Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Aralık '16

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Coşkun Aral: Belgesellere 50 Kuruş'u uygun görüyorlar

Coşkun Aral: Belgesellere 50 Kuruş'u uygun görüyorlar
 

TRT Haber’in sevilen programı “Vapurda Çay Simit Sohbet”e bu hafta Türkiye’de belgesel denince akla gelen ilk isim, emektar gazeteci, efsane foto muhabir, macera insanı Coşkun Aral konuk oluyor.

SAVAŞ MUHABİRİ DİYE BİR MESLEK YOK

“Savaş muhabiri diye bir meslek yok, muhabirlik var. Ben muhabirim, bazen savaşlara gidiyorum, bazen de güzellik yarışmalarına gidiyorum. 1982 yılında Time Dergisi’ne kapak olan fotoğrafımı çekmeden 10 gün önce ajansta maaşlı çalışıyordum. Ajans beni istediği yere gönderiyor. Benim bir güzellik yarışmasına gidip haber yapmamı istediler. O sırada da savaş var. ‘Nasıl olur?’ dedim, ‘Gitmen lazım’ dediler. ‘Gitmemem için ne yapmam lazım?’ dedim,’İstifa edeceksin’ dediler. ‘İyi’ dedim ‘istifa ediyorum’ ve kendi paramla haber için Lübnan’a gittim.”

15 TEMMUZ BAŞARILI OLSAYDI…

“15 Temmuz eğer başarılı olsaydı bugün Türkiye’de biz bu programı yapamıyor olurduk. Cumhurbaşkanı’nın çıkışı çok önemli, arkadan bütün partilerin ortak tavır alması çok önemli.”

BELGESELLERE 50 KURUŞU UYGUN GÖRÜYORLAR

“Türkiye’de belgesele gösterilen ilgiyi şöyle anlatabilirim: Reklamverenler ‘Gelinim Olur Musun’ türündeki programlara 1000 lira veriyorsa belgesel programlarına 50 kuruşu uygun görüyor.”

BEN SANATÇI DEĞİLİM

“Ben fotoğrafçı olarak tanımlamıyorum kendimi, ben foto muhabirim, haber fotoğrafçısıyım. Fotoğraf bir belge benim için, biz sanatçı değiliz, biz belge bırakan insanlarız. Bundan on bin sene önce yaşamış olsaydım çöp adam yapardım bir şeyler anlatmak için. Önemli olan bizden sonrakilere bazı şeyleri anlatabilmek.”

BENİ TÜRBEYE GÖTÜRMÜŞLER

“Siirt’te doğdum. Benden önceki kardeşlerim sağlık nedenleriyle vefat edince, ailem hayatta kalmam için beni bir türbeye götürmüşler, bir adakta bulunmuşlar. Hayatta kalmışım, ismim Ali olmuş aile içinde, kurban kesilmiş.”

İNSANIN TEŞHİRCİ BİR TARAFI VAR

“Psikolojik olarak insanın bir teşhirci tarafı var. İnsanoğlu yaptığı güzelliği de, çirkinliği de teşhir etmek ister. Bu bizim salgılarımızla, algılarımızla ilgili. Güç gösterimi de bir teşhirdir. Kafa kesme, kurşuna dizme, işkence yapma da bir güç gösterimi olduğu için ilk anları teşhirdir. Ama salgı azalmaya başladığı anda ‘Ben ne yaptım, bu aleyhimde olacak’ deyip çekeni yok eder. Bizim bir sürü arkadaşımız bu zamanlamaları bilmediği için hayatını kaybettiler.”

 

 

 
Toplam blog
: 598
: 166
Kayıt tarihi
: 28.02.16
 
 

1991 yılında Show Haber'de stajyer muhabir olarak başladım. Daha sonra, İlker Yasin yönetimindeki..