Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Bashico Doğal Anneyim Başak Pirtini

http://blog.milliyet.com.tr/bashico

04 Eylül '12

 
Kategori
Organik Ürünler
 

Bulaşıklar, çamaşırlar ve yerler için doğal deterjanlar

Bulaşıklar, çamaşırlar ve yerler için doğal deterjanlar
 

Evde kullandığım deterjanlar kedilerime sonra yerlerde sürünen çocuklarıma zarar vermesin diyerek başlamıştım. Uzun bir süredir evdeki standart deterjanlara alternatifler arayıp duruyordum. Kendime göre seçtiğim ve uyguladığım yöntemler zaman içinde şu şekilde gelişti. Merak eden annelerle paylaşıyorum:

Bulaşık makinası deterjanı:

1. Arap sabunu-Elma sirkesi: Piyasadaki en ucuz arap sabunu ile 6 ay boyunca bulaşık makinasına bir tatlı kaşığı kadar koyarak yıkadım. Her seferinde iyice bulaşıkları akıttım. Parlatıcı gözüne de elma sirkesi koydum. Sonuçta bulaşıklar biraz buğulu sanki yağlı kıvamda çıkıyordu. Meğer yanmamış yağdan üretilen arap sabunları da varmış, bunlarla tekrar denenebilir, belki sonuç farklı olur.

2. Organik deterjan-organik parlatıcı: Haliyle daha pahallı olan bu deterjanlarda bulaşıkları iyice akıtıp koyunca yarım ölçü kullanarak normal deterjan fiyatına yakın bir ekonomi sağlanabiliyor. Sonuç standart deterjanlarla aynı. Ben evde Klar kullanmıştım.

3. Ev yapımı deterjan: Kendi karışımımı hazırlayıp son bir kaç aydır evde kullanıyorum. Formülü aşağıda.

İyice akıtılmış bulaşıklarda 1 kaşık yerine yarım ölçü kullanınca daha az tortu kalıyor. Buğulanma olursa sıcak suda eriterek bulaşıklar üzerine serperek kullanın. Sonuç olarak biraz cam üzerinde beyaz lekeli bırakıyor. Ancak nemli bir bez ile bu artıklar temizleniyor. Yine elma sirkesi ile bir kısa durulama programı seçilebilir. Deterjan ölçüsü azaltarak kullanınca daha iyi sonuç alınabilir.

1/4 bardak deniz tuzu

20-30 damla mandalina ya da limon yağı (koku vermesi için, ancak ben koymuyorum)

1 bardak boraks (hijyen sağlıyor, aktar ya da eczanelerden alınabilir)

1 bardak karbonat

2 yemek kaşığı limon tuzu (rondoda çekilecek)

1 bardak hardal tozu (ilk denememde beğenmediğim için sonrakinde bunu koymadım)

Ölçü: Yıkama başına 1-1.5 yemek kaşığı. Yine daha iyi bir sonuç almak için toz üzerine 3 damla organik sıvı elde yıkama deterjanı damlatabilirsiniz. Bulaşıkları iyice akıtarak koyuyorsanız çok daha az kullanabilirsiniz, o zaman camda lekeler kalmıyor.

İlk önce tuza mandalina yedirilir, sonra sırayla diğer maddeler de karıştırılır. Karışım uzun bir süre idare ediyor. Eğer nemli bir yerde tutulursa sertleşebilir, o zaman tekrar rondoda parçalayın.

 

Elde yıkama bulaşık deterjanı:

1 bardak kaynar su

1 bardak zeytinyağlı sabun tozu

1 yemek kaşığı boraks

1 yemek kaşığı karbonat

Hepsi bir tencerede iyice eriyinceye kadar karıştırılır. Cam bir kavanozda muhafaza edilir. Jelimsi bir kıvamda olması gerekiyor. Benimki biraz daha katı kaldı ama süngeri bandırp süngerde eriterek kullanıyorum. Arada kavanoz içine azıcık su katarak tekrar yumuşatılabilir. Son durulama suyu elma sirkeli yapılır.

 

Yer silme deterjanı:

Sadece arap sabunu yeterli oluyor. Ancak isteyenler aşağıdaki formülü de kullanabilir. 

1 yemek kaşığı arap sabunu

1 bardak karbonat

limon suyu (koku için)

Hepsi sıcak suda karıştırılır, yerler silinir.

 

Çamaşır deterjanı:

1. Bitkisel toz sabun deterjan: Piyasada ekolojik bitkisel yağlardan üretilmiş toz deterjanlar mevcut. Ben Dalan Roxy kullanıyorum uzun bir süredir.

2. Zeytinyağlı sabun tozu: Çocuk çamaşırlarında ekstra durulamalı 1 senedir bunu kullanıyorum. Zeytinyağlı sabunun geleneksel yöntemle kül suyu ile kaynatarak kostiksiz hazırlanmış olması önemli. Bu konu için zeytinyağlı sabun ile ilgili bloglarıma bakabilirsiniz.

3. Ev yapımı deterjan: Evdeki malzemelerden kolayca yapılabiliyor.

1 lt su kaynatılır

1 bardak zeytinyağlı sabun tozu

1 bardak çamaşır sodası

1/2 bardak boraks

Hepsi bir tencerede su içine katılır, eritilir. Çok katı olursa daha su eklenebilir. Cam kaba konur. Çalkalayarak soğutulur. Kullanmadan önce çatalla ezip az eritilerek bir çay bardağı kadar kullanılır.

Başak Pirtini

***************************

El yapımı, organik ve yenebilir anne-bebek bakım ve pişik kremimi gördünüz mü? Detaylar burada:

http://dogalanneyim.blogspot.com.tr/2013/07/hindistancevizi-yagl-ve-bocek-kovucu.html?m=1

***************************

Doğal Anneyim grubum ve bana ulaşabileceğiniz linkler:

Doğal Anneyim Blogu: http://dogalanneyim.blogspot.com.tr
Doğal Anneyim Facebook Sayfası: www.facebook.com/dogalanneyim
Doğal Anneyim Facebook Grubu: www.facebook.com/groups/dogalanneyim
Instagram @dogalanneyim: www.instagram/dogalanneyim
Twitter @dogalanneyim: www.twitter.com/dogalanneyim
Doğal Anneyim e-bülten ile takip: http://eepurl.com/TeYdX

Köpek ve kedi bloglarım:

Bashico Blogum: http://bashico.blogspot.com.tr

http://Kopeklerveinsanlari.com

 
Toplam blog
: 201
: 11799
Kayıt tarihi
: 07.12.07
 
 

Tüm blog severlere merhaba! Boğaziçi Kimya bölümü mezunuyum. Bilişim sektöründe toplantı, etkinli..