Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Ağustos '17

 
Kategori
Deneme
 

Haritayı Duvara Asınca Aşağıda Kaldığı İçin Güneye Giderken Aşağı Doğru Gidiyoruz Sanıyoruz

Haritayı Duvara Asınca Aşağıda Kaldığı İçin Güneye Giderken Aşağı Doğru Gidiyoruz Sanıyoruz
 

Haritayı düz koysak da, küreden baksak da okullarda kara tahtaya astığımız haritadan içimize böyle yerleşmiş. Dünya düz olabilir ama bizim için kuzeyi yukarıda güneyi aşağıda.

E çünkü harita duvara asılınca kuzey yukarıda kalıyor, güney aşağıda.

Hatta öyle ki arabayla trenle vs güneye doğru giderken harita gözümüzün önüne geliyor, bir de yokuş aşağı gidiyorsak bir yerde aşağı düşeceğimizi sanıyoruz. Yani Rusya tepede, Afrika aşağıda.

Belki sadece ben öyleyim, psikolojik bir durum bu; ama duvara asılan haritaya göre dünyanın şekli kuzey yukarıda güney aşağıda ve güneye doğru gidiyorsak sanki aşağı doğru gidiyoruz. Gece Afyon’a giderken(orada da yol yokuş aşağı vadinin içinden gidiyor ya)ben bu duyguyu yaşadım.

Bence çoğu insanda bu algı vardır. Yani dünyanın güneyini aşağıda gibi görürüz. Hatta bir ara kutuplardaki buzullar eriyecek denildi. O zaman ben buzul suların kutuplardan aşağı (hatta haritanın üzerinde akıyor gibi) doğru akacağı duygusunu taşıdım. Şimdi bile içimde böyle bir his var, dünyanın düz olduğunu unutuyorum.

Kuzey kutbu yukarı, Güney kutbu aşağı… Bizim algımızda bu böyle… Okullarda haritayı ortaya düz olarak serselerdi belki bu yanlış algı oluşmazsı. Ya da ne bileyim uçakla uzaklara gidildiği zaman dünyanın düz olduğu görülür ve insan bu algıdan kurtulur.

 
Toplam blog
: 6332
: 653
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..