Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Kasım '10

 
Kategori
Mesleki Eğitim
Okunma Sayısı
2757
 

Eğitimde Yaratıcı Drama ve Etkinlikler.

Eğitimde Yaratıcı Drama ve Etkinlikler.
 

Yaratıcılık, insana bağışlanmış en güzel armağanlardan biridir.

Çocuklarını küçük yaşlarda yaratıcı etkinliklerle eğitmeyi başaran uluslar, asırlardır bilim adamı yetiştirmektedir.

İnsan hayallerini ve yeteneklerini zorlayan bilimsel çalışmalar,bugün akıllara durgunluk verecek duruma gelmiştir.

Sanat eğitiminin ve yaratıcı dramanın önemine inanmış ve bunu çocuklarına,yüzyıllardır samimiyetle uygulayan milletler,bugün diktikleri fidanların meyvelerini yemektedirler.

Hayal kurmayı öğretmek için çocukların hayal dünyasını iyi yönetmek gerekir.

Herşeyin bir fare ile başladığını söyleyen Walt Disney'in Minik Fareleri çocukluk dünyamızı nasıl da renklendirmişti.

Cervantes'in Don Kişot'u bugün atasözlerinde yer almaktadır.Aya Seyahat romanı yazıldığında ,henüz Ay'a gitmenin hayali bile kurulamıyordu.

Bremen Kenti'nin ''Bremen Mızıkacıları'' isimli öykünün mirasına konup turizmde yılda kaç milyar dolar kazandıklarını tasav vur edebilir miydik ?..

Açlıkla nasıl mücadele edeceğini tasavvur ederken hayallerini ve empatik duygularını bilimselleştirip gerçek yaşama uygulayan Çin Ülkesinin bugün dünya ticaretini nasıl ''Salladığını '' görebiliyor muyuz?..

Eğitim dünyasında yaşayarak öğrenme ilkesini ciddi olarak hayata geçiren ülkelerin çocukları bugün geleceklerini garanti altına almışlardır.

Başkalarının hayallerinin ürünlerini satın almaktan başka kaygısı olmayan tembel ülkeler de bugünlerde sömürüldüklerinden ve işsizlikten dolayı sızlanmaktadırlar.
..........

"Yaratıcı Drama" olarak ünlenen, eğitimde drama alanına, yakın zamanda süreç drama da denilmektedir. Yaratıcı drama ya da eğitimde drama alanının günümüzde, özellikle de ülkemizde, yaygın bir alan olma niteliği kazandığı görülmektedir.

Dramanın, yayılırken bilimsel, eğitsel, sanatsal ve kültürel boyutlarının ya da niteliklerinin göz ardı edilmemesi önemlidir. Dramayı çekici kılan, çok yönlülüğü ve oynamaya/canlandırmaya dayalı etkili dilidir. Ancak, tüm diğer bilimsel alanlar gibi, drama eğitimi de uzun bir süreç içinde öğrenilmelidir.

Dramayı tanımlayabilmek oldukça zor olmakla birlikte, drama için oyun ve canlandırmaya dayalı olarak günlük yaşamdaki herhangi bir sözcüğün, kavramın, sesin, bir konunun, bir tablonun, bir heykelin ya da bir masalın, öykünün, şiirin ya da çocukların kendi uydurdukları öykülerin, durumların canlandırılması, oynanması denilebilir.

Drama, tüm grubun katılımıyla yaratılabileceği gibi, küçük gruplarla da oynanabilir. Drama eğitimi de, ancak bu alanı bilen öğretmenlerle yapılabilir ya da yapılmalıdır.

Çocuklar, gençler ya da yetişkinlerle yapılan dramanın klasik sınıflandırılmasında, ısınma ve rahatlama, rol oynama ve pandomim, doğaçlama, oluşum ve değerlendirme aşamaları yer alır.

Isınma oyunları; grubun birbirine ısınması, konuya ısınma ve rahatlamayı içeren hareketli oyunlardır. Rol oynama ve pandomim aşaması, grubun iletişim ve etkileşimini sağlama, imgelemi geliştirme, duyuları geliştirme ve pandomim yoluyla ifade becerisini geliştirmeyi içeren, ses, imge: pandomim ve dokunma, işitme, görme duyusuyla ilgili alıştırmaları içerir.

