Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Haziran '09

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
9496
 

2009 Seviye Belirleme Sınavı 8. Sınıf (SBS 8) Soru ve Cevapları

2009 Seviye Belirleme Sınavı 8. Sınıf (SBS 8) Soru ve Cevapları
 

1 Milyon 28 bin 8. sınıf öğrencisinin yarıştığı, SBS 8 heyecanı az önce son buldu.
Bize de soruları değişik boyutlarıyla yorumlamak düştü.
Aşağıda da okuyacağınız gibi; (B Kitapçığı) Sosyal Bilgiler 12. ve 18. sorularına dikkat çekmek istiyorum. Bu soruların doğruluğu tartışılmalı.

Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler (sosyal bilgiler, inkılap tarihi ve Atatürkçülük, din kültürü ve ahlak bilgisi), yabancı dil (İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca) alanlarından 100 soru için 120 dakika zaman verildi. Bu her soru için öğrencinin 72 saniyesi var demektir. Burada sınav süresiyle ilgili bir ayrıntıyı belirtmekte fayda var.
MEB’nın yayımladığı genelgelerde “özürlü” olarak değerlendirdiği (yanlışlık yapıldığı kanaatindeyim) engelli öğrencilere 30 dakika ek süre verildi. Görme, işitme engeli, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olanlar, otizm ve benzer sendrom yaşayanlar, bedensel engeli (uzuv eksikliği=ampüte) olanlar ve kronik hastalığı bulunanlar tek kişilik salonlarda sınava alındı ve ek süre verildi.

Her sınavda olduğu gibi soruları kolay bulanlar da vardı, zor diyenler de… Bu normal… Milyonun üzerinde çocuğu iki saat süren sınava hazırlık sürecinde yaşadıkları, yaklaşımları, çalışma istekleri, çoğunlukla yoğun stresleri sınava yansıyor.Bu doğal olarak değerlendirmek farklılıklarına yol açıyor. Disiplin anlayışından ödün vermeden çalışıp, iyi bir hazırlık süreci yaşayan, sınavda heyecan ve stres seviyesinin dikkatine engel olmasına izin vermeyen öğrenciler başarılı oldu diyebiliriz.

Peki sorular gerçekte zor mu, yoksa kolay mıydı? Bir öğretmen olarak soruların zorluk derecesinin geçen yıldan farklı olduğunu düşünmüyorum?

Daha çok öğrencinin muhakeme yeteneğini, sahip olduğu bilgiyi kullanma düzeyini, sonuç çıkarma kabiliyetini ölçmeyi amaçlayan sorulardı. Kendi alanım Sosyal Bilimler sorularının aynı anlayışla hazırlandığını söyleyebilirim.

İşte Sosyal Bilgiler (B kitapçığı) sorularının cevap ve yorumları:

1. sorusu bilgi gerektirmeden çözülecek bir soru; verilen bilgilerden C seçeneğindeki “Atatürkçülükte güçler birliği ilkesi esas alınır ifadesi çıkarılamaz.

2. soru da çok kolay çözülecek bir soru; Atatürk’ün dış politika ile ilgili B seçeneğindeki yayılmacıdır ifadesi söylenemez. Doğru cevap B’dir.

3. Sorunun doğru cevabı A seçeneği olup, açıklama Mustafa Kemal’in fikir hayatındaki şekillenmeyi sorgulamaktadır.

4. sorunun doğru cevabı C’dir. Şema çağdaşlaşma için yapılan devrimleri göstermektedir.

5. sorunun cevabı B’dir. Açıklamalar askeri zaferler sonucu gelen siyasi başarıları ortaya koymaktadır.

6. sorunun cevabı B) Sosyokültürel güçtür. Atatürk’ün “1919 yılı Mayısında Samsun’a çıktığım gün elimde, maddi hiçbirkuvvet yoktu. Yalnız büyük Türk milletinin asaletinden doğan ve benim vicdanımı dolduran yüksek ve manevi bir kuvvet vardı. İşte ben bu millî kuvvete, bu Türk milletine güvenerek işe başladım.” Şeklindeki konuşması sosyokültürel gücü gösterir.

7. sorunu doğru cevabı B) İleri görüşlülüğü ve askerî yeteneği... Son derece kolay bir soru...

8. sorunun cevabı D) 1 4 3 2 olup soruyu çözebilmek için iki doğru bilgiye sahip olmak yeterlidir.

9. sorunun cevabı D) Yerleşmede’ dir ki doğruları seçeneklerle eşleştirdiğimizde D açıkta kalmaktadır. Kolay sorudur.

10. sorunun cevabı B) Eğitimin. Karşılıklı konuşmada eğitimin öneminin vurgulandığı kolayca anlaşılmaktadır.

