları
 

“TÜKORDER” Kredi kartı aidatı alınmasını istemedik, hükümet destek verdi

“TÜKORDER” Kredi kartı aidatı alınmasını istemedik, hükümet destek verdi
 

"TÜKORDER" Tüketiciyi Koruma Dernekleri Genel Başkanı, Gazeteci ve Yazar Öner Samanlı


“TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimiz, İDDİA EDİYOR, KREDİ KARTI KULLANIM AİDATI ALINAMAZ, TALEPTE BULUNMAYAN VEYA SÖZLEŞME İMZALAMAYAN KİŞİLER ADINA BANKALARCA KREDİ KARTI DÜZENLENEMEZ

YAPTIĞIMIZ KAMUOYU BASKILARI İLE HÜKÜMETE, KREDİ KARTI KART KULLANIM ÜCRETİ VURGUNUNDA SON NOKTAYI KOYDURDUK

Değerli tüketici dostlar, yıllardır sizler için gönüllü toplum sevdalısı arkadaşlarımızla, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimiz ve Şubelerimiz çatıları altında verdiğimiz bilinçli toplumsal mücadele ile, yurt genelinde canla başla, tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için çalışmalarımızı sürdürmekteyiz.

Bu kararlı çaba ve çalışmalarımız sonrasında da, birçoğu tüketici lehinde yasa ve yönergenin hükümetler tarafından çıkartılması ve tüketici memnuniyetinin sağlanması söz konusu olmuştur.

Yakın bir sürece kadar, Türkiye’deki 9 milyon kart kullanıcısı, yılda 1 milyar YTL tutarında yıllık kart ücreti ödüyor. Tüketici eğer bu duruma itiraz edip mahkemeye giderse yıllık kart ücretini geri alabiliyor. İtiraz etmeyenler ise yıllık kart ücreti ödemeye devam ediyordu.

1 TL, 5 TL, 10 TL derken çeşitli kurumlara her yıl milyarlarca YTL ödüyoruz.

Peki, Telekom’daki sabit ücret, kredi kartlarındaki yıllık aidat gibi bu ödemelerin hukuka uygunluğunu ne kadar sorguluyoruz?

Tüketici hakkının ihlal edildiğini düşünen ve bu çerçevede yargı yoluyla mücadele edenler yok değil. Ama gerçek şu ki, birçoğumuz nereye ne kadar bedel ödediğimizi bile bilmiyoruz.

İşte bu noktada, daima, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimiz ve Şubelerimiz, siz tüketicilerimizi bilgilendirmenin yanı sıra, sorunlu konuların takibini de kararlılıkla sürdürüyor.

Bu çerçevede, son yıllarda en çok şikayet gelen konuların başında sabit ücret var. Türk Telekom abonesi olan 19 milyon kişiden yılda toplam 3 milyar 690 milyon TL sabit ücret tahsil ediyor.

Kredi kartlarından alınan yıllık ücretler, herhangi bir kredi aldığınızda zorunlu olarak yapılan ve 300 TL`yi bulan hayat sigortaları, hesap işletim bedelleri, deprem bölgesine yardım adıyla başlatılan ve hala alınan ÖTV vs...

TÜM BUNLAR HUKUKA UYGUN MU..?

BU BEDELLERİ ÖDEMEMİZ GEREKİYOR MU..?

Hakkımızın ihlal edildiğini düşünüyorsak ne yapmamız, nereye başvurmamız gerekiyor..?

Bugüne kadar Mahkeme yoluyla bu tahsilatlara itiraz eden Derneklerimiz ve üye vatandaşlarımız ne gibi sonuçlar aldılar..?

Dün, Telekom`un sabit ücretini gündeme getirmiştik, bugün de bankaların kredi kartlarımızdan tahsil ettiği yıllık aidatın önüne geçmekteki başarımız ile sizler adına övünmekteyiz.

Tüketiciler, `kart aidatı veya ücreti` adı altında tahsil edilen paranın yasal olmadığını savunarak bankalara itiraz dilekçeleri gönderirken, kart başına bankaca alınan ortalama 30 TL`lik aidatı ödemek zorunda bırakılıyorlar.

Kredi kartları pazarının toplam büyüklüğüne bakıldığında 1 milyar YTL civarında. 9 milyon kullanıcıda 40 milyona yakın kredi kartı var.

“TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimiz, YILLARDIR İDDİA EDİYOR, KREDİ KARTI KULLANIM AİDATI ALINAMAZ DİYOR DU…

Bu iddia birçok yargı kararıyla da haklı görülmüş durumda. İtiraz eden tüketicilere göre, zaten yapılan alışverişlerden haksız olarak komisyon alan bankaların bir de her yıl aidat alması haksızlık üzeri bir uygulamadır.

