Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

ALİ GALİP AKYILDIRIM

http://blog.milliyet.com.tr/aligalip

30 Ağustos '14

 
Kategori
Deneme
 

Ötekileri anlamak...

Ötekileri anlamak...
 

“Beni bir ben bilirim birde yaradan. Bana bir ben lazım birde anlayan.” Mevlana


“Beni bir ben bilirim birde yaradan. Bana bir ben lazım birde anlayan.” Mevlana

 Hemen hepimiz ‘empati’ sözcüğünün anlamını, yüzeysel de olsa, biliriz hatta birbirimize “Biraz empati yapsana!”deriz. Kısacası, karşımızdakini duygularını hissedebilmeye verilen addır ermpati veya diğer deyimle duygudaşlık.

Empatiyi bazen öylesine yaşarız ki, karşımızda ki insanın yaşadıklarını yaşamışçasına hissedebiliriz. Anlattıklarını öylesine yoğun bir şekilde dinleriz ki, karşımızda ki insanın içinde bulunduğu durumu, duygularını ve düşüncelerini kendimizde yaşarız. 

Hoşgörünün temeli olarak bilinir empati.

"Müslüman, kendi istediği bir şeyi Müslüman kardeşi için istemezse; kâmil iman ile iman etmiş olmaz" der Mevlana.

 Ve devam eder, "İnsan önce kendini değiştirmeli. Kendinizdeki bir değişim öbür huyların da değişmesine sebep olur" der. Hepimizin aynı soy'dan geldiğini vurgular ve hepimizin karşımızdaki insanın durumuna, yaşadıklarına anlayış göstermemizi tembihler. Çünkü hepimiz imtihan dünyasındayız. Birbirimize karşı kin, nefret, kıskançlık beslemek yerine hoşgörülü olmamızı söyler.

 

Dünyanın herhangi bir yerinde açlık varsa, savaş varsa, insanlar zulüm altında ise biz bunların yaşadıklarını hissedemiyorsak sahip olduğumuz duyguları gözden geçirmemiz gerekmektedir.

 

 İnsanı insan yapan temel özellik içinde ki insani duygudur. Bir haksızlık karşısında “bana ne” demek o haksızlığa ortak olmaktır. Bunu bildiğimiz halde, haksızlığa uğrayan birinin neler hissettiğini düşünemiyorsak, insanların sevincini ve üzüntüsünü de paylaşamayız. Duygu paylaşımı hissetmekle başlar.

 

Duyguları hissetmenin en kısa yolunu bir Kızılderili sözü ifade etmektedir. Kızılderililer karşısındakinin duygularını anlamak için kısaca şunu söylerler.”Karşımızdakinin ayakkabısı içinde yürümek” Evet, karşımızda ki insanı anlamanın en iyi yolu, onun ayakkabısını giymektir.

 

Karşımızda ki insana kızabiliriz, hak vermeyebiliriz, onu yanlış bulabiliriz ama onun ayakkabısını giydiğimizde onu anlayabiliriz.

 

Empati sahip olduğumuz düşünceleri değiştirir.

 Sadece karşınızdakinin durumunu hayal etseniz yine de empati yapmış olursunuz. O zaman karşınızdakinin durumu neyse sizin faaliyetleriniz de bu doğrultuda değişecektir. Toplum olarak özellikle son günlerde empati yapmaya şiddetle ihtiyacımız var. Birbirimizi ötekileştirmeden, ayrıştırmadan.    

 Eğer, tabi ki; bu yönde duygu ve düşünceleriniz varsa.

 

Yeni bir yazıda buluşmak dileği ile…

 

 
Toplam blog
: 264
: 396
Kayıt tarihi
: 28.07.14
 
 

1959'da doğdu. Sınıf Öğretmenliği okudu.1979'da Öğretmenlik görevine başladı. Hayatın; okumak, ya..