Doğaçlama aşamasında, hazır bir yapıttan masal, şiir öykü, tablo, fotoğraf, heykel, gazete haberinden yararlanılabilir.

Örneğin:

1)Bir kaza haberini duyurmak isteyen muhabirin çevresinde gelişen olaylar, tanıklar, araçlar taklit yoluyla roller dağıtılarak sunulabilir.

2)''Ali Baba'nın Bir Çiftliği Var Oyunu ''Oynatılarak çiftlikte olabilecek hayvanların sesleri taklit edilebilir.

''-Ali Baba'nın bir çiftliği var!..Çiftliğinde horozları var !..Üürrrüüü !..Diye bağırır...''

''-Ali Baba'nın bir çiftliği var!..Çiftliğinde kedileri var !..Miyaavv !..Diye bağırır...''

Gibi, tavuk, at, eşek, ördek sesleri değişik öğrencilerle drama ve müzik eşliğinde canlandırılır.

Şimdi, yine minikler için parmak oyunlarını yaratıcı drama yoluyla oynayalım...



* Hayvanat Bahçesindeki Maymunlar


Bir kahverengi maymun hayvanat bahçesinde yaşıyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi iki maymun oldu.
İki kahverengi maymun ağaçta oturuyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi üç maymun oldu.
Üç kahverengi maymun dışarıda oynuyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi dört maymun oldu.
Dört kahverengi maymun atlıyor ve zıplıyor,
İşte diğeri geldi ve şimdi beş maymun oldu.
Beş kahverengi maymun hayvanat bahçesinde oynuyor,
Beş kahverengi maymun size bakıyor.
..........
Araçlar: Kuklalar yapın.


* Beş Küçük Yavru Kedi


Beş küçük kedi yavrusu dışarıda oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra dört kedi yavrusu kaldı.
Dört küçük kedi yavrusu benimle oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra üç yavru kedi kaldı.
Üç küçük kedi yavrusu sizinle oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra iki yavru kedi kaldı.
İki küçük kedi yavrusu güneş altında oynuyor,
İçlerinden biri kaçtı ve sonra bir yavru kedi kaldı.
Bir küçük kedi yavrusu güneşli bir günde,
Bir küçük kedi yavrusu kaçışıyor.
...........
Araçlar: Kedi başlıkları yapın.


* Kar Taneleri


Beş küçük kar tanesi yere düşüyor,
(Ellerinizi başınızın yukarısından yere doğru hareket ettirin)
Birincisi “ ben yere dokunuyorum” dedi
(baş parmağı gösterilir)
İkincisi “ben ses çıkarmadım” dedi.
(işaret parmağı gösterilir)
Üçüncüsü “ben kabarık ve beyazım” dedi.
(orta parmak gösterilir)
Dördüncüsü “ben sevimli görünürüm” dedi.
(yüzük parmağı gösterilir)
Beşincisi “güneş parlıyor” dedi.
(serçe parmağı gösterilir)
Sonra yerde görünen beş kar tanesi eridi.
(eller arkaya saklanır)
..........
Araçlar: beyaz atkı ya da beyaz kâğıt flama canlandırma için kullanın.


* Palyaçolar


Beş eğlenceli palyaço bir sıra halindeler.
(elinizi gösterin)
Birinci palyaço insanları selamladı.
(başparmağı eğin)
İkinci palyaço bir yarışta koşuyor.
(işaret parmağını hareket ettirin)
Üçüncü palyaço komik bir yüze sahip.
(orta parmağı hareket ettirin)
Dördüncü palyaço bir halkada atlıyor.
(yüzük parmağı hareket ettirin)
Beşinci palyaço şarkı söylemeye başladı.
(serçe parmağı hareket ettirin)
Beş eğlenceli palyaço bir sıra halindeler
(elinizi gösterin)
Onlar güle güle demek için sallanıyorlar ve şimdi gitme zamanı.
(elinizi sallayın)
..........
Araçlar: kese kâğıdından ya da kâğıt tabaklardan bir palyaço yüzü yapın.