Bankalar ise tam tersini düşünüyor ve bu aidatları alma konusunda ısrarlı.

Olayın yargı boyutuna gelince, bankalara bu konuda, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimizce birçok dava açılmıştır. Bu davaların tamam yakını ise, tüketicinin lehine sonuçlanmıştır.

BANKALARIN KAZANDIKLARI TRİLYONLAR YETERLİ

GELMİYOR MU DA;

KREDİ KARTI KULLANICISINDAN AİDAT ALMAKTA ISRAR EDİYOR…

Bankalar yıllık kart ücretini şöyle savunuyor: "Kartların basılması, dağıtılması, kullanım ağının oluşturulması gibi altyapı masraflarına karşılık alınıyor." Bankalar tüketicilere verdikleri para puanların, kesilen yıllık aidattan çok daha fazla olduğunu da iddia ediyorlar.

BUGÜNE KADAR AÇTIĞIMIZ DAVALARDA MAHKEME KARARLARI SONUÇLARI GENELLİKLE TÜKETİCİDEN YANA OLMUŞTUR…

Bankaların aidatları konusunda bugüne kadar yüzlerce mahkeme kararı çıktı. Genellikle davalarımızın tamamına yakınını kazanmış bulunmaktayız. Bu davaların sonucunda ise, tüketicilerimiz ödedikleri aidatlarını geri almışlardır.

Emsal kararları göz önünde bulunduran birçok banka artık yargı sürecine taşınmadan, müşterilerden gelen itiraz dilekçeleri ile bile yıllık ücreti iptal ediyor. Ancak farklı yönde kararlar da mevcuttur.

İşte bir örnek: Çankaya Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti`nin tüketici lehine verdiği kararın iptali için bir bankaya açtığı iptal davası hakkında Ankara 4.Tüketici Mahkemesi`nin banka lehine verdi kararın gerekçesinde "Davalı tarafından davacı Banka`dan alınan kredi kartı ile ilgili olarak üyelik ücretine yapılan itiraz Hakem Heyeti tarafından kabul edilerek kaldırılmıştır.

Taraflar arasında imzalanmış bulunan sözleşme getirilip incelenmiştir. Sözleşmenin 12.madde de üyenin belirtilen faiz ve vergileri bankaya ödemeyi kabul ve beyan ettiğini, giriş aidatı; bankanın bu sözleşme uyarınca verdiği / vereceği hizmetler karşılığında kart ve ek kartlar için birer defaya mahsus olmak üzere aldığı aidat olduğu, üyelik aidatı: kart ve ek kart hizmetleri karşılığı her yıl için banka tarafından üyeden alınması belirtilmiştir. Toplanan deliller dikkate alınarak bilirkişi incelemesine gerek duyulmamıştır. Taraflar arasındaki sözleşmede yıllık üyelik aidatı ödeneceği kararlaştırıldığından mevcut delil durumu ve dosya kapsamına göre hakem heyeti kararının kaldırılmasına karar verilmiştir" denilmektedir.

“TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Başkanımız Öner SAMANLI;

Ulusal ve Yerel onlarca televizyon ve radyo programlarında yaptığı açıklamalarında da, yıllık kart aidatının haksız şart olduğu ve sözleşmenin tüketiciyi bağlamayacağı kesindir.

"Bankalar tüketicilere verdikleri kredi kartlarından çeşitli miktarlarda yıllık kart ücreti almaktadır. Her banka, tüketicilerden almış olduğu yıllık kart ücretinin miktarını kendisi belirlemektedir.

Kredi kartlarından ne miktarda yıllık ücret alınacağına ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak, Banka Kartları ve Kredi Kartları Yasası`nın "Kurumsal Yönetime ilişkin Hükümler" başlığı altındaki 13.maddesinin 2.fıkrasında "Kart çıkaran kuruluşlar, kredi kartlarına uyguladıkları faiz, gecikme faizi, yıllık ücret ve her türlü komisyon oranları ile istenilen diğer bilgileri kamuoyuna yayınlanmak üzere aylık olarak Kuruma iletir. Yayınlanacak bilgi ve belgelerin içeriği ve yayınlama usûl ve esasları Kurulca belirlenir." denilmektedir. Fakat, bu hükümde yıllık kart ücretinin açıkça alınacağı belirtilmemektedir. Belirtilmiş olsa bile, hukuki olmaz. Çünkü, Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın "Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar" başlıklı 6.maddesinde ise "Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir"

Nitekim bu yönde alınmış örnek bir mahkeme kararı şöyledir:

