Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Eylül '14

 
Kategori
Evcil Hayvanlar
 

Deniz Akvaryumları (Nanoreef)

Deniz Akvaryumları (Nanoreef)
 

Bu gün biraz farklı bir konuda inceleme yazmaya karar verdim. Daha doğrusu bir hobi üzerine yazacağım: “Nano Deniz Akvaryumculuğu” Yurt dışında çok popüler olan lakin ülkemizde pek bilinmeyen bir hobi bu. Bir çoğumuz ucundan köşesinden akvaryumculuk hobisiyle ilgilenmiştir. Kimimiz fanusta Japon balığı beslemiş kimimiz de kallavi bir akvaryum kurup içine her nevi (lepistes, kılıçkuyruk, çöpçü, vatoz vs…) canlıyı koyup karma bir su altı dünyasına sahip olmuşuzdur. Ancak tuzlu su bambaşka bir alem. Evet tatlı su akvaryumları da çok güzel ama tuzlusuya bir bulaştınız mı tatlı su akvaryumları size biraz yavan gelecektir.

Ben de ilk başta tatlı su akvaryumlarıyla uğraştım. Hatta yıllarımı verdim. Lepisteslerim yavrularken gecenin üçünde aman hiç bir yavruyu balıklara kaptırmayayım diye nöbet tuttuğum çok olmuştur. Tuzlu su akvaryumlarına hep özenirdim ama bu akvaryumları dev tanklarda görüp dudak uçuklatan fiyatlarını duyunca hep vazgeçerdim. Bir de bu akvaryumların hemen altında barındırılan ve adeta bir labaratuarı andıran sump kısımları beni benden alırdı doğrusu. Fakat sonradan öğrendim ki çok fazla maliyeti olmayan ve bakımı tatlı su akvaryumundan çok daha kolay olan deniz akvaryumları da varmış ve küçük boyutlu olduklarından (benim şu anki nanoreef akvaryumum yalnızca 55 litre) ev içinde konumlandırılmaları da kolay oluyormuş.

Peki böyle bir deniz akvaryumuna sahip olmak için neler yapmak lazım? Bu konuda sizlere kendi tecrübelerimden faydalanarak kısa kısa bilgiler aktaracağım. Bir nevi yeni başlayanlar için ufak bir kılavuz gibi. (Tabi ki içimizde bu işin üstatları da vardır mutlaka) Öncelikle akvaryum seçimi önemli. Benim ilk nano akvaryumum 20 litreydi. Yani 20 litreye bile deniz akvaryumu kurabilirsiniz ama ben 20 litrede biraz sıkıntı yaşadığım için sonradan 55 litrelik bir akvaryuma geçtim ve şimdi daha memnunum. Standart bir akvaryum sizin için yeterli olacaktır ancak üst bölümünde duşlama sistemli temizleme bölümü olan bir akvaryumu tercih etmenizi öneririm. Standart bir motor yeterli olacaktır çok üst seviye bir şeyle uğraşmayın (en azından başlangıçta) Su temizleme haznesine bir miktar elyaf koyun (akvaryumculardan temin edebilirsiniz) haftalık olarak yüzde 5 ila 10 arasında su değişimi yaparken kirlenen elyafı da değiştireceksiniz. Akvaryumumuza damacana suyumuzu (herhangi bir marka olabilir) ve tuzumuzu (deniz tuzu akvaryumcudan temin edeceksiniz) ilave ettikten sonra motorumuzu çalıştıralım ve suyun bir ay boyunca devir daim yaparak boş akvaryumu balıklar için hazırlamasını bekleyelim. Akvaryumumuza tuz dışında, denizlerde yaşayan ve zararlı nitrat maddesiyle savaşan faydalı bakteri kültürlerini de eklemeyi unutmayalım. ilk haftadan sonra akvaryumcumuzdan temin edeceğimiz canlı kayalarımızı ve deniz kumumuzu ekleyebilriz. Bir hafta da bu şekilde çalıştıktan sonra konç adı verilen kabuklu canlılarımızı ve karideslerimizi akvaryumda temizlik yapmaları için ilave edelim. Birinci ayın sonunda ise balıklarımızı ve anemon gibi diğer canlılarımızı ilave edebiliriz.

Gelelim ışık seçimine. Çok pahalı ışık sistemleri olsa da başlangıçta klasik bir su içi mavi+beyaz florasanı tercih edebilirsiniz. İşinizi görecektir. Akvaryum için alacağınız diğer malzemelere gelince: Derece, tuz ölçer, mıknatıslı cam temizleyici ve haftalık su değişimlerinde dipten su çekmek için vakumlu hortum size yeterli olacaktır. Akvaryum oturduktan sonra haftalık bakımı yaklaşık 10 dakikanızı alacaktır ve başka bir bakıma ihtiyacınız olmayacaktır. (Akvaryumunuz tatlı su akvaryumlarındaki gibi asla kirlenmeyecektir ve asla komple su değiştirmeniz gerekmez.) Su değişimi için haftalık 5-10 litre damacana sun yeterkli olacaktır (50-60 litre arası akvaryumlar için) suyu ve elyafı değiştirdikten sonra 50 litre için 20 damla bakteri ilacından damlatmalısınız. Tuz ölçerinizle tuz oranını ölçüp dengede tutmanızda faydalı olacaktır. Bakım işte bu kadar basit başka bir şeye ihtiyacınız olmayacaktır.

Başlangıç için kolay beslenen ve uyumlu balıkları tercih etmelisiniz. Benim size tavsiyem palyaço balıkları, varesa, damsel, cromis, dotyback gibi kolay beslenebilen ve dayanıklı balıkları tercih etmenizdir. Ayrıca bu balıklar nispeten ucuz olduklarından maliyet açısından da olumlu bir etkiye sahiplerdir. Ayrıca doktor karideslerden de bir iki tane atmanız faydalı olacaktır. Peki tüm bunların bize maliyeti ne kadar oluyor? Aşağıda yaklaşık fiyatlarını vereceğim bir liste var oradan bakabilirsiniz. Deniz akvaryumculuğu gerçekten de insanı büyüleyen bir uğraşı ve ben bunu herkese tavsiye ediyorum. Kim evinde okyanustan bir parça olsun istemez ki?

Hakan KAYA

 
Toplam blog
: 23
: 289
Kayıt tarihi
: 28.11.13
 
 

1977 Malatya doğumluyum. ilk orta ve lise eğitimimi Bursa'da tamamladım. Dumlupınar Üniversitesi ..