Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Nisan '22

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

A.OĞUZ'LA SÖYLEŞİ (2)

 

EFSANA ÖĞRETMEN ALİ OĞUZ'LA  BİR SÖYLEŞİ 

 

 

A.GÜLER: Sayın Ali Oğuz, doktorunuzu dinledikten sonra sigarayı bırakmak için nasıl bir karar verdiniz?

A.OĞUZ: Ben doktorumu dinledikten sonra sigarayı bırakmaya karar verdim. Ama nasıl? Önceleri, bir günde içtiğim sigara sayısını azaltmayı düşündüm. Bunun için sigaraları ortadan keserek ve çubuk kullanarak yarım yarım içmeyi denedim. Olmadı, bir süre sonra yine eskiye döndüm. Sabahları öğleye kadar sigara içmemeye karar verdim. Bir süre böyle devam ettim. Yine olmadı. Tekrar eski alışkanlığıma döndüm.

Doğduğumda ağzımda sigara yoktu. Bu kötü alışkanlık ben de sonradan oluştuğuna göre bunu bırakabilirim düşüncesi bende hâkim oldu. Sigarayı bıraktım. Üç dört gün nikotin ve sigaranın meydana getirdiği el alışkanlığı ile mücadele ettim. Farkında olmadan elim cebime gidiyor sigara ve kibrit arıyordu. Bu arada sigara içme isteği geldiğinde sakız, akide şekeri, çerezle ve kendimi işe vererek oyalandım. Değerli eşim bu konuda bana çok destek oldu. Derken on beş gün sigara içmedim. On beş gün sonra sigara dumanından rahatsız olan bir insan olmuştum. Artık sigara içilen ortamlardan kaçar oldum.  On beş gün sonunda bir ziyafete gitmiştim. Bana sigara ikram ettiler.  Bıraktığımı söyledim. Ancak bir tane içmekle bir şey olmayacağını söyleyerek içmem için ısrar ettiler. Kendi kendime nasıl olsa bıraktım bundan sonra devamlı içme alışkanlığım tekrar oluşmaz diye düşündüm. Bir sigara içtim, ertesi gün farkına sile varmadaneski alışkanlığın yarattığı refleksle sigara paketi cebime girmiş ve on beş günlük çaba boşa gitmişti.  Çok üzülmüştüm, kendime kızmıştım. Sigarayı bırakmak için yeni bir arayış içine girdim.

Bir gün gazete bir fıkra okudum: Çok hasta bir adam doktora gitmiş. Doktor hastayı muayene ettikten sonra, derhal sigarayı bırakması gerektiğini söylemiş. Hasta, nasıl bırakayım? Doktor bey. Sigarayı bırakmak çok zor demiş. Doktor da hastaya neresi zor kardeşim? Ben şimdiye kadar binlerce defa bıraktım diye cevap vermiş. Bu fıkra bana şu güzel mesajı verdi. Sigarayı bıraktıktan sonra her ne surette olursa olsun, kesinlikle bit tek sigara içilmemesi gerekir.  Sigarayı bıraktıktan sonra içilecek tek sigara yeni bir tiryakiliğin başlangıcı olacak. Yeter ki sabırlı ve mantıklı hareket edilsin. Kendime: Unutma seni tiryakiliğe götüren bir tek sigara idi.   

A.GÜLER: Buraya kadar sigara konusunda ve tiryakiliği bağlamında takdire değer bilgiler verdiniz.  Ailenizin değerli eşinizin de size yardımları olmuştur sanıyorum. Peki, kaç yıl sonra sigarayı bıraktınız?  

