Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Nisan '09

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Aranılan öğretmen olmak

Herşeyin başı “Eğitim” demiştik. Eğitimin en önemli unsuru şüphesiz ÖĞRETMEN’ dir.

Öğrencilik döneminizde sizin hiç unutamadığınız bir veya birkaç öğretmeniniz oldu mu? Mutlaka olmuştur. Onları niçin unutamadığınızı hiç düşündünüz mü? Bende iz bırakan öğretmenlerimi hatırlıyorum. Aydın Lisesi – Ortaokul kısmında öğrenci iken hiç unutamadığım İngilizce öğretmenim Sn. Meral Özçöllü idi. O’nu her an gülümseyen yüzü, hoşgörüsü, dersini sevdirmek için gayret edişi, öğrencilerine hedef göstererek yönlendirişi, kısacası –öğretmenliği- ile hâla takdirle anıyorum. Bu yazımı ona ve onun gibi olan “Öğretmenler” imize armağan ediyorum.

Konuya, “ Öğretmenlik nedir? ” sorusunun yanıtını aramakla girelim. Kısaca tanımlayacak olursak,

“ Öğretmenlik; özel alan eğitimi alan, pedagojik formasyonu olan, genel kültür isteyen özel bir ihtisas mesleğidir. Bir başka ifadeyle, öğretmenlik mesleği, insan ve toplum mimarlığı ve insan performansı mühendisliğidir. Bunun içindir ki, öğretmenler, eğitimdeki değişik organizasyonların en değerli varlıklarıdır.”

“ Öğretmen, çağdaş toplumun bilinçli ve aydın, mesleğinin yeterli ve yetenekli bir üyesidir. ”

“ Bu üye, eğitimi bir bütün olarak görebilmek, belirli bir öğretim alanında uzmanlaşmak, mesleki bilgi ve becerilerini etkili olarak uygulamak durumundadır.”

21 yılını yönetici ve öğretmenlik, 15 yılını da Bakanlık müfettişiliği yapmış bir eğitimci olarak amacım, değerli öğretmenlerimize “ Ne yapacaklarını değil, ne yaparlarsa ne olacağını” göstermektir. Bu bağlamda;

Dr. Robert M. Swerdlov diyor ki,

“ Her zaman yaptığınızı, daima yaparsanız ,

Her zaman elinizde olanı, elde edersiniz.”

Bana göre, bu sözler başarılı bir öğretmenin özeliklerini yansıtmaktadır. Öyleyse,

Başarılı bir Öğretmende bulunması gereken 5 Beceri nedir?

• Hareket Özelliği : Öğretmen derste sesini kontrol edebilmeli, beden dilini kullanabilmeli, öğrencilerinin kendisini gözleriyle takip etmelerini sağlamalı ve öğrencilerini ismen anımsayabilmelidir. Derste bir yerde sabit durmamalı, hareket halinde olmalıdır.

• Geliştirme Özelliği : Öğretmen alan bilgisini - sürekli- geliştirmeli, ana sınıflarında bile bilgisayarla tanışan öğrencileri hesaba katarsak, teknoloji kullanımını mutlaka bilmelidir. Yoksa, Dr. Robert M. Swerdlov’un dediği gibi yerinde sayar.

• Yönetim Özelliği: Öğretmen sınıf yönetimini bildiği kadar, en azından veliler ve arkadaşlarıyla yapılan toplantıları yönetebilmelidir.

• Yazma Özelliği: Öğretmen dersine –yazarak- planlı girmeli, konulara ilişkin araç-gereçleri hazır etmeli, en önemlisi de öğrencilerini tanımalıdır.

• Satış Özelliği: Öğretmen –dersinin sevdirmek için-iyi bir satıcı olmalı, öğrencilerine dersi, konuyu, projeyi aktarmasını bilmelidir. Öğrenci merkezli öğretimi uygulamalıdır.

Bu becerilere sahip başarılı bir öğretmenin,

“ Profesyonel oyuncu”, “ teknolojiyi kullanan biri”, “yönetici”, ”yazar” ve “satıcı” olması gereklidir.

Size birisi, “filanca öğretmenimi hiç unutamadım” derse - hiç şüpheniz olmasın – o öğretmen yukarıda sıraladığımız özellikleri kendisinde toplamış ve başarıya ulaşmak için de, kendini öğrencilerine mutlaka sevdirmiştir.

Bu açıklamalardan sonra, benimle hemfikir olduğunuzu düşünüyorum.

Bir sınıfta, “Sıkıntılı Öğrenci” ve “Yorgun Öğretmen”in bulunması, kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri ile yaratılan sınıf ortamına bağlıdır.

Öğretmenle öğrenci – TV. alıcı ve vericisi gibi - aynı frekansta olurlarsa, bilgi alışverişi sağlanır. Ancak, bunun “tatlı dil” ve “güler yüz” ile sağlandığı hatırdan çıkarılmamalıdır.

Unutmayınız ki ; “Öğrencinin beyni paraşüt gibidir. Açık olduğunda işe yarar…”

Değerli Öğretmenlerimize – deneyim ve gözlemlerime dayanarak- diyorum ki;

EĞER SİZ ,

• Sınıfta profesyonel bir oyuncu,

• Hatalara karşı hoşgörülü ,

• Öğrencilerini konuşturmak için ödüllendiren,

• Hata yaptıklarında dahi onları cesaretlendiren,

• Öğrencilerinin adlarını bilen,

• Onlara karşı dostça davranan,

• Zaman zaman şaka yapabilen,

• Öğretmeyi ve öğrencileri seven,

• Eğitim araç-gereci ile teknolojiyi sınıfta kullanabilen,

• Sınavdan önce mutlaka öğreten,

• Derslere sürekli amaca uygun bir ders planıyla hazırlanan,

• “Neyi, niçin, ne zaman, nasıl” öğreteceği konusunda kendisinden emin olan,

• Sabırlı, öğretmenlik heyecanını asla yitirmeyen,

• Örnek davranış gösteren,

• Öğrencilerin seviyesine göre konuları anlatan,

• Her şeyi bildiğine inanmayan,

• Branşındaki gelişmeleri sürekli izleyen,

• Sınıf yönetimi iyi bilen,

• Öğrencilerine konuşma fırsatı veren, derse katılımını sağlayan,

• Öğrencilerini notla korkutmayan,

• Öğrencilerini ve işini seven,

• Sınıfta boşuna zaman harcamayan,

• Tahtayı çok kullanmayan,

• Belli bir zaman diliminde tek şey öğreten,

• Öğrencilerinin ihtiyaçlarını anlayan ve onları ciddiye alan,

• Alanında uzmanlaşan,

• Hoşgörü sahibi, kendisine güvenen,

• Araştırmayı seven, karar verebilen,

• Sevgi ve saygıya dayalı bir otoritesi olan, biri iseniz ;


işte o zaman “SİZ”, “ARANILAN BİR ÖĞRETMEN” siniz.


Tüm öğretmenlerimize çalışmalarında başarılar dilerim.

Sevgi ve saygılarımla…


Ali İhsan ÖZÇAKIR.

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

web. Sitesi: aliihsanozcakir.googlepages.com

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..