Keçiören Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti`nin tüketici lehine verdiği kararın iptali için bir bankanın açtığı iptal davası hakkında Ankara 2.Tüketici Mahkemesi`nin banka lehine verdiği kararın gerekçesinde `4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun`un 31. ve 4822 Sayılı Kanunla Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 6.maddesine dayanılarak hazırlanan Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Hakkında Yönetmelik`in 7.maddesinde ve Yargıtay 13.Hukuk Dairesi 23.11.2005, E. 2005/11428, K. 2005/17306 kararında belirtilen `satıcı, sağlayıcı ve kredi veren tarafından tüketici ile akdedilen sözleşmede kullanılan haksız sözleşme şartları geçersizdir. Tüketici sözleşmedeki haksız şartın gereğini yerine getirmez. Hukuken haksız şartlar batıldır.Yani geçersizdir.` Hükmüne göre tüketici ile banka arasında akdedilen sözleşme tüketici aleyhine haksız şart içerdiği, kabul edilmiştir. Somut olayda; kredi kartı kullanıcısından alınan üyelik ücretinin sözleşmede yer alan haksız şart niteliğinde olduğu ve bu nedenle "Keçiören Tüketici Sorunları Hakem Heyeti" kararının yasa ve mevzuata uygun olduğu anlaşıldığından davacı bankanın itirazının reddine karar verilmiştir." denilmektedir.

TALEP OLMADAN KART GÖNDEREN BANKALAR YASAYI BİLEREK İHLAL ETMEKTEDİRLER, BU BANKALAR CEZALANDIRILSA BU TÜR HADİSELER CEREYAN ETMEYECEKTİR.

*5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanununa göre "Kart çıkaran kuruluşlar, talepte bulunmayan veya sözleşme imzalamayan kişiler adına hiçbir şekil ve surette kart veremezler." denilmektedir. Ancak bazı bankalar ısrarla bir şekilde bilgilerine ulaştıkları tüketicilere kredi kartı gönderiyor. Bunu yaparken `müşterisini ödüllendiriyormuş` süsü veren banka, kanunen sorumluluğu olmasına rağmen müşteriye sormuyor, bütün kararları tek taraflı alıyor ve uyguluyor.

TÜKETİCİLERİMİZİN BİLMESİ GEREKEN ÖNEMLİ İPUÇLARI

YILLIK KART AİDATINI GERİ ALMAK İÇİN NE YAPMAK GEREKİYOR..?

1- Gelen hesap ekstresine karşı 30 gün içinde itiraz dilekçesi yazıp, iadeli taahhütlü olarak ilgili Bankaya göndermelisiniz.

2- Yapacağınız bu itiraz hesap ekstresini ödeme mükellefiyetinizi ortadan kaldırmayacaktır. Bu nedenle hesap ekstresinde ödeyeceğiniz tutarı Banka`ya ödeyiniz.

3- Banka tarafından tahsil edilen kart ücreti size iade edilmez veya bir sonraki hesap ekstresinde mahsup edilmez ise, bu takdirde ikamet ettiğiniz İl veya İlçedeki, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Şubelerimize, il veya ilçe bünyesinde faaliyet gösteren ve tüketici örgütü olarak, temsilcilerimizin bulunduğu Tüketici Sorunları Hakem Heyetine dilekçe başvurunuzu ücretsiz olarak yapınız.

YILLIK KART AİDATINI MAHKEMEYE TAŞIYAN TÜKETİCİ,

BANKACA HAKSIZ OLARAK TAHSİL EDİLEN PARASINI GERİ ALACAKTIR.

Bankalar ise mahkemeye kararlarına rağmen itiraz etmeyen müşterilerinden yıllık aidat almaya devam ediyor. Uygulamada birlik olması için herkesin tek tek mahkemeye başvurması mümkün olmayacağından, BDDK`nın bu konuda acil bir düzenleme yapması ve hala kart aidatı ödeyen tüketicilerin mağduriyetini önlemesi gerekiyor demiş ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimizce hazırlanan çözüm önerilerimizi sunmuştuk.

“TÜKORDER” TÜKETİCİYİ KORUMA VE BİLİNÇLENDİRME DERNEĞİ GENEL MERKEZİ’MİZİN ÇABALARI SÖNUÇ VERDİ VE HÜKÜMET GERİ ADIM ATARAK SON NOKTAYI KOYDU.

BUNDAN BÖYLE KREDİ KARTINDAN AİDAT ALINAMAYACAK

“TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezimizce hazırlanarak ilgili Bakanlığa ve TBMM Plan Komisyonuna sunduğumuz çözüm önerilerimiz meyve verdi ve çözüm tüketici lehinde sağlanacaktır.