* Yavru Ayılar


Beş küçük yavru ayı oynamak için hazırlar.
(elinizi gösterin)
Birincisi “mutlu bir güne sahibiz” dedi.
(başparmağınızı hareket ettirin)
İkincisi “biraz eğlenmek için hazırım” dedi.
(işaret parmağı hareket ettirin)
Üçüncüsü “güneşi görebilirim” dedi.
(orta parmağı hareket ettirin )
Dördüncüsü “ben Mary’le oynayacağım” dedi.
(yüzük parmağı hareket ettirin)
Beşincisi “ben Jerry’le oynayacağım” dedi.
(serçe parmağı hareket ettirin)
Beş küçük yavru ayı kaçışıyor.
(parmaklarınızı oynatarak ellerinizi arkaya saklayın)
..........
Araçlar: Beş oyuncak yavru ayı sağlayın ya da yavru ayı kuklaları yapın.


* Arabalar


Mavi boyalı küçük bir araba
(başparmağı gösterilir)
düt, düt- diğeri geldi ve sonra iki araba oldu.
(başparmak ve işaret parmağı gösterilir)
iki küçük araba görünüyor.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra üç araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı ve orta parmak gösterilir)
Üç küçük araba; biz hala buradayız.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra dört araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı, orta parmağı ve yüzük parmağı gösterilir)
Dört küçük araba dışarıda gidiyor.
düt, düt- diğeri geldi ve sonra beş araba oldu.
(başparmak, işaret parmağı, orta parmağı, yüzük parmağı ve serçe parmağı gösterilir)
Düt, düt. Beş küçük araba gidiyor

Araçlar: Çeşitli boyutlarda kutular kullanarak araba yapın.
..........

(Kaynak:Betty Fulker)

Kuklalar yaratıcı drama ya da dramatik oyundan ya da bir "hayat durumun"dan yola çıkılarak drama yaratılır, canlandırılır. Oluşumlar aşamasıysa, dramada deneyim kazanmış gruplarda hiç beklenmedik, yetkin bir doğaçlamanın ortaya çıkmasıdır.

Dramanın değerlendirilmesi aşaması da, katılanların drama ortamından olumlu, neşeli, iyimser yaşantılarla ayrılmasını sağlayan sözel bir aşamadır.

Yaratıcı drama yoluyla neler kazanılır ?

*Öz güven gelişir.

*Psikolojik rahatlama olur.

*Kişide yaşam sevgisi gelişir.

*Kendini daha iyi ifade eder.

*Vucut dilinde estetik davranışlar gelişir.
..........

''İnsanlar köprü kuracakları yerde, duvar ördükleri için yalnız kalırlar.''(J.Newton)

Bilgiler ve sevgiler paylaşıldıkça büyür.

Bilimin keşfetmek ve eğlenmek olduğunu savunan Einsteyn'e, hak vermemek mümkün müdür?..

NOT:Çocukluk oyunlarınızı yazar mısınız ?

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

İlkokul öğrenciliği dönemimde sadece beden eğitimi derslerinde değil, diğer bazı derslerin konuyla ilgili kısımlarında şimdiki adıyla yaratıcı drama çalışmaları yapardık. Çeşitli tekerleme oyunları vardı. Aç kapıyı bezirgan başı, yağ satarım bal satarım gibi oyunlar şimdiki yaratıcı dramanın ilk örnekleri idi belki de. Sizin verdiğiniz ALİ Babanın Çiftliği ise en belirgin yaratıcı drama çalışmasıdır. Amma velakin, şimdi okullarda bu çalışmalara maalesef pek rastlayamıyoruz. Sadece ana sınıflarında ve bir kaç iyi niyetli öğretmenin çabasıyla buna benzer çalışmalar yapılıyor olsa da, ilk öğretime geçilir geçilmez iş değişiyor. Öğrencilerin hayata hazırlanması gerekirken, yıllar sonra girecekleri çok mühim bir sınava(!) hazırlandıklarını görüyoruz. Ve üzülüyoruz. Üzülüyoruz, çünkü hayal kurmayı öğretemezsek çocuklarımıza, hep hayallarini yıkmış olacağız el birliği ile..

