Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Şubat '22

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

ÇAĞLAYAN DERGİSİ'Nİ OKURKEN

   DERGİLER ARASINDA

 

KÜLTÜR ÇAĞLAYANI DERGİSİNİ OKURKEN                                               

Sanat, kültür dünyamızda sanat ve kültür dergilerinin ayrı bir yeri vardır. Ünlü yazarlarımızdan Cemil Meriç bir sözünde şöyle der: Dergiler insanlar arasında bir köprü gibidir.  İnsanların bir araya gelmesine yardımcı olur”  diye vurgular. İşte ben de buradan yola çıkarak yaklaşık yarım asırdan fazla bu dergilerle ilgilerle ilgileniyor, onları okuyor ve yazdıklarımı da onlara gönderiyorum. Bu açıdan yüzlerce edebiyatçı, şair ve yazarla tanışma fırsatını da buldum. Aşağıda adını verdiklerimden sanatımız ve edebiyatımız bağlamında çok şeyler öğrendim,  Cümlesine minnet tarım. İşte bunlardan bir kaçı:

 Ajans Türk ( Necdet Evliyagil) Akpınar (İsmail Özmel), Akbaba, Akçağ, Adımlar ( Mustafa Kutlu), Akköy (Güven Pamukçu), Alkış (Dr.Oğuz Paköz),  Adabelen, Ayşe, Aydınca ( İbrahim Zeki Muslu), Ardıçkuşu, ( O. Zeki Poyrazoğlu), Ankara Edebiyat, ( Murat Özmen) Aydın Efesi (Şükrü Öksüz), Aydın Aydın( Aydın Kültür Müdürlüğü), Ardıçkuşu, Aykırı sanat (Arslan Bayır- M. Demirel Babacanoğlu), Güncel Sanat ( Arslan Bayır), Bahçe Dergisi Erdoğan Ünver ) Türk Yurdu, Berfin, Beşparmak (Talat Avcı), Berceste, Çaba (Halil Soyuer),Çağrı (Feyzi Halıcı- Fatma Bahar Halıcı ), Çağıltı (M. Ali Erdin),Çalı (Zeki Oğuz), Ece Dergisi ( Dr. İsa Kayacan), Erciyes ( Av. Nevzat Türkten) Yeniden Diriliş, Çemen ( Âlim Gerçel - Nurkal Kumsuz), Türk Yurdu, Töre, Diriliş ( Sezai Karakoç), Yeniden Diriliş, Çemen( Âlim Gerçel), Çalı ( Zeki Oğuz), Çele (Oğuz Tümbaş), Çile, Defne (Gültekin Samanoğlu), Delikli Çınar ( İsmail Ergün)  Fedai (Kemal Fedai Coşkuner), Filiz (Abdullah Satoğlu),Folklor Dergisi (Muhiddin Güven-Sadi Yaver Ataman), Yeni Ufuklar, Bizim Ece (Ahmet Otman), Yeni Defne  (Ferit Ragıp Tuncor),Dikili Ekin (A. Ziya Öğütcen)  Dil ve Edebiyat, Hareket (Nurettin Topçu)

 

Hisar (Mehmet Çınarlı- İlhan Geçer),  Hilal (Salih Aslan), Gülpınar ( Güzide Pınar Taranoğlu), Güneyde Kültür (Mehmet Tekin) Filiz (Abdullah Satoğlu) Kanat (Semih Özcan- Prof. Talat Halman) Kıyı (Ahmet Özer) Eflatun (Nurşin Kavukçuoğlu), Sarızeybek (Tülay Sarayköylü), Harran, Balıklıgöl, PTT Postası, Tarla (Tahir Kutsi Makal), Tohum, Toprak,  İlkyaz (Haluk Mahmutoğulları) Tay Dergisi (H. Nihat Yıldız)  Soyut, Antoloji Şiir, Balova Haber (Selim Sabit Pülten), İmece, Yeditepe (Hüsamettin Bozok) Ilgaz (İsmail Karamehmetoğlu ) Mavi (Mehmet Kara), Maki (Abidin Güneyli), Sevgi yolu, Gönül Eri (Gündüz Aydın), Milli Eğitim, Milli Kültür, Türk Edebiyatı ‘Ahmet Kabaklı), Ece Haber (İsa Kayacan), Papirus, Türk Dili, Çağdaş Türk Dili, Diriliş (Sezai Karakoç),Dolunay ( Bahaettin Karakoç ) Size, Yeniden Diriliş (Âlim Gerçel)  Bizim Ece (Ahmet Otman), Kemalist Ülkü (Muzaffer Uğraşkan),Türk Folklor Araştırmaları (İhsan Hınçer), Sivas Folkloru, Türk Folkloru (İbrahim Aslanoğlu),  Folklor (Nabey Önder) Varlık( Yaşar Nabi Nayır),Gösteri (Hürriyet) Türkiye Çocuk ( Sadettin Kaplan), Pamukkale Güneşi (Ali Sarayköylü) Tokat Sanat, Külliye, (Elazığ), Yeni Adam (İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu), Kümbet ( Remzi Zengin), (Toşyad Kümbet ( Muhsin Demirci ) Karınca (Ayhan İnal) Kültür Çağlayanı (Hayrettin İvgin)  

 

Toprak, İlesam (İlesam Genel Başkanı M. Nuri Parmaksız) İmbik (Mehmet Genç),Tarancı, Sur, Şehir ( İbrahim Tığ),  Yelken, Size Dergisi ( Gülten Çiçek – Zafer Tural),  ( Yesevi, Yörtürk( Mustafa Tombuloğlu) gibi dergileri uzun yıllar okuduğum ve sevdiğim sanat, takip ettiğim sanat ve kültür dergileri idi.   Bunların bir kısmı kapandı, yöneticileri de vefat ettiler.  Unutmadan cümlesini rahmetle anıyor, yaşayanlara da sağlıklı ömürler diliyorum. Bunların içinde en uzun ömürlü olanları Varlık, Hisar, Türk Dili, Türk Edebiyatı ve 65 yıldır yayınına devam eden Çağrı Sanat ve Folklor dergisidir.  Hisar yaklaşık 30 yıl Türk sanat ve kültürüne devam ettikten sonra kapandı. Ancak Varlık, Türk Edebiyatı Türk Dili ve Çağrı dergisi azimle yollarına devam ediyorlar.  Üzülerek söylemek isterim ki Varlık dergisi Yaşar Nabi’den sonra aynı sıcak havayı vermiyor.

 

Okuduğum ve çoğuna abone yolu ile uzun yıllar sanat ve kültür dergilerinden adlarını hatırladığım bu dergilerin bir bölümünü yazdım. Bazılarının sahibi veya genel yayın Yönetmenlilerini hatırlayamadım. Bunu da bir katkı bağlamında başka arkadaşlarıma bırakıyorum. Bu dergilerin çoğu maddi imkânsızlardan dolayı kapanmak zorunda kaldı, Sahiplerinin bir kısmı bugün yok aramızda. Vefat edenleri rahmetle anıyor ve yaşayanlara da sağlıklı ömürler diliyorum.

 

 

Sözü Ankara’da Eğitim, Kültür, Sanat, Edebiyat ve Halkbilimi Dergisi Kültür Çağlayanı dergisindenbahsetmek üzere dergiler konusunda geniş bir giriş yaptım. Sanatçı dostlarım beni bağışlasınlar dergilere ne denli âşık olduğumu söylemek istedim. Şimdi Kültür Çağlayan’ına dönmek istiyorum.

 

Bu dergilerin çoğunda şiirlerim, sanat, edebiyatla ilgili yazılarım, öyküler, denemeler, eleştiriler ve kitap tanıtmalarım, özellikle halk edebiyatı (Folklor – Halkbilimi) gibi konularda birçok yazılarım yayımlandı ve yayınlamaya devam ediyor. Aydın eski Milletvekili eğitimci şair – yazar M. Kemal Yılmaz bir sözünde şöyle derdi:  Söz uçar, yazı kalır ve yazmak yaşamaktır “  diyordu. O’da 9 Mart 2013 de kıratına binerek aramızdan ayrıldı, saygıyla ve rahmetle anıyorum.

 

Kültür Çağlayanı ( Eğitim, Kültür, Sanat, Edebiyat ve Halkbilim Dergisi 12 yıldır Kültür Ajans Yayınları arasında Ankara’da çıkıyor.

Baskı Tarihi:10 Kasım 2021

Elimdeki Sayı: 71,Kasım-Aralık 2021) 2 aylık bir dergidir. Sahibi Hayrettin İvgin

Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Sinem İvgin

Genel Yayın Yönetmeni: Prof. Dr. Celal Demir

Sanat Sorumlusu: Coşkun Mutlu

Reklam Sorumlusu: Ayşe ikiz

 

Kültür Çağlayan’ının geniş bir Yayın Kurulu ve zengin bir yayın danışmanları vardır. Ayrıca bu derginin yine oldukça zengin bir yurtdışı temsilcileri de vardır. Bu temsilciler Azerbaycan, Türkmenistan, Kosova, Makedonya, Nahcivan, Özbekistan, K.K.T.C, Kerkük, Gagauz Yeri, Kırım ve Irak’ta tanınmış temsilcileri vardır.

 

Derginin giriş bölümünde “Saygıdeğer Okuyucularımız” diyerek; Hayrettin İvgin ’in bir sayfalık özenle ve tertemiz bir Türkçe ile yazdığı bir yazısı vardır. Bu giriş yazısı hemen hemen Kültür Çağlayan’ının bütün sayılarında devam yaralıyor.Gürül gürül çağlayıp akan bu Kültür Çağlayanı Dergisinde hoşuma giden ve emek verilen yazılardan da söz etmek istiyorum:

 

Değerli araştırmacı ve halkbilimci dostum Dr. Yaşar Kalafat’ın  “ Kars’ da Halk Biliminin Bir Güneşi Daha Battı / Mürsel Köse Hoca Hakk’a yürü (s.3,4),Dr. Öğr. Üyesi Yurdagül Atun’ un kaleme aldığı “ Bugün Siz Susacaksınız, Bedel Ödeyenler Konuşacak! “ ( 56), Değerli araştırmacı, halkbilimci araştırmacı yazar ( Prof. Dr) Nail Tan’ın yazısı, Kadim dostum ve üretken yazan folklorcu Hayrettin İvgin’in “ Şevket Süreyya Aydemir ve  “ Suyu Arayan Adam “ başlıklı makalesi gerçekten okunmaya değer bir yazı. Yakından tanıdığım ve takdir ettiğim yazar Dr. Öğr. Üyesi Zeki Gürel’in özenle hazırladığı “ Eğitimci Şair yazar Yayıncı Nurettin Uytun, Destanı Şairi Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu’nu Anlatıyor “ başlıklı araştırma ve incelemesi severek okudum, bu değerli eğitimci şair ve yazarları rahmetle andım. Burada adları geçen şair  Göktürk Mehmet Uytun, Nurettin Uytun kardeştiler. Değerli destan şairi ve yazar Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu’nu da yakından tanıyorum. Bunların her üçü de birer alperendiler. N. Yıldırım Gençosmanoğlu Türkiye Gazetesinde sanat sayfasını yönetirken benden de ve “ Yerli ve Yabancı Gözüi le Yunus Emre” (1993)  adlı kitabımdan da söz etmişlerdi. Ayrıca şair Göktürk Mehmet Uytun, “Bana Güneş Vurmalı’nın unutulmaz şairi Necmettin Esin ve destan şairi N. Yıldırım Gençosmanoğlu ile birlikte 1971 lerde Ankara ‘da Basın, Yayın Genel Müdürlüğü’nde bir araya gelmiş ve çaylarını içmiştim.(1) Araştırmacı yazar Dr. Öğr. Üyesi Zeki Gürel yararlı bir kitap hazırlamışlardır. Ellerine yüreğine sağlık diyorum.

 

