Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Kasım '06

 
Kategori
Teknoloji
 

Bilgisayarınıza RAM terfisi..!

Bilgisayarınıza RAM terfisi..!
 

Dizüstü bilgisayarımı alırken o günkü imkanlar dahilinde 512MB SDRAM'li bir modeli tercih etmiştim. Nasıl olsa ilerleyen dönemde gerekirse RAM ilavesi yaparım diyordum. Aslında işin gerçeği kullandığım işletim sistemi Windows XP' ydi ve bu işletim sistemi için optimum RAM miktarı 512MB' dı. Bunun üzerindeki miktar az da olsa bir performans artışı sağlayacaktı; ancak bu düşünüldüğü gibi 2 katı olmayacaktı. Ama ardı ardına açılan programlar sözkonusu olduğunda belki bu kapasite kendini gösterebilecekti.

Windows' un çalışma prensibi bellidir. Programlar öncelikle fiziksel belleğe taşınır, eğer fiziksel bellek yani RAM miktarı yeterli değilse Windows bu sefer sabit diskinize yönelerek burada tanımladığı bir alanı RAM gibi kullanmaya başlar. Bildiğimiz bellek modülünün bir veriye erişim hızı bir sabit diskten binlerce defa hızlı olduğuna göre bu işlemin doğuracağı performans kaybı büyük olacaktır. Bu nedenle fiziksel bellek miktarının doğru seçilmesi iyi bir performans elde etmek için kaçınılmaz olmaktadır. Sınır miktar XP için 256MB olmakla beraber optimum miktar 512MB olarak verilmektedir.

Gelelim benim durumuma. Son dönemde dizüstü bilgisayarımın bellek mikarını 1GB'a çıkarmak için fırsat kolluyordum. Ancak ortada bir kötü durum vardı. O da bilgisayarın birçok modelde olduğu gibi sadece 2 adet bellek yuvasına sahip olması ve benim bilgisayarımın bellek kapasitesini de 2x256MB modüllerin oluşturmasıydı. Eğer 512MB sadece bir modülden oluşsaydı bir tane daha satın alır, 1GB kapasiteye erişirdim. Şimdi ise eski modüllerimin elimde kalma ihtimali vardı.

Sonunda güzel haber bir arkadaşımdan geldi. Arkadaşımın elinde bir adet 512MB SDRAM vardı. O bana bu modülü verecek ben de ona 2x256MB modüllerini verecektim. Böylece bana ilave bir yer açılacaktı. Arkadaşımdan modülü alıp işe koyuldum. Yalnız modül üzerinde belirleyici bir tanımlama yoktu. Modül eskiydi yani DDR tipindeydi (Son dönem DDR2' ler piyasada) dolayısıyla benim dizüstü bu modüllere uygundu. Ancak benim elimdekiler ile bu yeni gelen arasında bir hız farklılığı olup olmadığını bulmak gerekiyordu. Sonuçta daha hızlıyı verip, daha yavaşı almak pek mantıklı olmazdı.

Bu işi yapmak da oldukça kolaydı. Bilgisayar dünyasında bu amaçla kullanılabilecek onlarca program olmakla beraber benim aklıma eski dost, -mahallemizin donanım doktoru- Dr.Hardware programı geldi. İnternetten 2006 deneme sürümünü indirdim. Önce kendi RAM' lerimle ilgili bilgileri ve ölçümleri, ardından arkadaşımdan aldığım RAM' le ilgili verileri topladım.

Sonuçlar çok ilginçti. Benim RAM' lerin veri yolu hızları 167MHz, diğerinin 133MHz; benim RAM' lerin kendi çalışma frekansı 333MHz iken diğerinin 266MHz' di. Dr.Hardware programı ile yaptığım belleğe okuma, yazma vb.. testler de benim RAM' lerin daha hızlı ve kaliteli olduğunu gösteriyordu. Ayrıca arkadaşımdan aldığım RAM' in benimkilere göre daha çok ısınması da pek artı bir durum değildi. Az ısınma elektronik ürünün kararlı çalışmasına ve uzun ömürlü olmasına önemli bir işarettir.

Doğal olarak bu değişiklikten bu koşullarda vazgeçtim. Öyle ya pirince giderken evdeki bulgurdan olmak pek anlamlı olmazdı. Ancak arayışlarım devam ediyor:))

Hoşcakalın..

 
Toplam blog
: 410
: 3283
Kayıt tarihi
: 13.04.06
 
 

Bilgisayar, elektronik, internet alanındaki son gelişmeler. Tüketici elektroniğindeki trendler. Otom..