A.OĞUZ:  Sayın Güler, inanın sigarayı içtiğim zaman hem kendimden ve hem de ailemden utanıyordum. Bir kere tiryaki olmuştum. Maddi ve manevi açıdan da çok zorluklar geçirdim. Bunu öğrencilerime de açıkladığım zaman öğretmenliğimden de utanıyordum. Artık sigarayı bırakmaya karar verdim. Yaklaşık on yıl sigara içtikten sonra sigarayı bırakmayı karar verdim. Sigarayı bırakmaya karar verdiğim gün dördüncü sigara paketini açmıştım. (Haziran 1965) 

Sigarayı bırakmayı bir tatil günü sabahı başladım. İş stresinden uzak olmam işimi kolaylaştıracaktı. Değerli eşim de bana bu konuda yardımcı oldu. Meyve ve çerezi yanımdan eksik etmedi. Eşim de ben de sabır ederek bu kötü alışkanlıktan kurtulmaya çalıştım. İlk iki gün içinde sigara dumanından rahatsız olur duruma geldim. Bir hafta sonra yediğim yemeğin lezzetini, elime aldığım çiçeğin kokusunu almaya başladım. Sabahları o korkunç ve iğrenç öksürükten kurtuldum. İştahım ve uykularım düzene girdi. Ogün sonra kilo almaya başladığımı ve yüzüme renk geldiğini öğrendim. Vücuduma zindelik ve kuvvet geldi sanki yeniden doğmuşum. Etrafımı rahatsız etmediğim, çocuklarımın sağlığına zarar vermediğim için çok huzurluydum. Çocuklarımızı sağlıklı büyüttüğümüz ve onlara kötü örnek olmadığım için çok mutluydum.

Görevimi yapmak için ihtiyacım olan güce kavuşmuştum. Bitkin halim gitmiş, onun yerine sağlıklı bir enerji gelmişti.  Artık cebimde sigara tütünü ve rahatsız edici kokusu yoktu. Sigara almak için özel bir zaman ve para harcamıyordum. Ağzımdan başkaları rahatsız edecek bir sigara kokusu da gelmiyordu.  Çocuklarıma ve öğrencilerime kötü örnek te olmuyordum.  Arkadaşlarımla karşılıklı konuşmalarda artık hiçbir kimseyi rahatsız etmiyordum. Eşim ve çocuklarım kül tablasının kötü kokusundan ve onu temizlemekten kurtulmuştu. Evimin badanası ve perdeleri eskisi gibi çabuk kirlenmiyordu. Evimdeki kötü sigara kokusu gitmiş yerine temiz hava gelmişti. Ellerimdeki ve dişlerimdeki kahverengi lekeler yok olmuştu. Cildimdeki sivilceler kaybolmuştu. Şimdi öksürüklerim azalmaya başlamıştı. 20 gün sonra öksürüğüm kesilmiş ve sabahları çektiğim öksürük işkencesinden, mide ağrısı ve ekşimelerden, başarılarından kurtulmuştum. Uykularım düzene girmiş, sigaranın hayatımdaki işkencesinden kurtulmuş, yaşamanın mutluluğunu bulmuş ve Dünyaya yeniden gelmiştim.

A.GÜLER: Sayın Ali Oğuz, sigaranın sizin üzerindeki etkilerini ve vermiş olduğu ağır işkencelerinden söz ettiniz.  Şahsınızda olsun ve evinizde olsun sigaranın yapmış olduğu etkilerini bir bir anlattınız. Yaşamış olduğunuz sabır ve çabalardan sonra sigarayı tümüyle bıraktığınızı ifade ediyorsunuz. Sigaranın maddi yönden de size bir etkisi oldu mu?   

A.OĞUZ: Sayın Güler, sigarının manevi yönde üzerinde ve hatta evimizde kötü bir etki yaptığı gibi maddi yönden yani parasal yönden de etki yaptığını söyleyebilirim.