Kredi kartı borçlarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin tasarıdan, kredi kartlarından 35 Türk Lirası aidat alınmasına ilişkin düzenleme çıkarıldı. Böylece bankalar, artık yaklaşık 40 milyonun üzerinde bulunan kredi kartlarından aidat alamayacak.

Kredi kartları borçlarının yeniden düzenlenmesine ilişkin tasarıda, bankaların kart aidatı olarak 35 Türk lirası almasına ilişkin madde tartışmalara neden olmuştu. Tasarının Genel Kurul'a gelmeden önce görüşüldüğü Meclis Sanayi Komisyonunda muhalefet ve bazı AKP milletvekilleri söz konusu düzenlemeye tepki göstermişti.

Çünkü, bu milletvekillerinin birçoğu bu bankaların üst yönetim kurullarında ya üye, yada danışman vb adlarla geçinemedikleri, 12000 TL. ya ek finans desteği sağladıklarından, kredi kartından aidat alınamayacak olması bankaların gelirlerini de önemli oranda etkileyecektir. Türkiye'de yaklaşık 40 milyonun üzerinde bulunan kredi kartlarından alınacak ortalama 35 liradan aidatların toplamı hesaplandığında 1.5 milyar Türk Lirası gelir ortaya çıkmaktadır.

NEYSE Kİ MUTLU SONUÇ TÜKETİCİLERİMİZ LEHİNDE
Tasarının Meclis Genel Kurulu'ndaki görüşmelerinde ise iktidar ve muhalefet, aidat alınmaması konusunda uzlaşmaya vardı.
Verilen önerge kabul edilerek, madde tasarıdan çıkarıldı.

Düzenlemenin tasarıdan çıkarılması aidat alınmasını da böylece ortadan kaldırmış bulunmaktadır.

DERNEKLER ARASINDAKİ İMTİYAZ FARKLARI ANAYASAYA AYKIRI OLMASINA RAĞMEN YILLARDIR BÖYLE İŞLETİLİYOR

Değerli dostlarımız, sizler için vermiş bulunduğumuz bu mücadelelerimizin finans kaynağı bulmak açısından maalesef bizler DENİZ FENERİ vb Dernekler kadar şanslı değiliz, hatta hiç bile değiliz. Mesela bir Cuma namazı sonrasında, cami avlusunda, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneğine para yardımı toplanması akla gelemeyeceği gibi, bu gibi bir girişimde de bulunsak suç işleriz.

Ama imam kılıklı birtakım mollalar, kol altlarında küçük bir fermuarlı çanta ile, ülke ülke, il il, ilçe ilçe, köy köy, mahalle mahalle gezerek Camii Yaptırma ve Yaşatma, Kuran Kursu Derneklerine parasal yardım toplayabilmektedirler ve Yasal adaletsizlik gereğince de onların yardım toplayabilmeleri serbest ve yasal iken, bizim gibi laik ve demokratik sivil toplum örgütleri için ise yasaktır.

SİZLERİ BULUNDUĞUNUZ İLLERDE VE İLÇELERDE DERNEĞİMİZİN ŞUBELERİNİ KURMAYA VE BAŞKANLARI OLMAYA DAVET EDİYORUZ.

Sizleri bulunduğunuz illerde ve ilçelerde derneğimizin şubelerini kurmaya ve başkanları olmaya davet ediyoruz. Örgütlenmede yerinizi almak isterseniz, hiçbir masraf yapmayacaksınız. Bir adres, bir tabela, doğru ve toplum sevdalısı yedi kurucu üye. Gerisini Genel Merkez olarak bizler destekleyeceğiz.

LÜTFEN BENDE “TÜKORDER” TÜKETİCİYİ KORUMA VE BİLİNÇLENDİRME DERNEĞİ BÜNYESİNDE bulunduğum İL veya İLÇEDE “TÜKORDER” Şubesini Kurabilirim diyorsanız, toplum gönüllüsü olacaksanız, şahsi çıkarlardan öte toplumsal çıkarlara, inanca ve ibadete varsanız, sizleri aramıza bekliyoruz. Fotoğraflı Özgeçmişinizi, lütfen. tukorder@hotmail.com eposta adresimize iletmeniz yeterlidir.

“Biliniz ki, hak, arandıkça anlam taşıyan bir kavramdır.

Haksızlığa uğrayanlar, yasaların kendilerine verdiği yetkileri kullanmaktan korkan, aciz kişilerdir, yetenekli ve güçlü kişiler haklı davalarına sahip çıkar ve asla yorulmazlar, asla yılmazlar.” (Öner SAMANLI)

 
Toplam blog
: 295
: 3087
Kayıt tarihi
: 22.08.08
 
 

Prof.Dr. Öner Samanlı, yıllarını eğitim ve öğretim faaliyetlerine adamış, birçok bilimsel makalen..