Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Mart '20

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Efesli Leylek'e Merhaba

Efesli Leylek’e merhaba,
 
Yanılmıyorsam geçen Şubat ayının ikinci haftasında Selçuk’a geldim. Selçuk Belediyesi ve Selçuk Halk Kütüphanesine uğradım. ( 12 Şubat 2020)’de. Sanatımıza ve kültürümüze değer veren bazı kişilerle görüşmek istedim. Kent Belleği kişilerle özellikle tanışmak istedim. Bana bir adres verdiler oraya gittim, maalesef bir iki memurdan başka hiçbir kimseyi bulamadım. Bu arada Selçuk Haber gazetesi (Sayı: 73 ve 18 Ocak 2020 )  tarihli sayı ile Efesli LEYLEK Kültür ve sanat Dergisi elime ulaştı. Böyle bir dergiyle tanıştığıma çok sevindim. Bundan dolayı dergiyi okuduktan sonra bazı düşüncelerimi sizlere iletmek istiyorum. Önce kıymetli zamanınızı alacağımdan dolayı beni lütfen bağışlayınız.
 
Derginin giriş yazısı, bir hayli akıcı ve yalın bir Türkçe ile kaleme alınmıştır. Yazarımızı kutluyor, ellerine sağlık diyorum.  
 
Giriş bölümünde şöyle diyor: Efesli Leylek, bize Efes Selçuklu, Efes Selçuk’un kültürünü, sanatını getirecek 8600 yıllık bu kentin tarihini getirecek. Bu kentin hikâyesini Efes Selçuk Belleği, bölgesine zengin bir kentken bu kentte yaşamak, bu kenti yaşatmak anlatmak da diye düşündük.  Bundan başka Ali Can’ın Tarihten Bir Yaprak, Osman Baran Burunsuz’un Kahve ile ilgili yazısı ilgimi çekti.  Yıllar önce ben de Güneydoğu’da Mardin, Şanlıurfa ve Diyarbakır’da içilen Acı Kahve ve Mırra’ının öyküsünü yazmıştım. Bu yazı Milliyet Blog ‘ta okunabilir ve ayrıca Türk Folkloru Araştırmaları dergisinde de yer almıştır. ( Milliyet Blog: Mardin Yöresinde Acı Kahve Mırra 18 Aralık 2009 ) Bunlardan başka Berrin Dereli’in Çay, Kuşlar ve Empati yazısı, Engin Gümüş’ün Çirgirce / ŞİRİNCE’ nin Öyküsü, başlıklı yazısı İlknur Engun’un Leylek Yuvaları, ve Tolga Mert’in Efesli ARPA’ nın öyküsü / yazısı bir hayli ilgimi çekti. Ellerine sağlık. Efesli ARPA ’yı da rahmetle anıyorum. Bunlar kenarda, köşede zor günler yaşayan, acılar çeken, ama hiç bir zaman hafızalarımızda silinmeyen ve unutulmayan değerlerimizdir. Bunlardan başka Çağlar Çamyık, Ecz. Ayşe Elvan Songun, Gökhan Çetinçelik, Hasan Kireç’in İsa Camii ‘nin Minareleri, Emre Bekdemir’in ‘Edebiyat Anlatılmaz Yaşanır ve Yaşatılır, İbrahim Becer’in Selçukla ilgili Yazılmış Öyküleri,  gibi yazıları da zevkle okuduğumu belirtmek isterim. Cümlesinin ellerine sağlık. “Efesli Leylek” dergisinin devamını ve uzun ömürlü olmasını diliyorum. Yalnız “Efesli Leylek” de şiir bulamadım.  Neden acaba?  Gelecek sayılarda şiiri de unutmamalarını dilerim…   
 
Selçuk’a ne için gelmiştim?
 
Bunu da kısaca anlatmak istiyorum:
 
ATATÜRK SÖKE’ de adlı bir kitap çalışmam vardır.  Aldığımız bilgilere göre eski Adalet Bakanlarımızdan Mahmut Esat Bozkurt’un daveti üzerine Atatürk eşi ile birlikte İzmir’den trenle Selçuk’a geliyorlar.  Efes’teki tarihi yerleri gezdikten sonra Kuşadası’na ve oradan da Söke’ye geliyorlar. Tarih 9 Şubat 1924. Her yıl Atatürk’ün Kuşadası’na ve Söke’ye gelişinin yıl dönümleri kutlamaları törenlerle yapılıyor.  Bu yıl 9 Şubat 2020 günü 96. Yıldönümü törenlerle kutlandı.   
 
Konu ile ilgili bilgiler Hâkimiyet-i   Milliye Gazetesinde yazılıdır. Oysa Atatürk İzmir’den gelirken Efes’e de uğramıştır. Bu kutlamalar neden yapılmıyor? Aldığım bilgilere göre seneye kutlamalar yapılacaktır. Sayın Belediye Başkanımız Filiz Ceritoğlu Sengel’in konuya önem vereceğine inanıyorum. Konu ile ilgili bilgiler “SÖKE’DE İZ BIRAKANLAR” Söke – 2017 -444 Sayfa ) adlı kitabımda bu bilgiler vardır. Adı geçen kitabımdan bir adedini Selçuk Halk Kütüphanesine de armağan ettim. O kitaptan da yararlanmanız mümkündür.  
 
Sözü biraz uzattım galiba, aslında bu Efesli LEYLEK’ i çıkaranlara ve yaşatanlara yani sizlerle tanışmak istedim. Başka da bir amacım yoktur. Derginize uzun ömürler diliyor ve tüm emeği geçenlere selam ve saygılarımı sunuyorum.  İlerde yapılacak her hangi bir sanat ve kültür etkinliğinde ben de sizlerle birlikte olursam elbette onur duyarım.
 
 Hoş ve esen kalınız efendim.  
 
                                                     
 
                                                               Abdülkadir GÜLER   
 
                                               Söke Ekspres Gazetesi Köşe Yazarı
 
                                                               
                                                                  Söke / AYDIN
 
 
 
NOT:  Derginizin bundan sonraki sayılarını da   okumak isterdim.
 
 
 
 
 
 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..