11. sorunun cevabı D) I - II – IV. Zorluk derecesi ortadır.

12. sorunun cevabı “B) Kültür birliğini” olup doğruluğu tartışılacak bir sorudur. “Sivas Kongresi, yurdun her yerinden gelen temsilcilerin katılımı ile gerçekleşti. Kongre’ye katılan temsilciler yaptıkları konuşmalarda mücadelenin millet adına yapıldığını, amaçlarının vatanın kurtuluşu ve milletin bağımsızlığı olduğunu açıkladılar. Kongre’de, Anadolu ve Rumeli’de faaliyet gösteren bütün millî cemiyetlerin “Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti” adı altında birleştirilerek vatanın kurtuluşu için birlikte hareket etmeleri de sağlandı” açıklamasında kültür birliğinin varlığı iddia edilebilir. Çünkü soru "Buna göre, Sivas Kongresi’nin Kurtuluş Savaşı için aşağıdakilerden hangisini sağladığı söylenemez?"e karşılık seçenekler "A) Amaç birliğini B) Kültür birliğini C) Millî birliği D) Güç birliğini" şeklinde belirlenmiş. Kültür birliği olmayan bir milleti bir amaca özelliklede birlikte yaşama veya bağımsızlık amacına yönlendirmek mümkünmüdür. Dikkat edilirse açıklamada "milli cemiyetler", "millet" sözcükleri kullanılıyor. Bunlar bile kültür birliğinin önceden varlığının kanıtıdır.

13. sorunun cevabı D) I - II – III. Beğendiğim sorulardan biridir. Kolay, ancak uzun bir soru... Okumayı sevmeyen öğrencilerin zorlandığını düşünüyorum.

14. sorunun cevabı A) Hukuk Devleti olup Mustafa Kemal Paşa hukuk devletini vurgulamıştır.

15. sorunun cevabı A) Din ve devlet işleri tek bir makamın elinde toplanmıştır.

16. sorunun cevabı D) I - III – IV.

17. sorunun cevabı A) Dünya barışına katkıda bulunmayı. En beğendiğim soru budur. Günümüz sorunlarına duyarlılığı ölçtüğü gibi, Attatürk'ün "Yurtta sulh, cihanda sulh" sözüne gönderme yapabilmektedir.

18. sorunu cevabı C) Milli karaktere uygun olmasına. Burada “Atatürk, inkılaplarını gerçekleştirirken Batılı ülkelerin sahip olduğu kurumları Türkiye’de de oluşturmaya çalışmıştır. Ancak bunu yaparken Batıyı ve Batılı kurumları taklit etmemiş, sadece örnek almıştır. Örnek aldığı kurumların Türk milletine uygun olmasına özen göstermiştir.

Buna göre Atatürk, inkılaplarını yaparken daha çok aşağıdakilerden hangisine önem vermiştir?” açıklama ve soruya bakılacak olursa, açıklamanın “Örnek aldığı kurumların Türk milletine uygun olmasına özen göstermiştir” ifadesi “ A) Akla ve mantığa uygun olmasına” seçeneği bilgisinin de doğru olabileceği yargısını güçlendirmektedir. Tartışılacak sorulardan biridir. Bu soru da altı çizilmesi gerekenler "daha çok" sözcükleridir. Bu "Milli karaktere uygun olmasına özen göstermiştir ifadesini öne çıkarır. Yine de bu güçlü karşı tezlerle doğruluğu çürütülebilecek bir sorudur. Keşke komisyon A) seçeneğindeki "Akla ve mantığa uygun olması" ifadesi yerine başka bir tecih yapsaydı.

19. sorunu cevabı D) Din ve vicdan özgürlüğünün sağlanmasına..

20. sorunun cevabı B) II - III – IV’dir.

Okumayı sevmeyen (çoğunluk öğrenci profili böyle değil mi?) öğrenciler için sıkıcı sorular olmadığını umuyorum.

Sonuç olarak; okumayı seven ve bu sevgisini bol kitap okuyarak ortaya koyan öğrenci kazandı.

Musa Özcan

Uzman Öğretmen

Tüm soru ve cevaplar için

(B Kitapçığı) http://i.milliyet.com.tr/SBS/8SINIF_B.pdf?ver=39

(A Kitapçığı) http://i.milliyet.com.tr/SBS/8SINIF_A.pdf?ver=85

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 171
Toplam yorum
: 184
Toplam mesaj
: 45
Ort. okunma sayısı
: 3307
Kayıt tarihi
: 25.08.07
 
 

Bir ilkbahar sabahı Samsun'da doğmuşum. İlk ve ortaokulu Terme'de, lise öğrenimimi Ünye'de tamala..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster