Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ocak '19

 
Kategori
Bebek - Çocuk
 

Çocukta Doğru Davranış Eğitimi

Bugüne kadar bazı yazılarımızda, genel anlamda tüm çocuklarımız ile bazı özel durumları olan çocuklarımızın okul süreçleri hakkında bazı tavsiye ve yöntemlerden bahsetmiştik. Bazı öğretmen takipçilerimiz bize ulaşarak; "Bazı konu başlıklarında toplamak sureti ile, özellikle öğrencilerini doğru davranışlara yöneltmek adına neler yapılabileceğini yazar mısınız?" diye sordular. Öncelikle tüm öğretmenlerimize teşekkür ediyor ve bu yazımızda onlara özellikle doğru davranış konusunda yararlanabilecekleri bazı yöntem ve fikirler konusunda naçizane tavsiyeleri sıralıyoruz. Çocukların doğru davranış sergilemesi konusunda aileleri dışında en büyük etkilerden birini öğretmenlerimiz yaratır. Özellikle çocuk dış çevre ile tanıştığında ve etkileşimi geliştiğinde, zararlı etkilerden en çok koruyuculuk sağlayan da öğretmenlerimizin verdiği eğitimdir.

Çocuklara Yanlış Davranış Nasıl Belirtilmeli?
    Çocuklar için yanlış davranış göstergesi olan bir oyuncak, biblo seti edinmek, tüm sınıf içerisinde bunlar aracılığı ile onları uyarmak etki bir yol olabilecektir. Tabi oyuncak ya da bibloların anlamları çocuklara önceden açıklanmalıdır.
    Çocuklar olabildiğince topluluk içerisinde uyarılmamalıdır. Ders sonrası ya da gün sonu çocuk ile özel bir görüşme yapılması daha etkili ve uygun olacaktır.
    Çocuklar için, belli periyotlarda o ana kadar yaptığı yanlış ve doğruları düşünme zamanı ayrılmalıdır. Bu sayede çocukların öğretmenin bu konuda ikazları hatırlanabilecek, yapılan yanlışın farkına varılabilecek ve daha fazla kontrol sağlanmaya çalışılabilecektir.

Ödev Yapmakta İsteksiz Olan Çocuğa Nasıl Yaklaşılmalı?
    Öncelikle bu konu hakkında gözlem yapmak ve kendi kendinize plan oluşturmak ve uygulamaya geçmek etkili bir yöntem olmayacaktır. Bu sürece çocuk dahil edilmelidir. Çocuk ile konuşulmak sureti ile sorun çözümüne gidilmelidir. Bu konuşmada çocuk sorgulanmamalı, ona yardım isteği belirtilmeli ve ondan bu konuda yardım isteği belirtilmelidir. Çocuğun kendi kendini ortaya koyması sağlanmalıdır.
    Çocuğun özel bir durumu olup olmadığı konusunda veli-öğretmen-uzman iletişimi göz önünde bulundurulmalıdır.
    Çocuğun zorlandığı alanlar özellikle iyi analiz edilmelidir. "Acaba bu noktalar çocuğun seviyesi üzerinde mi?" sorusu sorulmalı ve konuya olabildiğince objektif yaklaşılmalıdır.

Çocukları Arası Tartışma ve Kavgaları Nasıl Engellerim?
    İlk aşamada şu belirtilmeli ki, ufak tartışma ve kavgalar çok değerli ve faydalıdır. Çocuklar tartışmalı ve kavga etmelidirler. Çocuklar fikirlerini ve kendilerini savunmayı öğrenmelidirler. Tabi bu esnada mutlaka gözlem ve kontrol sağlanmalı ve birbirlerine zarar vermeleri engellenmelidir. Bu kapsamda tartışan ve kavga eden çocuk bitiminde birbirinden özür dileyerek barışmayı da öğrenmelidir.
    Tartışmacı ya da kavgacı çocuk eğer bir otorite sağlama yöneliminde ise, öğretmen otoritesine bir tepki olarak davranış sergiliyor ise bu çocuğa müdahale edilmelidir.
    Öncelikle tüm sınıf ile bu konu hakkında konuşulmalı, konuşmada ciddi bir ses tonu ve davranış sergilenmelidir. Konuşma uyarıcı olmalıdır. Ancak kesinlikle korku oluşturulmamalıdır.
    Devam eden süreçte ise olumsuz davranış devam ediyor ise kesinlikle özel bir görüşme yapılmalı, oluşan kötü sonuçlar çocuğa anlatılmalıdır. Bu seviyede veli ile mutlaka iletişime geçilmelidir.

Bazı Çocuklar Sahip Olma Dürtüsüne Yenik Düşüyor. Nasıl Yardımcı Olabilirim?
    Bu konu oldukça hassas bir konu olduğundan, topluluk içerisinde sakın görüşmede bulunmayın. Görüşmeler özel yapılmalı ve çocuğa ödünç alma, izin isteme kavramları vurgulanmalıdır. Hareketinin yanlış anlaşılabileceği ve bunun ne gibi yaptırımları olabileceği özellikle vurgulanmalıdır. Aile ile ilk aşamada iletişime geçilmelidir.
    Çocuğa ödünç alınabilecek/izin isteyerek alınabilecek eşyalar ile alınamayacaklar arasındaki sınır anlatılmalıdır. Özelin ne olduğu çocuğa öğretilmelidir.

Öfke Patlaması Yaşayan Çocuğa Yaklaşım Tarzı Nasıl Olmalıdır?
    Burada kast edilen öfke patlaması çocuğun tamamı ile dış uyaranlara kendisini kapatması şeklinde ortaya çıkmaktadır. Bu durum sınıfın geneli için de kötü bir hadise olacaktır. Bundan dolayı öfke patlaması yaşayan çocuk hem kendine hem çevresine zarar vermeden sarılarak sınıftan çıkarılmalı ve sakinleşebileceği bir yere götürülmelidir. (Bu konu hakkında aile mutlaka bilgilendirilmelidir.) Ancak çocuk kesinlikle yalnız bırakılmamalıdır.
    Çocuğun özellikle derin nefes alması sağlanmalı, rahatlamadan neden ve niçin soruları yöneltilmemelidir.
    Çocuğa neden ve niçin öncesinde; çok mutlu olduğu, hoşuna giden geçmiş anılarını düşünmesi tavsiye edilmelidir.
    Eğer çocukta tekrar görülmesi muhtemel ise; bunu hissettiği anda gidip rahatlayabileceği, yalnız kalıp sakinleşebileceği bir alan oluşturulmalı, başka bir eğitimciden bu anlarda uzaktan kontrol edilmesi istenmelidir. Çocuk yalnız bırakılmamalıdır.

Yalan Söyleme Davranışı Olan Çocuğa Nasıl Davranılmalı?
    Eğer çocuk ödevleri konusunda hem ailesine hem öğretmenine yalan söylüyor ise bu konu veli-öğretmen arası kuvvetli iletişim gerektirir. Çocuğa yalan söyleme şansı verilmemeli ve bu yolla askı altına alınmalıdır. Yani ebeveyn "Bugün ne ödevin var" yerine, "Bugün Türkçe'den 65-68 sayfalar arası ödevin varmış" demeli, öğretmen " Dün akşam annen ödevini sana hatırlatmış" diyerek söze başlamalıdır.
    Eğer çocuk okulda yaptığı yanlış bir hareket konusunda yalan söylüyor ise, özellikle bu durum diğer bir öğrenci ile ilgili ise, durum daha farklı ve özeldir. Öncelikle konudan kesinlikle emin olunmalıdır. Bu önemlidir. Çocuk aksi halde haksızlığa uğradığını hisseder ve bağlarını tamamen koparır. Bu durumda da çocuk konuşmadan "Ben uzaktan sizi gördüm. Ahmet'e hiçbir şey yokken ilk sen vurdun" ile söze başlanmalı ve konu hakkında gerekli ikazlar yapılmalıdır.

Unutmayın! Ufak bir Dokunuş Yeter!

 

 
Toplam blog
: 20
: 48
Kayıt tarihi
: 27.12.18
 
 

NASIL BAŞLADI? Her insanın hayatında dönüm noktaları bulunmaktadır. İşte “Ufak Bir Dokunuş Yeter”..