Ayhan Nasuhbeyoğlu’nun kaleminden” hakkındaki yazısı. Bu derneğinin ilk başkanı şair- yazar kadim dostum Osman BAŞ idi.( s.21-22), Sayın Vali Ayhan Nasuhbeyoğlu yazısının giriş bölümünde : “ Uzun yıllar önce Hakkâri Yüksekova’da başlayan öğretmenlik görevinden sonra, Tokat İlinden Ankara’ya tayını olan ve Milli Eğitim Bakanlığı  Maarif Müfettişliğinden emekli olan şair- yazar Osman BAŞ kardeşimizin vefatından dolayı derin bir üzüntü içerisindeyiz. Osman BAŞ kardeşimle sanat şiir serüveninde yolumuz 2003 yılında Tokat Valiliğim sırasında kesişti. Ve vefatına kadar ki süreçte hep birlikte olmaya devam etti” diyor Sayın Vali Ayhan Nasuhbeyoğlu (21)  Burada Dünya Yazarlar ve Aydınlar Derneği’nin (DÜNYA-DER)  kuruluşu ve rahmetli Osman Baş’ı anlatıyor. Sevgili Osman BAŞ’ı genç yaşta kaybettik. Allah rahmet eylesin ve bir kez daha tüm sevenlerine başsağlığı diliyorum. Kültür Çağlayanı’ nın 23 ve 24 sayfalarında benim de “Bu Dünya’dan Bir Şair Osman Baş Geçti”  başlık bir biyografik yazım yer alıyor. Sayın İVGİN’ in ilgisine teşekkürler ediyorum.  

 

 Derginin başka sayfalarında keyifle okuduğum ve not aldığım bazı yazılar var: Örnek olarak, Ülkü Önal’dan “ Bazı Ardanuç Yemekleri (s.42), Hayrettin Geçkin’in “Bir Artvinlinin Gezi Notları” (45,46), Necati Necati  Üçyıldız’ın “Silifke Taş Köprü ve Su Değirmeni” başlık yazıları okunmaya değerdir. ( 46.47),Songül Dündar’ın “ Doğa ve Çevre Nesilden Nesile Emanettir” başlıklı denemesi (s.48,49), Prof. Dr. Tuncer Gülensoy’un bir söyleşisi var. “ Edebiyat Öğretmeni, Şair, Çocuk Oyunları Yönetmeni Tahsin Melan ile Söyleşi” gerçek okunmaya değer bir yazı. Yasin Şen’ tarafından yazdığı bir masal: Akıllı Oğlan İle Deli Oğlan “ Masalı( 53-54)Yazı ve şiirleriyle yakından tanıdığım Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Yardımcı’nın “ Hayretin İvgin ve Kadriye Akıncı’dan Yaşamın Aynası Kitaplar“ başlık yazılarını severek okuduğumu belirtmek isterim.( s.57-58), Derginin son yazısı    “Ahilik Haftası Üzerine Bazı Düşüncelerim” başlık bir yazıma yine yer vermişlerdir.(s.62-63).

 

Kültür Çağlayanı’ nda çeşitli yayın organlarında şiirlerini zevkle okuduğum bazı şairlerinin ürünlerini yine bu dergide de görüyorum. Onlardan bazıları: Rıdvan Yıldız, Nurcemal Aytbayeva, Zeki Dağlı, Ayhan Nasuhbeyoğlu, Âşık Hudai, Cemal Karasavran, Fazıl Özden, İlkay Coşkun, Kâzım Dertli, Muhammet Saitoğlu, Rıza Çolakoğlu ve Hayatı Sarı’nın şiirlilerini keyifle okudum.

 

Ellerine yüreklerine sağlık. Kültür  Çağlayanı’ nın  basımı, kağıdı ve  mizanpajı gayet derli toplu olup, elimdeki  bu sayının (71 – 2021)kapağını Zülal Elmalıpınar tarafından hazırlanmıştır. İnsana huzur ve mutluluk veren bir doğa manzarası ile baş başasınız. Zülal Elmalıpınar Hanımefendinin ellerine sağlık. Adını geçen bu sayının son sayfasında halk şiiri tarzında yazılmış Muhammet SAİTOĞLU’ nun hoşuma giden bir şiiri var. 4+4=8 hecelidir. Ustaca yazılmış bir şiir. Bu deyişinde Türkçenin güzel sözleri vardır, yakası henüz kirlenmemiş manidar sözcüklere merhaba diyorum. Şiir bir ozanın bilgece yazılmış bir eseridir.  O’nu da gönülden kutluyorum. “Etme Dedim Etti İşte “başlıklı şiirinden birkaç dörtlüğünü sizlerle paylaşmak istiyorum:

 

 

Sıcak rüzgâr gibi esme

Çok yalvardım esti işte

Rahim bağlantısın kesme

Israr etti kesti işte

 

Konuşuyor paldır küldür

İster ağla ister güldür

İster bırak ister öldür

Ayağında bastı işte

 

İster tembel ister usta

İster yaşa sen heveste

Hakkın ara hakkın iste

Susma konuş sustu işte

 

Müjde olsun şafaklara

Kanadın ger ufuklara

Aç göğsünü aç oklara

Küsme dostum küstü işte

 

Böyle güçlü ne edersin?

Dağı taşı yol esersin

Haram yeme ha kusarsın

En sonunda kustu işte. (.64).

                 

                      Muhammet SAİTOĞLU

 

Rahmetli anacığım devamlı Kur’an okur, gösterişten uzak sade bir inancı vardı. Her zaman bizlere ve konuk, komşulara şöyle derdi: “Sakın ha, sakın ha! Haram yemeğiniz. Midenize haram girerse eninde, sonunda başınıza bir felaket gelir, evin bereketi de olmaz“ derdi… Sevgili anacığımı 23 Mart 1980’de öbür âleme uğurladık. O’nu ve aramızdan ayrılan tüm anneleri de saygıyla ve rahmetle anıyor, mekânları cennet olsun diyorum.  Anneler unutulmamalıdır, cennet onların ayakları altındadır. 

 

Sözü özü uzattım galiba. Çağlayan dergisi deneyince inanın ben de kendimi tutamadım. Dergilere ben de sevdalı bir insanım.

 

 Ankara’da deneyimli, geniş kültürlü eğitimci ve araştırmacı yazar Hayrettin İvgin tarafından yayımlanan Kültür Çağlayanı dergisi, coşkun sular gibi sanat, kültür coğrafyasında gürül gürül akıp gidiyor. Kültür Ajans yayınları arasında çıkıyor. Yolu açık ve aydınlık olsun. Bu zamanda dergi çıkarmak her yiğidin harcı değildir. Ama Araştırmacı yazar halkbilimci Hayrettin İvgin bunu başarıyor ve 12 yıldır bu dergi vasıtasıyla Türk kültürüne, Türk edebiyatına hizmet veriyor. Bu hizmet alkışlanmalıdır.

 

Sanat ve kültür dünyamızda Anadolu’nun   sesini, adetlerini, göreneklerini ve yurt güzelliklerini tüm Anadolu  olmak üzere Azerbaycan’dan Tacikistan’a, Türkmenistan’dan Kosova’ya, Makedonya’dan  ta Kırım  Türklerine   kadar  yansıtan bilgi ve kültür bağlamında dostluk elini uzatan  araştırmacı yazar  Hayrettin  İvgin ve  çalışkan, üretken  yazı kadrosu ile ta uzaklara kadar ulaşan  Kültür Çağlayanı dergisinin   yaşaması için    hep birlikte el ele verelim. Özellikle Kültür ve Turizm Bakanlığımızın katkılarıyla bu derginin tüm kütüphanelerimize dağıtımı konusunda yardımcı olmasını temenni ediyorum.

 

Özellikle öğretmenlerimizin bu dergiyi okumalarını ve öğrencilerine sağlık vermelerini önemli ve yararlı görüyorum. Sayın Hayrettin İvgin’ e, yazı ve şiirleriyle Kültür Çağlayan’ına emek verenlere selam ve saygılarımı sunuyor ve derginin uzun olmasını diliyorum.  

 

Meraklısı için: Kültür Çağlayanı Dergisi / Hayrettin İvgin

Kültür Ajans yayınları-Ankara

Tel: 0533.551.65.32 / hayrettinivgin@gmail.com

---------------------------------------------------------------------------------------

TAZİYE:

Yenicami Mahallesi sakinlerinden, Yeni Söke Gazetesi İmtiyaz Sahibi Hasan Hüseyin Yavaşoğlu'nun abisi, Nurcan Yavaşoğlu (80) yaşında vefat ettiğini üzülerek öğrendim. Nurcan Yavaşoğlu vefalı, konuk, komşuyu bilyen saygılı ve dürüst bir insandı. Merhum Nurcan Yavaşoğlu’na Allah’tan rahmet, başta ailesi, çocukları, Yeni Söke Gazetesi sahibi H. Hüseyin Yavaşoğlu ve tüm sevenlerine baş sağlığı diliyorum. A.GÜLER

 

 

 

 

                      Abdülkadir  GÜLER

                      19 Şubat 2022- SÖKE

 

 

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..