Maaşımın 1/10’nu hiç bir faydası olmayan sigara harcamalarına gidiyordu. Görevli olduğum okulda, yardımlaşma sandığı oluşturmuştuk. Bir gün, yardımcı hizmetler personelinden sigara tiryakisi bir memurum odama gelerek, çocuğuna ayakkabı almak içen sandıktan para çekmek istediğini söyledi. Aldığı maaşı ile normal ihtiyaçlarını karşılamış ancak, bir çift çocuk ayakkabısı alacak parası kalmamıştı. Kendisine günde ne kadar sigara içtiğini 44sordum. İçtiği sigara cinsine göre bir ayda sigaraya verdiği parayı hesapladık Sigaraya bir ayda verdiği para ile iki çift çocuk ayakkabısı alabilirdi. Kendisine çocuğunun ayakkabı parasını sigaraya harcadığını, buna hakkı olup olmadığını sordum. Sonra sigarayı nasıl bıraktığımı anlattım.   

 

O çayını yudumlarken beni dikkatle dinliyordu.  Haklısınız müdür bey, bende sigarayı bırakmaya çalışacağım tavsiyeniz için teşekkür ederim dedi. Yardımlaşma Sandığından para aldı ve çocuğuna ayakkabı almak için ayrıldı. On bey gün sonra görüştüğümüzde, bana sigarayı bıraktığını söylediğinde çok sevinmişti.

 

Personelimle yaptığımız bu basit hesap beni de etkiledi. Sigarayı bıraktıktan sonra sigara için yaptığım harcamaların daha yararlı şekle döndüğünü belgelemem gerekir diye düşündüm.  Sigara parasını nasıl değerlendirecektim?  Her ay sigara parasını biriktirmeye karar verdim. Sigarayı bıraktıktan sonra aldığım ilk maaşımdan bir aylık sigara tutarını biriktirmek üzere eşime verdim. Ancak ay sonuna doğru o parayı da harcamak zorunda kaldık.  Bu şekilde

getirmem gerekiyordu. Sigarayı bıraktığım ikinci ay maaşımı aldım, borçlarımı ödemek için çarşıya gittim. Beyaz eşya satan bir pankart vardı. Buzdolapları 17 ay taksitle satılıyordu. Taksitler bir aylık sigara harcamanın tutarı kadardı. Evimizde de buzdolabı yoktu. Tereddüt etmeden o aylık sigara paramı ilk taksit olarak ödedim. Ve evime bir buzdolabı aldım. Bir ayda harcayacağım sigara parasını düzenli olarak buzdolabının taksitlerini 17 ayda ödedim.17 aylık sigara param evimin mutfağında bir buzdolabı olarak duruyordu.

Bundan sonra aylık sigara parası tutarı kadar taksit ödeyerek evimin ihtiyacı olan eşyaları almaya, başladım. Bir süre sonra, çamaşır makinesi, elektrik süpürgesi, büyük makaralı teyp, otomatik ütü, düdüklü tencere, koltuk, büfe sahibi olmuştum. Şu anda oturduğum dairemin kooperatif taksitlerinin yarısını da sigara parası olarak ödedim. Sonra ki yıllarda da bu uygulamayı devam ettirdim. Sayın Güler, yaptığım harcamalarla sonra yıllara da devam ettirdim. Evimin yenilecek eşyaları, benim veya çocuklarımın giyecekleri, teknolojik yeniliklerin kazandırdığı evde kullanılabilecek cihazları sigara parası ile aldım. Bu konuyu size anlattığım günlerde 2021 Mart ayında sigarayı bırakalı 56 yıl oldu.

A.GÜLER: Sayın Ali Oğuz sigara konusunda sözümüz bir hayli uzadı. Siz şayet geçen 56 yıl içinde sigaraya devam etseydiniz, bu günkü fiyatla acaba geçen 56 yıl içinde ne kadar para harcardınız? Vücudunuza vermiş olduğu zararlar da cabası?

