Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ağustos '17

 
Kategori
Çocuk Sağlığı
 

Bebeğe Mama başlamak

Bebeğe Mama başlamak
 

Merhaba ,

 

İlk yazım bebeğine mama başlayan bir anneyle ilgili. Aslında bu şekilde bir sürü örnek var ancak bu son gelen hasta nedeniyle bu durumu paylaşmaya karar verdim.

Muayenehaneye gelen bebek 50 günlük erkek bebekti. Sorunsuz bir doğumu olan bu bebeğin annesi bebeğine mama başladığını ve 1 haftadır kabızlık problemi yaşadığını , sonrasında da fitil verdiğini ve bir kez dışkılama yaptığını ancak daha sonra tekrar 3-4 gün boyunca kaka yapmadığını ifade etti.

 

Şimdi buradaki problemleri dikkate alırsak eğer;

1. Anne neden çocuğuna mama başlamak istedi?

2. Bebek neden kabızlık yaşadı?

3. Sonrasında fitil vermek doğru bir yaklaşım mıydı?

 

Hasta bu şikayetleri anlattığında kafamda bu problemler canlandı.

İlk sorumu anneye sordum.

-Neden çocuğunuza mama başladınız?

-Hocam, çocuğum doymuyordu sürekli ağlıyor ve meme istiyordu. Bir kez mama denedikten sonra çok güzel uyuduğunu gördüm ve sütümün yetmediğine kanaat getirdim.

 

Şimdi  diğer bir sorun ? Acaba cidden sütü yetersiz miydi?

Çocuk doktorları olarak bu soruyla çok sık karşılaşırız. Bu sorunun cevabı için elimizde birkaç kriter mevcuttur.

Bunlardan en temel olanları; bebek günde 5-7 kez idrar; 2-3 kez dışkı yapıyor mu?

günlük kilo alımı yeterli mi ?

günlük kilo alımı için ilk 3 ayda Dünya Sağlık Örgütü 25-30 gr/gün ü normal olarak değerlendirmektedir.

Bu hastamız idrarını da dışkısını da yeteri kadar yapıyordu.

kilo alımı da 35 gr/gün olarak hesaplanmıştı.

Muayenesinde de özellik yoktu.

Özetle annenin sütü yeterliydi.

 

Gelelim fitil kullanımına . Son derece yanlış bir uygulama. Fitil kullanmanın yanlış olduğundan bahsetmiyorum. Bu durum için yanlış diyorum. Fitil içerisine parasetamol bulunduran makattan uygulanan bir ilaç. Yani ağrı kesici/ateş düşürücüdür. Kabızlık ile yakından uzaktan alakası yoktur.

Anne burada bebeğine gereksiz yere ateş düşürücü vermiştir.

 

Sonuçta annenin sütünün yeterli olduğuna anneyi ikna ettim ve 1 hafta sonra kontrole çağırdım.

Bebek kakasını tekrar düzenli olarak yapmaya başlamıştı anne mutluydu. Ben de mutluydum :)

 

TARTIŞMA

 

Sütüm yetmiyor şikayeti çoğu annede var. İlk 6 ay sadece anne sütü sloganı tüm dünyada normal büyüyen çocuklar için geçerli. Ancak yapılan istatistiklere göre emzirme oranı %30'lar seviyesinde.

Anne sütünün faydaları ayrı bir başlık konusu.

Burada sütü artırmak için annelerin yapması gereken en temel 3 şeyden bahsedeceğim.

1. Ağzınızın kuruduğunu hissetmeyeceksiniz.O derece bol su içeceksiniz. Ağzınız kuruduysa vücudunuzda su azalmıştır. Su azalmışsa süt yapımı da azalmıştır.

2. Sık sık emzireceksiniz.

3. Hep olumlu düşünecek , etrafınızda olumsuz düşünceler besleyen kişileri yanınıza yaklaştırmayacaksınız.

Gerisi hikaye, soğan sarımsak yemek, bulgur yemek , çikolata yemek vsvs .Günlük dengeli olarak besleniyorsanız zaten başka hiçbir şeye gerek yok. Spesifik olarak bir gıdayı sürekli tüketmek anlamsızdır.

 
Toplam blog
: 3
: 147
Kayıt tarihi
: 02.08.17
 
 

Hatay Samandağ Devlet Hastanesi'nde çocuk doktoru olarak çalışmaktayım . ..