Behram Su 
 29.11.2010 17:32
Cevap :
Milli Eğitimimizin Talim Terbiye Kurulunda,hazineden yüklü maaş alan yüzlerce üst düzey uzman,bürokrat vs var...Hiç çözüm ürettiklerini duydunuz mu...MEB ve Kültür Bakanlığında proje geliştirmekten sorumlu binlerce yiğit bööyük uzmanlar ne yaparlar...O da mechul...Bir kaç vicdanlı öğretmenin bireysel çabalarıyla da ancak Deniz Yıldızı türünde öykülerle avunuruz.Aslında yaratıcı drama daha önce tasarlanmamış olanları yaratabilmektir....Özgün ve tamamen görevli ekibin çok yeni bir üretimidir.Milyonlarca hayali tasarımdır...Sizin de çok güzel vurguladığınız gibi,ucube test sınav şıkları arasına sıkıştırılan YARIŞ ATLARIMIZ robotlaşmıştır artık...Çıkar çevrelerinin de istediği buydu zaten...İçinizdeki çocukla uzun yaşayın...Tiyatro aşkınız hiç sönmesin...Çünkü bir tiyatro ustası, bir milyon kişiye hayal ve güç verir..Sevgilerimle...  29.11.2010 20:41
 

Drama hayatın yansıması ,siz bunu mükemmel olarak ayrıntılarıyla tanımlamışsınız.Ben de drama çok kullanıyorum ve arkadaşlar İngilizce konuşmaya başladılar.Yaşamdaki olguları sınıf ortamında kostüm ,efekt,müzik kullanrak uyguluyoruz.yaparak,deneyerek öğrenmek,aynı hayat gibi.Yaşamadan öğrenilip anlaşılmıyor hiçbir şey.Elinize sağlık ...

Tanju 
 08.11.2010 23:02
Cevap :
iNSANOĞLUNUN YARADILIŞ KURGUSUNU GEREĞİ ,YAPARAK,DENEYEREK,YAŞAYARAK ANLATTIKLARI,ALGILAMADA YÜZDE SEKSENLERE ULAŞAN BAŞARILAR SAĞLIYOR.TRTDE BUGÜN,KONUK OLARAK KATILDIĞIM CANLI YAYIN PROĞRAMINDA,YARATICI DRAMA VE TİYATRO EĞİTİMİNİ ANLATMAYA ÇALIŞTIM...TANJU HANIM ,SİZ AKTİF ÖĞRETİMDE BAŞARILI BİR EĞİTİMCİSİNİZ...NE MUTLU SİZİN ÖĞRENCİLERİNİZE...GÖNLÜNÜZE SAĞLIK...ESENLİKLER...TEŞEKKÜRLER...  09.11.2010 16:30
 

Teşekkür ederim bu önemli konuyu işlediğiniz ve bizleri güncellediğiniz için Mesut Bey. Bu yöntemim yüzde yüz işe yaradığının tanığıyım. İstanbul'da Ayla Algan'ın da çalıştığı "Ekol Drama Okulu"ndaki çalışmaları ve sonuçlarını bir-iki yıl uzaktan takip ettim. Öğrencilerin zihinsel, duygusal ve sanatsal genlerini sonuna kadar açabilen bir interaktif eğitim veriyorlar. Selamla, saygıyla... MS

Mehmet Sağlam 
 07.11.2010 0:49
Cevap :
Sevgili Öğretmenim,Ülkemizde Ulusal Tevhid-i Tedrisat düşünceleri hep kağıt üzerinde ve lafta kaldı...Takdir edersiniz ki -eğitimde birlik anlayışı- herkesi zorunlu okula yazdırmakla kalmıyor...Çocukların seviyelerine göre,eğitimin içinin doldurulması gerekiyor...Bunun için de eğitilmiş kaliteli ekiplerin okullarda takdir edilmesi ve önünün açılması ön koşul olmalı .Yetenekleri köreltilmiş insanlar,hazıra konmayı yeğleyeceklerinden ,bizde olduğu gibi -hamili kartı olan yeteneksizlerin- yönetim kademelerini işgal etmesiyle , ulusal eğitimin sürekli Yaz-Boz Tahtasına dönüşmesi çocuklarımıza bırakılan en kötü miras olacaktır. Yaratıcı olan toplum değişimin lezzetini tadabilir. Saygılarımla...  07.11.2010 13:07
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1522
Toplam yorum
: 9157
Toplam mesaj
: 558
Ort. okunma sayısı
: 1545
Kayıt tarihi
: 23.06.07
 
 

İnsan yontmakla geçti ömr-ü baharı... Güzel ve canlı heykeller yaptı... Kimisinin içi çabuk boşal..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster