Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Şubat '17

 
Kategori
Yolculuk
Okunma Sayısı
4195
 

Bir gemide kaç kaptan bulunur?

Bir gemide kaç kaptan bulunur?
 

Çizim, Yücel Evren


Boğaz kıyısında güzel bir mekanda oturup kahvenizi yudumlarken Karadeniz yönüne, Marmara yönüne giden pek çok gemi görürsünüz.

Çeşit çeşittirler.

Tanker, yük gemisi, feribot, Ro Ro yük gemisi, balıkçı gemisi, yat, eğitim gemisi, lüks yolcu gemisi…

Bu gemilerde çeşitli kademelerde insanlar çalışır. Bunların hepsine birden “gemi adamı” denir.

Geminin kaptanı, zabitleri, zabit yardımcıları, stajyerleri, tayfaları…

Her birinin bir görevi vardır.

Kaptandan sonra geminin sevk ve idaresinden sorumlu kişiye “zabit” denir.

Zabit, halk arasında “2. Kaptan” olarak da adlandırılır. 2. Zabite 3. Kaptan da denir. Yani bir gemide “tek kaptan” değil, birden fazla kaptan bulunur.

Geminin sevk ve idaresinden sorumlu kişiye kaptan denir. Gemi büyüklüğüne ve türüne göre muhtelif kaptanlar vardır. Uzak yol kaptanı,  Kaptan, sınırlı kaptan, kaptandan sonra gelen zabit’ler, sınırlı zabitler, makinistler, mühendisler, telsiz zabitleri, doktorlar, hemşireler, aşçılar, stajyerler…

Her bir personelin türlü görevleri ve yetkileri vardır.

Gemi adamı olmak için çok sıkı şartlar ve aşılması gereken yeterlilik koşulları vardır. Öyle her önüne gelen gemi adamı olamaz.

Kaptan, zabit… gibi gemiyi 1. Ve 2. Derece yönetmekten sorumlu personel olabilmek için ise adeta ağzınızla kuş tutmanız gerekir.

Bir bakıma gemi yönetmek devlet yönetmeye de benzer.

Yönetim tarzında yaşamlarından sorumlu bulunulan kişi sayısı belirleyicidir. Çünkü gemicilik tehlikeli bir iştir.

Sözgelimi 100 ve daha fazla yolcu taşıyan gemilerde kaptan, sınırlı kaptan, uzunyol kaptanı gibi ünvanlara sahip olunması şartı vardır.

Bilindiği üzere gemiler büyük denizlere, okyanuslara açıldığında gece gündüz yol alırlar.

İşte bu durumda örneğin bir kaptan hiç uyumadan günlerce, haftalarca çalışamayacağına göre birden fazla vardiya şartı getirilmiştir. Vardiyalı çalışma zorunluluğu nedeniyle gemide ihtiyaç duyulan tüm personel gibi kaptan sayısı da zorunlu olarak artar.

Yani bir gemide birden fazla kaptan olmaz mı?

Olur.

Üstelik de şarttır.

Olmazsa gemi kayalara bindirir.

Not: yukarıdaki bilgiler Ulaştırma Bakanlığı Gemi Adamları Yönetmeliği’nden derlenmiştir.

Kenan IŞIK

Matilla bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Gemi yönetmek elbette ki devlet yönetmeye benzer. Ancak devlet yönetmek büyüklükleri oranında bir gemi yönetmekten çok daha zordur, çünkü son derece komplike ve binlerce parametresi olan bir iştir. İşin garibi şudur ki gemilerde çalışacak olanlardan kaptanından en acemi tayfasına kadar üst düzeyde eğitim ve kualifakasyon beklenir. Ama gelin görün ki devleti yönetecek insanlardan DEMOKRASİ gereği sadece ve sadece halk tarafından seçilmiş olmak beklenir. Bu nedenle de ben senelerdir DEMOKRASİ dediğimiz siyaset biçiminin insanlık tarihinin şimdiye kadar yaptığı en aptalca keşif olduğunu düşünür ve savunurum. Canlı bir örnek vermek gerekirse Bülent Ecevit 1ki defa Türkiyenin başbakanı olmuş ve Türkiye her ikisinde de ekonomik krizler nedeniyle karaya oturmuş ve her seferinde de kazanın bedelleri halka fatura edilmiştir. İşin en komik tarafı da acemi kaptan Bülent Ecevit'de halen çok saygı bir devlet adamı olarak algılanır. Halkın kulağına küpe olsun... Sevgi ve selamlarıml

Matilla 
 27.02.2017 15:48
Cevap :
Teşekkürler sn. Atilla, sağlıkla  27.02.2017 19:06
 

:)

yucel evren 
 27.02.2017 8:58
Cevap :
Selamlar üstadım...  27.02.2017 10:45
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 432
Toplam yorum
: 641
Toplam mesaj
: 10
Ort. okunma sayısı
: 2897
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

Mülkiye mezunuyum. Emekli müfettişim. Ankara'da yaşıyorum. S'oligarşi isimli kitabı yazdım. Kitap..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster