Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Temmuz '15

 
Kategori
Kitap
 

Akıp giden felsefi kitap

Akıp giden felsefi kitap
 

Akıp gitmek; okunuşu kolay olan, hızlı okunabilen, anlaşılması kolay ve rahat olan kitaplar için kullanandığım bir tanımdır
 
Felsefi türde bir kitap okudum, bendeki felsefi kitaplara olan bakış açısını darmaduman etti. Evet bildiğiniz gibi felsefi kitaplar sanki okunmamak amacıyla yazılır; okurken akmaz, boğar, sıkar, yorar, bezdirir; bazen sabrın son perdesine çıkartır. O yüzden, okuduğum pek çok felsefi kitapta, ya oflayıp pufladım ya da okuyamayıp bıraktım. Akmıyordu, yoruyordu, bezdiriyordu. Bazen felsefi okuma yapamadığım için kendimi aptal hissettiğim oluyordu. Acaba benim zekada mı bir problem var diye soruyordum kendi kendime. Hatta Twittir'da yoğun olarak takıldığım günün birinde, takip ettiğim bir psikiyatr profesörüne sordum: 'Hocam ben felsefi kitapları okuyamıyorum' diye. 'Hayır, bu bir ilgi meselesidir; felsefi kitaplar okuyamıyorsan, felsefi roman okumayı deneyebilirsin' dedi. Ama son günlerde bir kitap okudum, felsefi kitaplara olan bakış açımı darmaduman etti. Demek ki isteyince felsefi kitaplarda akıcı olabiliyormuş. Demek ki isteyince edebiyatın o büyülü anlatımı felsefi kitaplar içinde geçerli olabiliyormuş.
 
Bu algımı yerle bir eden kitap, Alain de Botton'un 'Felsefenin Tesellisi' adlı kitabıdır.
Felsefi kitaplar üzerine algımı belirttiğim bir yazıya, kıymetli bir arkadaşım yorum yapmıştı: 'Bir de Alain de Botton'un Felsefenin Tesellisi adlı kitabını okumanı öneririm' diye. Arkadaşımın tavsiyesini ben de dikkate aldım. İyi ki de almışım. Bu kitap; hem kolay okunuyordu, hem okurken keyiflendiriyordu, hem bilgi veriyordu, hem de felsefe yaparak da rahatlanbileceğini hissettiriyordu.
 
*
 
Alain de Botton ismini çok duydum, ama okumamıştım hiç. Meğer, felsefeyle edebiyatı bir yoğuran kayda değer bir isimmiş.
 
Alain de Botton'u isimce bildiğim için hakkında pek bilgim yoktu; daha çok 20'ncü yüzyıl filozofu sanıyordum. Meğer 1969 doğumluymuş. Henüz 46 yaşında. Ama adama helal olsun, genç yaşta ve hayattayken, dünyaya adını duyurmuş. Hayattayken dedim, birçok ünlü filozofun yazdığı kitaplar sağlıklarında iki binden fazla satmamıştır. Sanatçının, filozofun ve yazarın değeri öldükten sonra bilinir. Alain de Botton, sağlığındayken değeri bilinmiş, pek az şanslı kişiden biridir.
 
Alain de Botton, 1969 yılında İsviçre'de doğmuştur. Şu an İngiltere'de yaşamaktadır. Televizyon programı yapımcılığı ve yazarlık yapmaktadır.
 
*
 
Felsefenin Tesellisi, bir felsefe denizi...
 
Felsefenin Tesellisi, dünyaya damgasını vurmuş filozofları görmek tanımak için çıkılmış bir seyr-ü sefer...
 
Felsefenin Tesellisi, öğreten, sorgulatan, edebiyatın o muhteşem tadına sahip olan bir felsefe pınarı...
 
Sokrates'in felsefesini, 'İnsan fikirden ibarettir, gerisi et ve kemik yığınıdır' algısını hayatında yoğurduğunu, 'Sorgulanmamış bir hayat, yaşanmaya değmez' şeklindeki öğrenme ve sorgulama aşkını, sorgulama aşkının idamına sebep olmasını, adaletin yerin dibine girdiği, cahillerin yargıç olduğu bir mahkemede yargılanıp idam cezasına çarptırılan yargılanmasını, celladın sunduğu baldıran zehrini içmesini, son nefesini verdiği sahneye kadar tekrardan şahit olacaksınız bu kitapta.
 
Antik Yunan filozofu Epüküros'la hayattan zevk almayı, tat almayı, keyif almayı, rahatlığı amaç edinmeyi göreceksiniz, özleyeceksiniz Epüküros felsefesini...
 
Roma İmparatorluğunun filozofu, Neron'un hem hocası hem danışmanı hem de idam cezasına çarptırdığı kişi olan Seneca'ya, Seneca'nın yaşadıklarına ve fikirlerine yolculuk yapacaksınız bu kitapta.
 
Denemelere, felsefeye adanmış bir hayat, Montaigne. Kültürel farlılıklar üzerine,  insan psikolojisindeki yetersizlikler üzerine, Montaigne'yle kafa yoracaksınız bu kitapta.
Scopenhauer'le aşka felsefi bir giriş yapacaksınız. Schopenhauer'in aşkı üreme isteğine bağladığını görüp, ben gibi kızacaksınız ona. Ama aşk üzerine felsefe yapmış ilk filozoflardan biri olduğunu anlayınca kendinize yakın hissedeceksiniz onu.
 
Nietzsche'yle doğaya, düzene, insanlığa ve Tanrıya baş kaldıracaksınız. Hristiyanlığı, benimsenen âhlakı, toplumsal anlayışı acımasızca eleştirecek, Tanrıyı öldüreceksiniz. Nietzsche'nin felsefesini bazen sevecek, bazen de nefret edeceksiniz. 55 yıllık ömrünün trajediyle dolu olduğunu göreceksiniz.
 
*
 
Alain de Botton'un 'Felsefenin Tesellisi' adlı bu kitabı 2000 yılında yayımlanmış, yani Botton bu şahesere 31 yaşında imza atmış.
 
Felsefenin Tesellisi, Say Yayınları tarafından yayımlanmış.
Türkçe'ye Banu Telliioğlu çevirmiş.
Sayfa sayısı 300.
 
-Mustafa Yıldırım - 05.07.2015
 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..