Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Eylül '07

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Dil bayramı üzerine notlar

Dil bayramı üzerine notlar
 

“Dil Bayramı”nın 75. yılını kutluyoruz.
Dilin bir Millet üzerinde ne kadar önemli olduğunu konusuna değinmeyeceğim..
O zaten bilinen bir gerçek.
Samsunda yaşıyoruz.
Niye özellikle Samsun’da dedim.
Milli Mücadelenin başlatıldığı şehir olduğu için Samsun dedim.
19 Mayıs Şehri yani.
Yetmez, Atatürk’ün Şehri.
Bu kıvanç bize yetiyor.

Dil Bayramında Samsunun caddelerinden geçiyorum.
Yolum İstiklal Caddesine yani nam-ı diğer Çiftlik Caddesine düşüyor.
Aklımda dil bayramı, önümde dizi dizi tabelalar.
Hepsi de yabancı isimlerle dolu.
Baktıkça içim sızlıyor.
İnsanın bayramda içi sızlar mı?
Böyle olursa sızlıyor işte.
Bu şehrin yabancısı olsam acaba müstemleke şehirde mi bulunuyorum diyerek kuşku duyardım.
Dil konusuna hiç olmazsa Samsun'da dikkat edilseydi.
Örnek olunsaydı en azından.
Dil Bayramını İlan panolarıyla kutlamaktan öteye gidemiyoruz.
Ben 75. dil bayramında en az 75 esnafımızın yabancı isimli tabelasını Türkçe ile değiştirmesini isterdim.
Yapılamaz mıydı bu?
Elbette yapılabilirdi.
Neden yapılamadı?
Hem zor, hem de uğraş ister.
Daha kolayı varken niçin zora başvurulsun.
İki tabela, üç pankartla Dil Bayramını kutlamak varken…
Sahi Milli Mücadelenin başlatıldığı bir şehirde dilimize bu kadar yabancı kalmışsak başka iller için ne diyebiliriz ki?
***
Atatürk dil konusuna büyük önem verirdi. Hatta üzerinde titrerdi.
" Ülkesini, Yüksek istiklalini korumasını bilen Türk milleti, dilini de yabancı diller boyunduruğundan kurtarmalıdır " dememiş miydi?
Biz ne yaptık?
Özellikle yabancı isimleri tercih etmeye çalıştık.
Üstelik bunu bir maharet saydık.
Biliyorum şu anda yazdıklarım da kolaycılık aslında.
Bir şeyler yapamaz mıydık sanki?
Hani bu şehirde Dil Bayramı ile ilgili ülke çapında geniş kapsamlı kültürel faaliyetler, hani nerede?
Bu şehirde yaşamanın bir bedeli var, olmalı da.
Unutmayalım ki burası 19 Mayıs Şehri.
Ülkemizin Kurtuluşunda ışık tuttuğu gibi dilinde de ışık tutmalıdır. Kültüründe sanatında, edebiyatında, ticaretinde siyasetinde, gelişmişliğinde, modernliğinde daha sayayım mı?
Bundan sonrasına siz devam edin.
Dil Bayramı kutlu olsun.

 
Toplam blog
: 574
: 922
Kayıt tarihi
: 09.08.06
 
 

Samsun Yazarlar Derneği (Kurucu) Başkanı. 12 kitabı neşredildi. Türk Güreşinin Sembol ismi Yaşar ..