A.OĞUZ: Sayın Abdülkadir Güler,  ben 1965 yılından bu yana bir hesap yaptım. 1965 yılında günde en az iki paket sigara tüketirdim. 1965 yılında günde iki paket içtiğim sigaranın tutarı, yaklaşık 3,5 dolardı. Bir hesapla ayda 100 dolar demeti. Bir yıllık 1200 dolar ederdi. 56 yılda ise 67 200

Dolar 2021 Mart kuruna göre sigaraya ödenecek toplam dolar! TL karşılığı 504. 000.000. TL olacaktı. Buda bulduğum yerde 2 daire ve 3 otomobil değerinde boşa harcanmış para demektir. ( 67 200 doların 25 Mart 2022 yılın kuruna göre harcanan parayı da lütfen sizler hesaplayınız ).

Başka bir deyimle vücudumu yıpratmak ve sağlığımı bozmak için bu kadar para harcayacaktım. Bu tabloya bakıyor ve sigarayı bıraktığım için büyük huzur duyuyor, eşime, çocuklarıma ve öğrencilerime karşı kendimi artık suçlu hissetmiyorum, sigara içmediğim için çevremi de rahatsız etmediğim için ne çok mutlu oluyorum. Öte yanda sigaranın verdiği sağlıkla ilgili zararları: Bu konuda fikirlerimi açıklarken, günlük bir gazetede“ YENİ SİGARA HASTALIKLARI”  başlıklı bir yazı gördüm. Bu yazıda: Böbrek, pankreas, mide kanseri, aort yırtılması, kronik, lösemi, katarak,  Zatürre gibi hastalıklara sebep olurdu.

 

2021 Yılında da Coronavirüs 19 hastalığına da kucak açtığı belertilmektedir. İnsan irade sahibidir. Önemli olan bu iradenizi keşfetmeniz ve bunu kullanarak kötü alışkanlıklarımızdan kurtulmanız için çaba göstermenizdir.  Bu yazıyı okuduktan sonra aklınıza mutlaka sigarayı bırakma isteği gelmiştir. Hiç geciktirmeden hemen sigara bırakınız. Her ne olursa olsun çok mutlu ve üzüntülü günlerinizde kesinlikle sigara içmeyiniz. Kendinize söz veriniz. Bu konuda sizlere ikram edilecek sigara ikramlarını gönül rahatlığı ve cesaretinizle uygun şekilde hiç bir kimseyi kırmadan bu ikramı kabul etmeyiniz.

Bu duygularınızın sizi sağlığa, mutluluğa ve ekonomik rahatlığa eriştireceğine göreceksiniz. Bu güzel duyguları sizlerin de tatmanız, mutlu huzurlu ve sağlıklı günler yaşamanız dolu diklerimizle. (  Mart 2021 )

 

A.GÜLER: Sayın Ali Oğuz Hocam, deneyimli bir eğitimci olarak, sigaranın tiryakiliği, bunu bırakmanın zorluklarını, üzerinizde bıraktığı maddi ve manevi etkileri konusunda bize vermiş olduğunuz değerli ve kalıcı bilgilerinizden dolayı teşekkür ediyor, bundan böyle sizlere selam ve saygılarımla sağlıklı günler diliyorum.

A. OĞUZ: Sayın Güler, bana da sigara konusunda anlatma fırsatı verdiğiniz için ben de teşekkür ediyorum. Bu söyleşimizden dolayı sigarayı bırakan olursa ben de mutluluk duyacağım. Selam ve sevgilerimle. ( 1 )

 

1-    Emekli M.E. B. Başmüfettişi Ali Oğuz’la ilgili geniş bilgi: Söke’de İz Bırakanlar (Araştırma, İnceleme, Biyografi) Abdülkadir Güler-  Söke Cumhuriyet Matbaası- 2017

NOT:  Sigaranın zararlı yanında bir de bir atasözümüz var: 

          “ Sigara içenin evine hırsız giremez “ derler.

2-   Söke Ekspres 01 Nisan 2022

                            -----------------------------------

1-   Söke Ekspres Mart 2022

2-   Milliyet Blog Mart 2022

 

 

 

 

 

    Abdülkadir GÜLER

    01 Nisan 2022- SÖKE

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..