Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

EYD Uzmanı Gülşah Öztaş

http://blog.milliyet.com.tr/gulsahoztas

28 Ağustos '21

 
Kategori
Eğitim
 

EĞİTİM PSİKOLOJİSİ NEDİR?

EĞİTİM  PSİKOLOJİSİ NEDİR?
 
 
 
Bireylerin eğitim süreci kapsamında nasıl öğrendiğini araştıran ve konu edinen bir psikoloji dalıdır. Birey hangi yaşta hangi yetenekleri geliştirmektedir ve yeteneklerini desteklemek adına nasıl eğitimler verilmelidir, bunlar da eğitim psikolojisinin içeriğindedir. Eğitim psikolojisindeki amaç bireyi kendi yetenekleri doğrultusunda en üst düzeyde yetiştirmektir. 
 
Eğitim psikolojisi, psikolojik bulguların bireylerin eğitimi üzerinde nasıl kullanılabileceği üzerinde durur. Bu bağlamda bazı alanlarda derinlemesine çalışmalar yaparak eğitime katkı sağlamaya çalışır.
 
Öğrencinin gelişimi ve tanınması açısından önemli katkılarda bulunur. Bireye eğitim açısından nasıl yardım edilebileceği, bireye nasıl davranılması gerektiği konusunda da eğitime ışık tutar. Öğrenme sağlanması için en elverişli ortamın sağlanması konusunda katkıda bulunur. Öğrenme esnasında bireyin güdülenmesini sağlayacak uygun çevresel düzenin sağlanmasına yardımcı olur. Öğrenmenin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiği üzerine katkı sağlar. Hangi eğitim ve öğretim yönteminin kullanılması gerektiği hakkında bilgilendirir. Öğrenilenlerin değerlendirilmesi açısından katkı sağlar. Eğitim sürecinin hedefine ulaşıp ulaşmadığı konusunda doğru ölçümler yapılmasına olanak sunar.
 
 
 
Eğitim Psikolojisi Konuları
 
 
 
Eğitim ve Psikoloji İlişkisi: Eğitim, bireylerde istendik davranışlar oluşturmayı amaçlar ve bu yönde çalışır. Psikoloji ise davranışı ve altında yatan nedenleri anlamlandırmakla uğraşır. Yani hem eğitim hem psikoloji bireyin davranışlarına odaklıdır. Bu yüzden birbiriyle doğrudan ilgili iki kavram olarak ortaya çıkar.
 
Gelişimin Temelleri: Bireylerde ardışık ve sistematik olarak gerçekleşen gelişim süreci niteliksel ve niceliksel olarak ele alınır. Gelişim, döllenmeden ölüme kadar geçen sürede birbirini izleyen değişimleri kapsar. Niteliksel olanlar, yaşa göre düşünce yapısı gibi durumları karşılarken niceliksel; gelişim boy ve kilo artışı gibi ölçülebilen, gözlenebilen özelliklerdir. Yine bu kapsamda gelişim, zihinsel ve bilişsel olarak da iki kola ayrılarak değerlendirilir. Gelişim temelleri başlığı altında; gelişim sürecini etkileyen faktörler, gelişim dönemleri, gelişimle ilgili kavramlar, gelişimin temel ilkeleri, kişisel gelişim dönemleri ve bireyin gelişim dönemlerindeki ödevleri işlenir.
 
 
 
Fiziksel Gelişim: Bu konu altında doğum öncesi gelişim, bebeklik dönemi, ilk çocukluk evresi, ikinci çocukluk evresi, ergenlik dönemi evresi, fiziksel gelişim süreçleri işlenir. Bu süreçlerin eğitimde önemli bir rolü vardır. Farklı fiziksel gelişim evrelerinde, büyüme ve olgunlaşma fonksiyonlarına göre bireyin öğrenme üzerindeki yetkinlik seviyesi, dönemsel değişimler göstermektedir. Eğitim psikolojisi de hangi fiziksel evrede bireye nasıl yaklaşılması gerekildiği üzerinde durur.
 
 
 
Bilişsel Gelişim: Bu konu bireyin biliş gelişimi üzerine odaklanır. Bilişsel gelişim süreci basamaklandırılarak incelenir. Piaget’in bilişsel gelişim dönemleri açıklanarak bu dönemlerde, bireye öğrenme konusunda nasıl yardım edilebileceği üzerine saptamalara varılır.
 
Kişilik Gelişimi: Kişilik, bireyleri diğer bireylerden ayırt etmeyi sağlayan duygu, düşünce ve davranış örüntüsü şeklinde açıklanabilir.  Kişilikgelişim konusu içerisinde; kişiliğin ne olduğu, kişilik gelişimini etkileyen faktörler ve kişilik kuramları üzerinde durulmaktadır. Bireyin kişisel özelliği, öğrenme üzerinde büyük etkiye sahiptir. Çünkü bireysel farklılıklar düşünüldüğünde bireylerin öğrenme yöntemlerinde de farklılıklar görülür. Yani kişiliğe göre öğrenme yöntem ve  teknikleri değişebilmektedir.
 
Ahlak Gelişimi: Ahlak, bireylerin sübjektif yani öznel olarak iyi/kötü doğru/yanlış biçimindeki yargılarının toplamıdır. Ahlak gelişimi konusunda, Piaget ve ahlak gelişimi kuramı üzerinde durulur. Piaget, bireyin gelişim dönemlerine göre ahlaki dönemlerini de basamaklandırmıştır. Ayrıca Kohlberg’in ahlaki gelişim kuramı da burada önemsenmektedir.
 
Öğrenmenin Temelleri: Bu başlık altında bireyin öğrenmesini etkileyen bireysel ve çevresel etmenler, zeka ve yetenek kapasitesi, öz düzenleme kapasitesi, öz yeterlilik, dolaylı öğrenme kapasitesi gibi konular üzerinde durulmaktadır.
 
 
 
 
Toplam blog
: 13
: 104
Kayıt tarihi
: 15.06.21
 
 

Eğitim Yönetimi ve Denetimi Uzmanıyım.Bir özel okulda müdür yardımcısı olarak çalışmaktayım(Lisan..